Hur uppstår en skröna.

Jag vet förståss inte förutsättningarna i det här fallet, men jag tror det snarare handlar om att uppnå billigast möjliga transport för den som har isföretaget. Så det är kanske det att de har förenklat jobbet så mycket de kan så att de får många att välja mellan när de anställer och på så vis ökar chansen att det blir en billig anställd. :)

Faktiskt inte, de kör förbi oss varje dag men vi har en speciell is (små bitar) som bara vi har och de måste ta med sig säcken från leverantören på tidig morgon när de hämtar is och där spricker det. Men nu har vi gett dem fria tyglar om de levererar 4 i veckan, får se hur det går.

Jo, det var precis det jag gjorde, en stor A4 med printat kaféts namn och Lördag Söndag, Tisdag Torsdag...
Funkar inte.
Jag tror det har att göra med det vi tidigare talat om att tid är inte viktigt i deras värld, ingen klocka och ingen kalender.

Får jag ställa en fråga? Finns det många andra kaffeställen i området där ni har er?

Jag tror att Thailändares starka ego är ett betydligt större problem i umgänget med oss västerlänningar än vad vi anar.

Jag kan berätta en liten ankedot från vårt cafe'. Vi får en säck is om dagen men det har visat sig vara för mycket, vi gör slut på fyra säckar i veckan så jag bad dem leverera varannan dag vilket resulterade i att de struntade fullständigt att leverera till oss eftersom de inte kunde hålla reda på dagarna. Men inte ett ord. Vi har ringt och ibland när vi ringt kommer de med en säck och lovar att nu skall det fungera. Inte.

Ingen annan får leverera is i området så nu får vi åka in till Phimai och köpa is eller köpa för mycket is varje dag.

Inte falskt men de är så jäkla rädda att förlora hedern genom säga att vi klarar inte av att hålla isär dagarna...
Hur långt ifrån Phimai har ni cafét?

Alltid roligt när det kommer Faranger på besök! Det skulle vara kul att se ditt bygge också.
Har skickat ritningar på ett hus till en lokal gubbe som byggt ett par farang hus i byn, tyvärr inte via mail;)
Jag har skrivit ut A3 papper och ritningen är på Thai, allt för att eliminera ev missförstånd:)

Ger han en offert som känns rimlig slår vi till, då blir det en husbyggare tråd;)

Har skickat ritningar på ett hus till en lokal gubbe som byggt ett par farang hus i byn, tyvärr inte via mail;)
Jag har skrivit ut A3 papper och ritningen är på Thai, allt för att eliminera ev missförstånd:)

Ger han en offert som känns rimlig slår vi till, då blir det en husbyggare tråd;)

Vi skall absolut träffas, jag gjorde samma resa för 5 år sedan. Allt gick bra.

Men nu har vi gett dem fria tyglar om de levererar 4 i veckan, får se hur det går.

Vi får hoppas det. Det brukar bli bäst att göra på det sättet, och så fokuserar man på att man vill ha problemet löst. Tålamod är också viktigt. Det kan se mörkt ut ibland, men så löser det sig trots allt. :)

Inget med kvalitet, det är någon mil till nästa.

Varför jag frågade är ju för den väl kända thailändska avundsjukan då det gäller inblandning av farang. Inte alltid de ser med förtjusning på detta med att en farang skall komma in och konkurrera och då skall det ju alltid vara lite krångligare, göra det lite svårare och helt plötsligt har de svårt att förstå osv.

Vet själv då jag hade café, låg lågt med att visa att jag köpt det. Gjorde misstaget att sätta upp en markis med svenska flaggan och givetvis fattade uthyraren att det var en falang inblandat och då började bråket om högre hyra och hot om att hon ville hyra ut till andra osv.

Detta kan ju man inte bortse ifrån men samtidigt behöver det ju inte vara så i ert fall med samtidigt att distribuera lite jäkla is kan väl inte vara så svårt.

De flesta tolkar det de läser och hör och många gillar sedan att lägga till lite när de berättar vidare, inget konstigt med det. Det är då ett rykte eller ett skvaller och det spelar ingen roll om man är man eller kvinna, ung eller gammal, bildad eller obildad; de allra flesta har nog någon varit med om att sprida dessa utan att göra en regelrätt faktakoll.

För att det ska bli en skröna krävs det dock att det får en ordentlig spridning. TS frågade specifikt efter Thailand och de flesta skrönor här är givetvis spridda bland thailändare och har inget med oss om göra. Jag skulle tro att TS dessutom menar hur skrönor om Thailand uppstår bland oss västerlänningar. Jag tror inte skrönor normalt sprids varken av nykomlingar eller de som bott här länge, märk väl att med bo länge menar jag inte att kroppen fysiskt ska ha varit i Thailand länge utan att även huvudet varit med en viss tid.

Skrönor sprids nog delvis bara för att det är kul, av personer som inte nödvändigtvis tror på det de säger men just för att det är kul att sitta och filosofera i goda vänners lag. Skrönor sprids nog oftast dock bland de som varit här "ett tag", kanske 5-15 år, och som tycker sig förstå mycket mer än vad de i själva verket gör. Jag tror faktiskt, trots att det här kanske ses som en klyscha, att det är runt stenborden i turistorterna och vid "Farangrestaurangerna" i städer och byar som skrönorna föds och sprids. Västerlänningarna som bosatt sig i Thailand är oftast inte de smartaste och inte så sällan har de obegränsat med tid. De har sällan brytt sig om att lära sig thailändska eller sätta sig in i den thailändska kulturen. Varje litet missförstånd kan vara ett frö till ett rykte men för att det ska få vingar så måste det kryddas och, voila, ännu en skröna är född.

Se där, Atom anser att folk som bosätter sig i Thailand inte är de smartaste..... Ja nu börjar du ta det lite långt eller?? Inte funderat på att sluta medans du ligger på topp eller.... Inget illa ment, men du har ju skrivit riktigt schyssta inlägg tidigare, och inte fått några mothugg alls av de vanliga folket. Så glömt bromsen eller???,,,,

• Like
Reactions: BGW
Se där, Atom anser att folk som bosätter sig i Thailand inte är de smartaste..... Ja nu börjar du ta det lite långt eller?? Inte funderat på att sluta medans du ligger på topp eller.... Inget illa ment, men du har ju skrivit riktigt schyssta inlägg tidigare, och inte fått några mothugg alls av de vanliga folket. Så glömt bromsen eller???,,,,

Tackar för omdömet. Inte har jag skrivit att "folk som bosätter sig i Thailand inte är de smartaste...", jag skrev att "Västerlänningarna som bosatt sig i Thailand är oftast inte de smartaste". Det är en gigantisk skillnad. Att döma ut ett genomsnitt är inget problem, och i det här fallet tveklöst korrekt, dömer man dock alla så drabbas alltid några oskyldiga.

Det du gör nu är faktiskt ett vanligt exempel på hur en skröna uppstår. Antingen så förstår du vad jag menar men tycker att det blir mycket roligare och intressantare om du förvränger lite eller så förstår du inte alls och bara kör på. Det första alternativet har dock en större chans att lyckas då det kräver mer intelligens att förvanska än att de facto missförstå och en bra skröna kräver intelligenta personer som källa och korkade personer för att sprida; ungefär som Bibeln och Koranen.

Ja du Atom, du är riktigt duktig med orden, men allt är inte svart och vitt, och faktum är att oavsett hur du nu försvarar dig, så får en en massa människor som tolkar dina ord, som att du anser att de som flyttar ned och bosätter sig i Thailand, oftast inte tillhör de smartaste på denna jord.

Ta mitt inlägg som det är, och var menat... jag ville bara säga att jag har gillat dina inlägg tidigare, men kalla folk som du gjorde, de mindre smarta, kanske inte tillhörde höjdpunkterna i din inläggs-karriär...

• Like
Reactions: BGW
Ja du Atom, du är riktigt duktig med orden, men allt är inte svart och vitt, och faktum är att oavsett hur du nu försvarar dig, så får en en massa människor som tolkar dina ord, som att du anser att de som flyttar ned och bosätter sig i Thailand, oftast inte tillhör de smartaste på denna jord.

Ta mitt inlägg som det är, och var menat... jag ville bara säga att jag har gillat dina inlägg tidigare, men kalla folk som du gjorde, de mindre smarta, kanske inte tillhörde höjdpunkterna i din inläggs-karriär...

Det är lugnt Mr Newdawn. Jag försvarar mig inte och anser inte behöva det. Min uppfattning är att snittet på västerlänningarna som bor i Thailand är lägre än det i länderna de lämnade och det står jag för. Jag tror dock inte folket på TS är dummare än folk i allmänhet; att vilja läsa, skriva och lära sig är ju redan det ett gott tecken.

Jag har aldrig varit en karriärist även om jag idag tjänar bra och innan 10-årsåldern trodde jag skulle bli fotbollsproffs. "Inläggskarriären" tar jag väldigt lätt på, några inlägg över ett par bärs på fredag eller lördagskvällen; mer har jag varken tid eller lust med.

Det är lugnt Mr Newdawn. Jag försvarar mig inte och anser inte behöva det. Min uppfattning är att snittet på västerlänningarna som bor i Thailand är lägre än det i länderna de lämnade och det står jag för. Jag tror dock inte folket på TS är dummare än folk i allmänhet; att vilja läsa, skriva och lära sig är ju redan det ett gott tecken.

Jag har aldrig varit en karriärist även om jag idag tjänar bra och innan 10-årsåldern trodde jag skulle bli fotbollsproffs. "Inläggskarriären" tar jag väldigt lätt på, några inlägg över ett par bärs på fredag eller lördagskvällen; mer har jag varken tid eller lust med.

Helt OK, gött att läsa dina inlägg i alla fall tycker jag...
Ha en go kväll, nu är det good night för min del i alla fall, klockan närmar sig ju 22.00 snart

Tillbaka
Topp