Idétorka

andrejsdenruskige

Forumveteran
Jag fick ett infall att byta strängar på gitarren idag och tänkte "nu skal här spelas".
Det slutar med att jag spelar en och samma trudelutt och har svårt att hitta något roligt att spela.
Nu verkar det ju som att @Sigge spelar allt möjligt från Sabbath till punk och således får han komma upp med något vettigt för mig att spela.
@Vaxet older version verkar ju vara en kreativ själ, så han får givetvis mata in ett eller annat tips om han känner för det.
Nu är det ju inte någon som är utesluten från att ge någon input.

Kör på. Få mig ur mina gamla hjulspår och få mig sysselsatt

Kolla på Justin Jonsson på You Tube.
Duktig självlärd kille och en rad coola gitarrer byggda av allt möjligt.

Rollingstone lista dom 100 bästa gitarrsolos.

Solon är ju kul, men gillar mest att improvisera solon.
Men hittade Comfortably Numb med Pink Floyd.
Då får jag lyssna på den och se om det kan vara roligt att spela.
Kan vara lite knepig, kan jag tänka mig

Edit:
Lyssnade lite.
Riktigt bra att improvisera till och i övrigt inte så svår.
Ska ge mig ett försök.Först ska jag bara klara av ett drygt möte och sedan göra lite hushållssysslor.
Imorgon får jag kasta upp en improvisationsvideo med de "roliga" delarna att spela

Senast ändrad:
Hej, jag skriver och producerar ju musik i en studio som har det mesta, och det är ytterst sällan jag spelar någon annans musik, eftersom jag har fler idéer till låtar och arrangemang än jag har tid...

Men om jag skulle ge ett råd, och angående solo har jag egentligen inga bra råd, men en ackordsföljd som funkar bra på gura och kan bli en bra låt är ju..... Cdur....Gdur.....Amoll....Fdur...Dmoll och sist men inte minst ett Gdur. Tempo och hur många takter man stannar på ett ackord kan ju variera, men 2 takter är en bra start. Många låtar har denna ackordsföljd som bas, och om du har möjlighet att spela in den kan du ju skapa ett eget solo på toppen av dessa ackord.

Musik är ju känsla, och att skriva eget är ju lite som terapi...........och inspiration kan ju komma från vilken känsla som helst.

Hej, jag skriver och producerar ju musik i en studio som har det mesta, och det är ytterst sällan jag spelar någon annans musik, eftersom jag har fler idéer till låtar och arrangemang än jag har tid...

Men om jag skulle ge ett råd, och angående solo har jag egentligen inga bra råd, men en ackordsföljd som funkar bra på gura och kan bli en bra låt är ju..... Cdur....Gdur.....Amoll....Fdur...Dmoll och sist men inte minst ett Gdur. Tempo och hur många takter man stannar på ett ackord kan ju variera, men 2 takter är en bra start. Många låtar har denna ackordsföljd som bas, och om du har möjlighet att spela in den kan du ju skapa ett eget solo på toppen av dessa ackord.

Musik är ju känsla, och att skriva eget är ju lite som terapi...........och inspiration kan ju komma från vilken känsla som helst.

Det svåra är ju att hålla saker och ting simpla. Det är en konst i sig.
Varför göra någonting enkelt när man kan göra det onödigt krångligt?

Det svåra är ju att hålla saker och ting simpla. Det är en konst i sig.
Varför göra någonting enkelt när man kan göra det onödigt krångligt?
Så sant, här är en låt jag skrev och producerade 2025, enkel i ackorden men med rätt text (Frun sjunger och skriver på thai). Ja, blir även det enkla fint och det är ju, som du skriver, konsten med att göra musik.
Alla behöver ju inte vara Bethoven eller för den delen Pink Floyd (ja Pink floyd använder ju inte många ackord, men ack så bra de fick till det ändå)

Ett vykort från Thailand blev denna låt.........

Jag fick ett infall att byta strängar på gitarren idag och tänkte "nu skal här spelas".
Det slutar med att jag spelar en och samma trudelutt och har svårt att hitta något roligt att spela.
Nu verkar det ju som att @Sigge spelar allt möjligt från Sabbath till punk och således får han komma upp med något vettigt för mig att spela.
@Vaxet older version verkar ju vara en kreativ själ, så han får givetvis mata in ett eller annat tips om han känner för det.
Nu är det ju inte någon som är utesluten från att ge någon input.

Kör på. Få mig ur mina gamla hjulspår och få mig sysselsatt
Nu på gamla år så hänger inte mina fingrar med styva som fasen och kan inte få till så bra Accord som förut. Men va fasen två fingers funkar ännu. För mig är det att ännu kan lira något som rycker i kroppen.

Nu på gamla år så hänger inte mina fingrar med styva som fasen och kan inte få till så bra Accord som förut. Men va fasen två fingers funkar ännu. För mig är det att ännu kan lira något som rycker i kroppen.

När du ändå nämner accord.
Fan så sällan jag tar ett accord (förutom power accord).
Det är så sällan så att man nästan får börja lära sig på nytt.
Pink Floyd kan således vara en bra övning.
Jag får nog lyssna in mig lite

Såja, lite morgon gymnastik.
Comfortably Numb är i grunden ganska simpel.
2st solon varav det första egentligen består i stort av ett D-dur och ett A-dur med lite duttar här och där.
Sedan är väl Gilmour ett litet unikum med sin ton och känsla.

Vi kör en tutorial lite senare för att visa enkelheten och "logiken".
Pink Floyd kan man nog lära sig att spela som nybörjare. Inga Dim/maj9 add4 ackord. Helt vanliga halleluja grejer.

Andra solot.
Funkar finfint med en "blues skala". Typ 7:e bandet och 10:e bandet på den låga e-strängen.
Sedan får man hitta sig fram.
Ska lyssna lite om det finns några "essentiella" grejer man måste få med sig när man spelar.

Två fingrar räcker långt.
Nu gillar jag inte bluesskala och herr Gilmour kör säkert lite utanför skalan, men sammanlagt så skulle jag tro att Comfortably Numb är rätt rolig att spela om man är några stycken på olika instrument.
Absolut inte så svår som jag trodde, men då hade jag aldrig försökt tidigare.

Solot är ren och skär improvisation. Det enda jag har orkat snappa upp är några ”konstiga” bends som Gilmour ofta gör.

Början och slutet är bara en del ”känna efter” för att hitta rätt.

Tillbaka
Topp