Kost och träning

Tyckte du skrev att han tramsade och att du trodde mer på utnämnda experter :)
Näää, det skrev jag väl inte , men jag skrev att man inte skall lita allt för mycket på dessa, en hel del bull samt en hel del dåligt underbyggda ideer de har, men som med allt som du vet så får man kolla med fler källor innan man tar ställning för och emot , det var andemeningen om detta med denna "doctor". jag tar inte allt de påstår för sanning, det var budskapet från mig :thumbsup:

Även utmämda experter har ju hoppat i galen tunna på sista tiden, Tegnell exempelvis, doctor i allt men inte en djäkla siffra rätt, :laugh2: :laugh2: :laugh2: :laugh2:
Mmm det var lite så jag tänkte. Många av dessa så kallade experter sitter på kostråd stiftade under 50 talets amerika. Fettskrämda och förespråkar kolhydratrik mat till diabetiker. Fan skrämmande. Finns en känd kärring med fin titel på Karolinska. Hon är banne mig inte klok. Kommer inte ihåg hennes namn just nu men att dessa experter inte kan lära om någon gång?

Funderade lite på vad jag äter i stort sett varje dag.

Fullkornsbröd två skivor med ost

Två ägg

En liten lime, som jag pressar i tee eller sodavatten

Sallad till lunchen och middagen med Isberg, tomat, gurka rädisor, mixad med kallpressad olivolja och lite salt och rosmarin,

övrig mat varierar.

Träning: går 5-10 km varje dag. Har koll i telefonens trippmätare

Senast ändrad:
Mmm det var lite så jag tänkte. Många av dessa så kallade experter sitter på kostråd stiftade under 50 talets amerika. Fettskrämda och förespråkar kolhydratrik mat till diabetiker. Fan skrämmande. Finns en känd kärring med fin titel på Karolinska. Hon är banne mig inte klok. Kommer inte ihåg hennes namn just nu men att dessa experter inte kan lära om någon gång?
Absolut är det så, min förra hustru tillhör dem som förkovrar sig fortlöpande i nya studier, annars är man körd. Diabetes har hela tiden stor utvecklingspotential, samma med fetma (obesitas) ifråga om kost och sjukdomens påverkan på din kropp. Ser med fasa på Thaisen hur feta de är samt hur fel de äter

Funderade lite på vad jag äter i stort sett varje dag.

Fullkornsbröd två skivor med ost

Två ägg

Sallad till lunchen och middagen med Isberg, tomat, gurka rädisor, mixad med kallpressad olivolja och lite salt och rosmarin,

övrig mat varierar.

Träning: går 5-10 km varje dag. Har koll i telefonens trippmätare
Verkar ganska sunt tycker jag, mår du bra och håller en bra vikt så lever du förmodligen då även sunt, ost innehåller mycket nyttigheter, fullkorn mycket fiber, men detta vet du redan :thumbsup:

Riktigt, kolla på 7/11 innan ungarna åker till skolan på morgnarna och se vad de köper för djävla skit som de ska äta under dagen, skrämmande.
Set en kommande hälsokris hod den yngre växande generationen i Thailand, Undrar om de har Dietister i detta land. Då menar riktig Dietister med minimum tre års universitetsstudier i berörda ämnen

Set en kommande hälsokris hod den yngre växande generationen i Thailand, Undrar om de har Dietister i detta land. Då menar riktig Dietister med minimum tre års universitetsstudier i berörda ämnen
Dietister (värda namnet) tror jag inte att de har. Vad de har är all reklam på teven och telefonen om skräpmat med tillhörande drycker. Ungarna kan ju inte ens dricka osötad mjölk i dag....

Senast ändrad:
Dietister (värda namnet) tror jag inte att de har. Vad de har är all reklam på teven och telefonen om skräpmat med tillhörande drycker. Ungarna kan ju inte ens dricka osötad mjölk i dag....
Svärmot har diabetes, min fru försöker få henne att släppa all skitmat, gumman är grymfet, vad vet du om diabetes frågar hon min fru. Min fru vet efter 21 år i Sverige väldigt mycket mer om träning och god kosthållning än de flesta Thai gissar jag på. men inte går det in i skallen på svärmor inte

Dietist är sedan ett antal år en skyddad titel, 120+ poäng på universitet. Coop-dietister får inte längre kalla sig dietist, då blir det åtalbart och böter. Tycker det är helt ok , många tror de vet men kan inte ett skit, sen stod de på bla. Coop och utgav sig för att vara dietister. En veckas snabbkurs i kosthållning på Coops eget utbildningsprogram

Lite OT ... :angel:

... men äter ni mer i det soliga Thailand? Verkar dessutom som att solen både orsakar hudcancer och minskar risken för detta! :unsure:

----------------
Vetenskap: Finns det män i sällskapet när ni solbadar? Lägg i så fall ner några kycklinglår extra i picknickkorgen. Det tycks nämligen som om solsken gör män hungrigare än kvinnor. Det hävdar forskare vid universitet i Tel Aviv i Israel i en ny studie som publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nature Metabolism.

Studien baseras på uppgifter om sol- och matvanorna hos 3 000 israeler, både män och kvinnor, kombinerat med enkäter från studenter på universitetet. Dessa jämfördes sedan med resultaten från genetiska analyser.

Resultat: hos män aktiverar solstrålarna proteinet p53. Proteinet upptäcker och förhindrar cancerframkallande genetiska förändringar, i det här fallet skador på hudens dna som kan ha orsakats av solstrålarna. När p53 aktiveras produceras också ett hormon, kallat ghrelin, som ökar aptiten. Följaktligen äter män oftast mer när de solbadat.

Hos kvinnor går det inte att se en sådan effekt. Orsaken är att det kvinnliga könshormonet östrogen blockerar kopplingen mellan p53 och ghrelin. (TT)

Det är den här typen av kost jag mår allra bäst på

07EA36A6-CB09-45F6-8243-737200EBB9C8.jpeg

Tillbaka
Topp