Konstig gränsdragning?

• Trådstartare Trådstartare Anonymius
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Sitter och tittar på Google Earth och när man ser Burma ha tagit ett riktigt hästabett in i Thailand undrar man hur i helsike det har gått till.

På det smalaste stället är det 11 kilometer om nu det stämmer med mätverktyget i Google Eearth. Jag menar att hela den biten jag linjerat borde vara thailändskt. Tänk alla de öarna som finns där ute, det verkar ju vara tusentals med öar på Burmesiskt vatten :o Ja, då hade väl turistströmmen varit ännu större antagligen!

Å andra sidan, tänk om Burma hade tagit de 11 kilometerna också, ja då hade det inte varit något alls, då hade alla varit på Koh Samet och Koh Chang ::), om det hade varit så, hade Thailand varit det turistlandet det är idag utan den södra delen?

Tror knappast det..., de 11 kilometerna är avgörande antagligen till att vi alla här får previlegiet att kunna njuta av vårt kära Thailand. Vem skall vi tacka? Thailand eller Burma? ;D ;D

map.jpg

Mvh Peter :wai:

"Rolf " sa:
Det enda jag hittade var denna sida. Det verkar inte finnas nåt rakt svar, det krigades hit och dit.
Om du vill kolla, det finns mängder av info om Thailands historia
http://www.thailandshistoria.se/artiklar/42/0/om-hemsidan/om-hemsidan

Tack Rolf!

Jo historien har jag väl någorlunda koll på, tycker det är intressant att veta lite om historien. Inlägget var ju i första hand ämnat att väcka tankegångar och funderingar, en märklig gränsdragning och tänk om...

Det får vi ju aldrig veta, men det är ju alltid roligt att höra, här i forumet finns ju en hel del fantasi och finurliga människor med tankeverksamhet. :)

"insayt " sa:
Tack Rolf!

Jo historien har jag väl någorlunda koll på, tycker det är intressant att veta lite om historien. Inlägget var ju i första hand ämnat att väcka tankegångar och funderingar, en märklig gränsdragning och tänk om...

Det får vi ju aldrig veta, men det är ju alltid roligt att höra, här i forumet finns ju en hel del fantasi och finurliga människor med tankeverksamhet. :)

Som du och jag saknar menar du :) :)

Jo jag håller med dej det ser onekligen dumt ut, vore ju kul att få en förklaring eller nån vettig spekulation.
Du jag zomade in så nära man kan och upptäckte att det går någon form av bergskjedja längs gränsen där den är som smalast.
Kan ju då bli en sk. naturlug gräns.
Gränsen går ju precis där bergen åsarna tar vid.
Kolla får du se.

"Rolf " sa:
Som du och jag saknar menar du :) :)

;D ;D, nä Rolf inte saknar du något av det, tycker att det rör på sig ganska hyggligt där inne ;D

Skall ikväll kolla lite närmare på den här mystiska gränsdragningen, har lite bättre tid på helgerna!

Det är just på det smalaste stället vid Khlong Wan och Ko lak, där har man en rätt bra skärpa på landet.
Ibland rör det sej för mycket här inne, så att man inte hinner stoppa i tid. :-[

"Rolf " sa:
Det är just på det smalaste stället vid Khlong Wan och Ko lak, där har man en rätt bra skärpa på landet.
Ibland rör det sej för mycket här inne, så att man inte hinner stoppa i tid. :-[

Rolf, det är sådana som du som sätter färg på forumet ;D :thumbsup:

"näthångel", antagligen men det skiter jag i ;D

"insayt " sa:

"näthångel" man kan väl inte hjälpa att man tycker om att kramas ;D

"insayt " sa:

Visst sätter Rolf färg på forumet. Det såg ju ut som att han är rödhårig på en bild någonstans. ;D ;D ;D

insayt, har du kollat som jag sa? Vad tror du? Eller har någon annan förklaring dykt upp?

"Rolf " sa:
insayt, har du kollat som jag sa? Vad tror du? Eller har någon annan förklaring dykt upp?

Jo, jag har snart nästan läst hela Thailandshistorien från pärm till pärm om man nu kan säga så om Internet. Mycket bra sida den där, har bara skummat förut men läst mer ingående nu, spännande som bara den.

Jo Burmeserna var där innan Thaifolket vandrade ner från södra Kina och burmeserna hade länge spridd kontroll över södra Thailand, Nakhon Si Thammarat och dom delarna, men Thaifolket drev dom tillbaka så småningom och vi har då Thaifolket att tacka för att burmeserna inte kom längre! Har lite till att läsa, får se om det finna mer konkreta orsaker till att gränsen blev så konstig.

De största slagen stod ju i norr och öster dock och var mycket koncentrat just där. Khmerer i öster och burmeser i väster och norr. Ja vi får se, spännande är det, det har ju varit ohyggligt många slag om kungariken och vasallstater till både höger och vänster ända in på 1800-talet.

Men jag får läsa igenom historien en gång till för man kommer ju inte ihåg allt, det är ju ganska mycket text, gammal har man blivit ;D ;D

"insayt " sa:
Jo, jag har snart nästan läst hela Thailandshistorien från pärm till pärm om man nu kan säga så om Internet. Mycket bra sida den där, har bara skummat förut men läst mer ingående nu, spännande som bara den.

Jo Burmeserna var där innan Thaifolket vandrade ner från södra Kina och burmeserna hade länge spridd kontroll över södra Thailand, Nakhon Si Thammarat och dom delarna, men Thaifolket drev dom tillbaka så småningom och vi har då Thaifolket att tacka för att burmeserna inte kom längre! Har lite till att läsa, får se om det finna mer konkreta orsaker till att gränsen blev så konstig.

De största slagen stod ju i norr och öster dock och var mycket koncentrat just där. Khmerer i öster och burmeser i väster och norr. Ja vi får se, spännande är det, det har ju varit ohyggligt många slag om kungariken och vasallstater till både höger och vänster ända in på 1800-talet.

Men jag får läsa igenom historien en gång till för man kommer ju inte ihåg allt, det är ju ganska mycket text, gammal har man blivit ;D ;D

JO jag känner igen det där med att komma ihåg. Undrar vad det beror på, antagligen är man fullärd så att inget mer får plats :D Kollade du topografin vid gränsen där den är som smalast?

"Rolf " sa:
JO jag känner igen det där med att komma ihåg. Undrar vad det beror på, antagligen är man fullärd så att inget mer får plats :D Kollade du topografin vid gränsen där den är som smalast?

Nä, jag skall kolla upp det mer, har ju varit i Bang Sa Phan, inte så långt ifrån det smalaste stället, men på den tiden tänkte man ju inte på sådant. Får kolla upp det senare hur det är beställt med topografin :)

Den här tråden kan ju bli lite av historiebeskrivning, lite gott och blandat, alltså rubriken behöver ju inte styra innehållet. Vill minnas att det fanns lite oklarheter i en annan tråd om det här med Kung Chulalongkorn besök i Sverige 1897.

Men faktiskt var vår Kung Oscar II, i Bangkok 1884 och besökte Rama V.

Detta finns att läsa från "Oscar II: en lefnadsteckning", skriven 1908. Vid besöket var han ju Prins Oscar, blev ju senare Kung Oscar II.

I december 1883 anträdde prins Oskar en ny långfärd ombord å fregatten
Vanadis, som utgick på en världsomsegling. Kosan togs öfver Atlanten till
Rio de Janeiro och därifrån genom Magelhaens sund till Stilla hafvet, där
flere af Söderhafsöarna besöktes, bl. a. Sandwichsöarna, som då ännu bildade
ett själfständigt konungarike och i hvars hufvudstad, Honolulu, prinsen
mottogs med stor uppmärksamhet af konung Kalakaua. Efter några veckors
vistelse i Japan sattes kursen på Honkong, Bangkok och Calcutta, där prins
Oscar sammanträffade med sin broder Carl och firade julafton tilsammans
med denne. Efter ungefär halftannat års frånvaro återkom prinsen i bör-
jan af maj 1885 med Vanadis till Stockholm. Han hade rest ut som
löjtnant, men återkom som kapten; samtidigt med kaptensfullmakten, som
träffade honom i Bombay, hade han öfvertagit sekondbefälet å fregatten.

Detta skrivet av vår Kung vid statsbesöket i Thailand feb-mars 2003

Vårt statsbesök i Thailand ser jag som en bekräftelse på de långvariga och starka band som finns, inte enbart mellan våra länder, utan också mellan våra Kungahus. Det svensk-thailändska vänskaps-, handels- och seglationsfördraget skrevs för hela 135 år sedan. År 1884 besökte Prins Oscar, min farfars farbror, dåvarande Siam under en jorden-runtsegling med fregatten "Vanadis". Hans dagbok ger en målande skildring av besöket hos den dåvarande konungen, Rama V, i det Kungliga Palatset.

Så, vi var där innan, men det har tydligen inte rönt lika stor uppståndelse som besöket från Chulalongkorn :)

Ja nu har jag kommit fram till varför det ser ut som det gör, gränsen alltså. Här har tydligen många slag stått om just denna kustlinje och det kan man ju förstå.

Burmeserna var ju i denna region långt före Thaifolket, ca 11 000 år sedan tror man att Burma var befolkat, men den första civilisationen man kan identifiera tillhörde Monfolket, som invandrade till Burma och sedan söderut ca: 3000 frk.

Thaifoket vandrade ju ner från södra Kina för ca: 1000 år sedan. Nå slagen har varit många och då främst under 1700-talet stod det många slag om denna bit, se nedan på kartan Tanintharyi Regionen som nu tillhör Burma.

Siam som det då hette och Burma har ömsom haft och förlorat detta område som återtagits och förlorats och till sist har Burma stått som segrare. Storbritannien och Siam gjorde gemensam sak mot burmeserna då britterna hotades av burmeserna i väst (Assam) i Indien, och med hjälp av britterna återtog Siam Tanintharyi Regionen som då hette Tenasserim 1884, engelsmännen hade ju givetvis en baktanke med detta, just för att ha framskjutna positioner i framtida förhandlingar med bumeserna eller siameserna och siameserna fick ju aldrig detta område.

Engelsmännen passade då klädsamt på att göra Burma till en Indisk provins med Rangoon som huvudstad och sedan tog de hela Burma och sen efter engelsmännens avträde som kolonialmakt föll den södra delen Tanintharyi Regionen (Tenasserim) tillbaka till burmeserna.

Ungefär så väldigt avkortat i stora drag :)

map.jpg

Ja Burma har en sagolikt lång kustremsa, I min nästa resa ingår helt klart en visit i Burma. Söta flickor finns ju även där. :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp