Rätt och fel Låt dig inte fotograferas eller se på uppvisningar med vilda djur

Grannen Olsson

Aktiv medlem
Kan du tänka dig att köpa ett foto på dig tillsammans med en vild örn eller går du på elefantshower?

Tänk om.

Djuren finns där och arbetar på grund av att obetänksamma turister skapar en efterfrågan. Utan din efterfrågan hade kanske inte det vilda djuret fångats in eller behövt drogas ner för att tillfredsställa dina behov.

THAILAND-TIGER-TEMPLE.JPEG-05208.jpg

Kan du tänka dig att köpa ett foto på dig tillsammans med en vild örn eller går du på elefantshower?

Tänk om.

Djuren finns där och arbetar på grund av att obetänksamma turister skapar en efterfrågan. Utan din efterfrågan hade kanske inte det vilda djuret fångats in eller behövt drogas ner för att tillfredsställa dina behov.

THAILAND-TIGER-TEMPLE.JPEG-05208.jpg

Samma tanke som den om könsköpsförbudslagen! Utan efterfrågan, ingen handel...Alla vilda djur har det förvisso inte dåligt och tanken att vilda djur har det bäst just som vilda är en i grunden antropomorfisk tanke och således en rätt dum sådan. Men visst kan det finnas missförhållanden....

Funderar bara i Thailand finns det väl lite vilt kvar och jobbar inte många av parkerna för att rädda beståndet?

Läst att till exempel det är vad elephant village gör här nere i Pattaya, aldrig varit där och bara internet info.

Och dom behöver ju finansiering på något sätt.

Samma tanke som den om könsköpsförbudslagen! Utan efterfrågan, ingen handel...Alla vilda djur har det förvisso inte dåligt och tanken att vilda djur har det bäst just som vilda är en i grunden antropomorfisk tanke och således en rätt dum sådan. Men visst kan det finnas missförhållanden....

Många djur får "jobba" hårt för att visa upp sig eller bära oss på sina ryggar eller annat, även om själva zooet verkar vara bra... det finns massor vi inte vet mer än det vi ser med ögonen...

Jag låter mig ALDRIG fotograferas med t ex nerdrogade tigrar och aldrig med apor heller. Elefanter i Thailand är väl en annan sak eftersom Chang har en stor plats i den thailändska kulturen och föds upp i fångenskap. Så vad gäller dom har jag inga betänkligheter så länge dom är väl omhändertagna.

En skötare här i Elephant Village var stursk och dum mot djuren , resultatet blev en död skötare ,dvs elephanten trampade ihjäl honom (förra året )

En skötare här i Elephant Village var stursk och dum mot djuren , resultatet blev en död skötare ,dvs elephanten trampade ihjäl honom (förra året )

Att en elefant aldrig glömmer är ett faktum. Det är ett antal skötare som har strukit med pga att dom har behandlat djuren illa. Att det var rätt åt dom, javisst. Djur skall behandlas med respekt, punkt!

Att en elefant aldrig glömmer är ett faktum. Det är ett antal skötare som har strukit med pga att dom har behandlat djuren illa. Att det var rätt åt dom, javisst. Djur skall behandlas med respekt, punkt!

Jag är inte så säker på att djur har hämndinstinkter men elefanter kanske har det. Med den kunskap vi har om dessa djur idag så borde vi nog inte hålla dom i fångenskap alls.

Jag är inte så säker på att djur har hämndinstinkter men elefanter kanske har det. Med den kunskap vi har om dessa djur idag så borde vi nog inte hålla dom i fångenskap alls.

Elefanter är ju kända för att vara långsinta och ha gott minne och för att kunna bli ytterst farliga om dom inte behandlas väl. Det är ju också rätt svårt att tvinga något som väger fyra ton... Men jag reagerar lite på uttrycket "djur". Det avser alla levande varelser, i stort sett utom växter och några andra grupper och man kan nog inte tala om "djur" som något enhetligt över huvud taget. Det är en sabla skillnad på en höna och en häst!

Hej

Vad det gäller vilda djur som hålls fångar och visas upp i vinstintresse så borde man naturligtvis bojkotta detta, men har man barn så är det svårt, ett Zoo eller ett kringresande sällskap med ex.vis ormar, ödlor och annat är ju som en magnet på barn, det är svårt att vägra barn att få titta och umgås med djuren.

Mvh isan lover

Hej

Vad det gäller vilda djur som hålls fångar och visas upp i vinstintresse så borde man naturligtvis bojkotta detta, men har man barn så är det svårt, ett Zoo eller ett kringresande sällskap med ex.vis ormar, ödlor och annat är ju som en magnet på barn, det är svårt att vägra barn att få titta och umgås med djuren.

Mvh isan lover

Håller med dig, en sådan här fråga är väldigt svår. Djurparker är ju till för att vi skall kunna uppleva djur utan att behöva åka långa vägar till omarker som kostar massa pengar, ja detta är ju en samvetsfråga och moralfråga. Far djuren illa eller inte, ja.

Vet ju rapporter om där i Kanchanaburii tigrar är drogade för att turister skall kunna krama dem och fota, ja allt är bara pengar och inget förvånar mig, människan är det största odjuret.

Kan ju säga så här att jag har aldrig och tänker aldrig bidra till denna hantering av djur, inte människor heller för den delen!

Varför skall svenskarna alltid leka någon sorts världspolis, om ni inte gillar att bli fotograferade med djur så ge f*n i det, men försök inte påverka andra folkefä som kineser ,ryssar och andra för dom kommer aldrig att lyssna . kom hit och bada sola ät och drick och må gott och skit i andra

Varför skall svenskarna alltid leka någon sorts världspolis, om ni inte gillar att bli fotograferade med djur så ge f*n i det, men försök inte påverka andra folkefä som kineser ,ryssar och andra för dom kommer aldrig att lyssna . kom hit och bada sola ät och drick och må gott och skit i andra
"kom hit och bada sola ät och drick och må gott och skit i andra" Du glömde en viktig sak att göra ...:)

Tillbaka
Topp