Hur tänker thaitjejer?

• Trådstartare Trådstartare lubo68
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

lubo68

Gäst
För ca 1 år sedan separerade jag från min fd thaitjej(hon bor i sverige)
vi har en har en dotter tillsamans som är nu 3 år men hon bor hos mig.
varför vill jag inte gå in på för då blir det en lång historia men inget allvarligt.
vi har kommit överens att hon ska få träffa henne 1 helg imånaden eftersom jag bor 50 mil ifrån henne vilket jag betalar transporten t o r.
vi har kommit överens om att dottern ska ha sporadiskt kontakt, men det är o jag som har varit tvungen att ringa dotterns mamma så att dottern får prata med mamman. Nu har jag testat att inte ringa upp henne mamman har inte hört av sig nång gång under 3 veckor.
jag tänker ju på min dotter hon har ju rätt att ha kontakt med sin mamma, varför ska jag lägga ner massa arbete när man inte får nåt tillbaka.
Är det nån som har ide.

Hej...Prata med en kurator på din vårdcentral!! Jag anser att mamman tar kontakt med din dotter om hon är intresserad...-annars har den kontakten/relationen inget värde...
Gå igenom och tänk efter vad din dotter behöver/är i störst behov av...Prioritera det!

Börja och läs vad andra skrivit om sina erfarenheter.

Kurator? som i sin tur kontaktar soc. sedan är ruljangsen igång med utredningar,
och allt ska ifrågasättas, till slut så är det Du som kommer att ifrågasättas om din
lämplighet som förälder/vårdnadshavare.

Lubo,

Ett svårt ämne, jag vet ju inte om du lever med någon ny eller ditt x gör det, det borde inte spela någon roll men gör nog det.

Jag antar att ni va överens om att dottern skulle bo hos dig.

Jag kan se några olika infallsvinklar på varför det är som det är och hur hon tänker.

1) I Thailand är det ju vanligt att man lämnar barnen till far- eller morföräldrar, en del håller mer kontakt än andra, men många har nog lite kontakt mest för att barnen inte ska längta efter mamma (och kanske pappa) utan ty sig till mormor eller farmor. De vet ju att barnen har det bra och vill inte stjälpa det, kan vara så hon känner (speciellt om du bor med någon ny donna som tar mammarollen).

2) Hon kanske känner skuld för att hon inte kan ta hand om barnet, hon försöker förtränga det. Han kanske inte har ekonomiska resurser.

3) Hon kanske inte är mogen, för ung, eller inte har de känslorna. Eller bara ser dig i sin dotter och tycker det är jobbigt.

Detta är säkert ett kulturellt betingat och svårt att få henne att förstå. Jag förstår att du tycker för ditt barns bästa att det är bra om mamman och barnet kan hålla kontakten, men sker det inte naturligt kanske det inte är det. Ge det tid, men kräv inget. Om dottern vill prata med mamma så hjälp henne, säger hon inget pusha inte!

Hoppas det blir bättre, men kanske är bra som det är (för barnet alltså).

Enligt frugan så i Thailand är det helt naturligt är det en dotter skall hon tas hand av mannen är det en son skall han tas hand av kvinnan vid eventuell skiljsmässa.
Vet att det är så det har delats upp också vid hennes systrars skiljsmässor.
Sen är hela familjens kontakt väldigt minimal mot det barn som tagits hand av Ex. makens familj och vice verca.

"Jonas " sa:
Enligt frugan så i Thailand är det helt naturligt är det en dotter skall hon tas hand av mannen är det en son skall han tas hand av kvinnan vid eventuell skiljsmässa.
Vet att det är så det har delats upp också vid hennes systrars skiljsmässor.
Sen är hela familjens kontakt väldigt minimal mot det barn som tagits hand av Ex. makens familj och vice verca.
Intressant, aldrig hört innan.

Det kom upp på tal för en av systrarnas ungar en tös bor hos farsan medans sonen bor hos mina svärföräldrar Då förklara frugan varför det var uppdelat så.
Plus att svärföräldrarna tar hand om den andra systerns dotter för den ex. maken vill inte veta av barnen. Hon är lite oönskad av svärföräldrarna för dom anser henne vara en ekonomisk börda som inte är deras ansvar för enligt frugan är det mannens ansvar att ta hand om döttrar i Thailand.

Jag tvivlar inte på att du har rätt, men som du säger så är det säkert i ert område. Känner ett par tjejer i BKK som tar hand om sina döttrar, men det är ju Bangkok. Sen har min frus syster hand om sina döttrar men den ena mannen brydde sig inte och den andra körde ihjäl sig ...

Ja men där är ju fallet samma här den ene mannen bryr sig inte så då tar dom ju motvilligt hand om dottern. Och självklart tar dom hand om döttrarna om dom blir ensamstående detta var uppdelning vid skiljsmässa. Dom lämnar ju inte bort dottern för mannen kör ihjäl sig.

"Ubon " sa:
Börja och läs vad andra skrivit om sina erfarenheter.

Kurator? som i sin tur kontaktar soc. sedan är ruljangsen igång med utredningar,
och allt ska ifrågasättas, till slut så är det Du som kommer att ifrågasättas om din
lämplighet som förälder/vårdnadshavare.

Är det så illa ? Tråkigt i så fall....-pappan bör prata med annan vuxen han känner förtroende för och få den rådgivning han är i behov av...
Dotterns behov måste vara det viktiga....Är inte mamman intresserad är det lika bra han glömmer henne - är hon intresserad bör hon själv ta kontakt.
Satsa på din dotter - du får tillbaka det i framtiden, hon klarar av livets påfrestningar bättre och kan utvecklas i positiv riktning.

"lubo68 " sa:
För ca 1 år sedan separerade jag från min fd thaitjej(hon bor i sverige)
vi har en har en dotter tillsamans som är nu 3 år men hon bor hos mig.
varför vill jag inte gå in på för då blir det en lång historia men inget allvarligt.
vi har kommit överens att hon ska få träffa henne 1 helg imånaden eftersom jag bor 50 mil ifrån henne vilket jag betalar transporten t o r.
vi har kommit överens om att dottern ska ha sporadiskt kontakt, men det är o jag som har varit tvungen att ringa dotterns mamma så att dottern får prata med mamman. Nu har jag testat att inte ringa upp henne mamman har inte hört av sig nång gång under 3 veckor.
jag tänker ju på min dotter hon har ju rätt att ha kontakt med sin mamma, varför ska jag lägga ner massa arbete när man inte får nåt tillbaka.
Är det nån som har ide.

Vad du gör så blanda för i hevete inte in kuratorer å dyl, prata överhuvudtaget inte med utomstående om det här, det blir bara problem för dig.
Det bästa du kan göra är att fortsätta initiera till dom här samtalen med mamman, eller så struntar du helt enkelt i det så länge du ser att din dotter inte mår dåligt över för lite kontakt med mamman.
Man ska akta sig noga för att blanda in myndighetspersoner i sitt familjeliv i Sverige, mycket noga...

Nä jag kommer inte blanda in någon instans jag är stark nog att klara av, ville bara ha tips o råd hur ni tänker.
jag gråter inte för det om inte mamman vill ha kontakt med sitt barn.
Det kommer att straffa mamman i framtiden när min dotter blir större.
jag o mamman har inga otaligheter med varandra varför vi separerade var att det fanns ingen kärlek. o best att flytta till min hembygd o att jag fick med min dotter var ju en bra bonus.
mamman har ju en ny man som hon e sambo med samt att jag har en vacker tjej som väntar på få komma o vara med mig här i sverige.

Ny här på forumet men intressant tråd.
Hade själv lite strul med mitt x i Sverige ang dottern men det löste sig till slut.
Är ju alltid bäst för barnet om dom har bra kontakt med båda föräldrarna om det går.

"Jonas " sa:
Du får fråga frugan får vi ju svar på om det är regionalt.
Min fru kände inte till någon sån delning, så det är nog regionalt. Hon sa oftast tar mamman hand om barnen, men om inte hon vill kan mannen få ta hand om dem ... hon sa det är sällan thaimän vill ta hand om dem. Dock har hennes bror tagit hand om deras barn, men mamman var ju bara barnet själv (20 drygt vill jag minnas och hon bara drog).

Här skulle jag vilja ge Dig några välmenta och ganska sakkunniga råd. Jag har engagerat mig i årtionden inom den s.k "papparättsrörelsen" och har stor erfarenhet av rättstvister inom området.

Nu skriver Du inte om vårdnaden är gemensam eller enskild och det har betydelse. I alla fulla fall är det så att Du som boendeförälder har skyldighet att "främja umgänge" med den part barnet inte bor hos. Det är det ju tydligt att Du gör, men är Du klok så försök få dokumentation på detta.Tänk alltid på att Du rätt vad det är blir stämd i saken och då kommer motparten att hävda att Du hindrat umgänge.

Ta för f-n inte kontakt med soc eller liknande, för då utreder dom Dig och hittar lika mycket fel som på vem som helst, men eftersom dom inte utreder henne är hon vit som snö och sedan får Du f-n i rätten och framstår som en urusel förälder.

Låt tiden gå! Den sk. "kontinuitetsprincipen" är stark i svensk rätt och ju längre barnet bott hos Dig, ju säkrare sitter Du.

Tro inte att exet aldrig kommer att stämma Dig. Det gör hon med stor säkerhet förr eller senare, all erfarenhet talar för det. Är Du klok, tar Du kontakt med sakkunniga redan nu och gör klart för Dig hur landet ligger rent rättstekniskt. Om Du vill fred, rusta Dig för krig, heter det ju!

"Birger " sa:
Här skulle jag vilja ge Dig några välmenta och ganska sakkunniga råd. Jag har engagerat mig i årtionden inom den s.k "papparättsrörelsen" och har stor erfarenhet av rättstvister inom området.

Nu skriver Du inte om vårdnaden är gemensam eller enskild och det har betydelse. I alla fulla fall är det så att Du som boendeförälder har skyldighet att "främja umgänge" med den part barnet inte bor hos. Det är det ju tydligt att Du gör, men är Du klok så försök få dokumentation på detta.Tänk alltid på att Du rätt vad det är blir stämd i saken och då kommer motparten att hävda att Du hindrat umgänge.

Ta för f-n inte kontakt med soc eller liknande, för då utreder dom Dig och hittar lika mycket fel som på vem som helst, men eftersom dom inte utreder henne är hon vit som snö och sedan får Du f-n i rätten och framstår som en urusel förälder.

Låt tiden gå! Den sk. "kontinuitetsprincipen" är stark i svensk rätt och ju längre barnet bott hos Dig, ju säkrare sitter Du.

Tro inte att exet aldrig kommer att stämma Dig. Det gör hon med stor säkerhet förr eller senare, all erfarenhet talar för det. Är Du klok, tar Du kontakt med sakkunniga redan nu och gör klart för Dig hur landet ligger rent rättstekniskt. Om Du vill fred, rusta Dig för krig, heter det ju!
Va hemskt att det ska vara så! Usch!

"Janne " sa:
Va hemskt att det ska vara så! Usch!

Ja, det är förfärligt idag. 2006 ändrades Föräldrabalken på väsentliga punkter och många män har nog inte fattat vad ändringarna innebar. I korthet kan man beskriva dom som negativa för mannen, konfliktdrivande och som en ökning av osäkerheten i rättsystemet. Svenska tingsrätter är legendariskt oberäkneliga, det är ju rena hobbyinstutioner där avdankade kommunalpolitiker får leka domare och efter 2006 har det (inom familjerätt) blivit bra mycket värre.
Finns det risk för konflikt med ett ex, är man klok om man förbereder sig i god tid. Hon kommer att backas upp av Soc. och av kvinnojourerna, hon har en stark organisation bakom sig men mannen står oftast ensam och har han inte goda kunskaper om systemet, så är han snart rökt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
1
Visningar
3 K
A

Tillbaka
Topp