Lurar brandskyddsföreningen sjöbefäl så dom inte kommer få arbeta efter 2017.01.01

• Trådstartare Trådstartare anonymous
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    arbete

A

anonymous

Gäst
Min normalkonsumtion ligger på 6 muggar om dagen. Ombord lite fler om jag har nattarbete. I morgon kommer det att bli en eller två muggar innan jag kör iväg till kursen i Helsingborg.
Är det 5 dagar Manila 2010. Dom har väl inte livbåtsdelen där den blir jag tvungen att åka till Åland och ta nästa vecka.

Japp den är det. Men den är godkänd för allting, det är Brandskyddsföreningen som organiserar.
Jag gick advanced fire fighting där.
Även en annan ombord som gjorde det, till honom sa dom att han inte behövde livbåten refresh vilket var fel om man läser på transportstyrelsens hemsida.
Där står krav för att få segla sjöbefäl, brand, safety och livbåt Manilla 2010.
Men dom kanske har lagt till den nu då i Helsingborg med innan när jag gick i Helsingborg hade dom inte livbåt.

Jag gick advanced fire fighting där.
Även en annan ombord som gjorde det, till honom sa dom att han inte behövde livbåten refresh vilket var fel om man läser på transportstyrelsens hemsida.
Där står krav för att få segla sjöbefäl, brand, safety och livbåt Manilla 2010.
Men dom kanske har lagt till den nu då i Helsingborg med innan när jag gick i Helsingborg hade dom inte livbåt.
Det ingår flotte och överlevnadsdräkter mm. Man behöver dock inte hoppa i en iskall hamn, den delen hålls på Simhallsbadet.

Det ingår flotte och överlevnadsdräkter mm. Man behöver dock inte hoppa i en iskall hamn, den delen hålls på Simhallsbadet.
Flotte och överlevnadsdräkt ingår i basic safety har inget att göra med räddningsfarkoster och livbåtar.
Hade det gjort det hade jag sluppit åka till Åland på Måndag.
Skall länka dig infon från sjöfartsverket senare.

Startar tråden här i ordet är fritt då vi är flera som jobbar på sjön här på forumet.

Har du något att ta reda på @Berralund.

Enligt Transportstyrelsen, skall du ha:
-Grundläggande säkerhetsutbildning (Basic safety)
-Räddningsfarkoster och beredskapsbåtar
-Avancerad brand
-Grundläggande sjukvård

På Brandskyddsföreningen Helsingborg har dom sagt när en kollega ombord var på kurs där att han behövde inte räddningsfarkoster och beredskapsbåtar.
Tvärtimot vad dom informerar på transportstyrelsens hemsida!

http://transportstyrelsen.se/global...dokument/skrivelse_manila_sjoman_20140925.pdf

Så då är frågan kommer det stå en jäkla massa sjöbefäl på maskin och däck som har gått kurs hos dom som vid årskiftet som inte får jobba?

Jag gick min Adv. fire fighting i Helsingborg och basic safety i Göteborg, trodde jag var klar men icke saknade just den delen räddningsfarkoster och livbåtar så fick akutboka in mig nu på Åland för den kursen finns bara som enskild kurs på Öckerö i Sverige men går inte för tillfället för dom har så mycket att göra så den ingår i 5 dagars kursen på Öckerö vilket den inte verkar göra i Helsingborg.

Certifikat koden på räddningsfarkoster och beredskapsbåtar är Räddningsfarkoster och beredskapsbåtar Refresh A-VI/2-1
Den ingår inte i basic safety utan går man 5 dagars på Öckerö så får man.
  • Medical First AID A-VI/4-1
  • Basic Safety Refresh A-VI/1-4
  • Advanced Firefighting Refresh A-VI/3
  • Räddningsfarkoster och beredskapsbåtar Refresh A-VI/2-1
Kollar jag på Barndskyddsföreningens hemsida så saknar dom den kursen Räddningsfarkoster och beredskapsbåtar Refresh A-VI/2-1 och kurstiden är bara på 4 dagar, är detta korrekt
@Berralund Isåfall så får du ju inte jobba ombord då du saknar ett certifikat efter nyår enligt transportstyrelsen.
Kan ju printa ut den PDF och ta med dig och fråga, för inte alltid dom vet på sådana här kurscenter men alla antar att dom vet så ingen frågar ;)

Senast redigerad av en moderator:
Det börjar med en genomgång direkt i morgon bitti och då skall jag se till att detta blir klargjort. Vad gäller sjukvård har jag redan Mefical Care som är mycket mer avancerad. Så det skulle vara räddningsfarkoster då men det skulle förvåna mig mycket om kursen inte är godkänd. I så fall är det bedrägeri. Rapport kommer efter morgondagen.

Det börjar med en genomgång direkt i morgon bitti och då skall jag se till att detta blir klargjort. Vad gäller sjukvård har jag redan Mefical Care som är mycket mer avancerad. Så det skulle vara räddningsfarkoster då men det skulle förvåna mig mycket om kursen inte är godkänd. I så fall är det bedrägeri. Rapport kommer efter morgondagen.
Kursen är ju godkänd men det är 3 certifikat du skall har men du kommer få 2, du får adv. fire fighting certifikatet och Basic safety där ingår sjukvård/first aid och livflottar.

Vad jag kan utläsa på deras hemsida och det stämmer ju med antalet dagar om du bara skall göra 4 för den som livbåtar ingår i är på 5 dagar.

Så kursen är godkänd och certifikaten är godkända men du kommer sakna ett certifikat till nyår kanske om dom inte har livbåtar och får göra som jag flyga till Åland ;)

På Brandskyddsföreningens hemsida rörande utbildningen länkar man vidare till samma dokument som du gör. Man säger att utbildningen motsvarar alla krav enligt STCW Manila och att utbildningen är godkänd av Transportstyrelsen för detta ändamål. Och jag har svårt att tro att man ljuger så jag är inte orolig. Jag har dessutom gjort E-learningen som ingår.

En annan sak som är utomordentligt korkad är att Transportstyrelsen inte godkänner ett danskt läkarintyg, det skall vara det digitala svenska. Så nu måste jag in till företagshälsovården ytterligare en gång trots att mitt danska intyg bara är tre månader gammalt.

På Brandskyddsföreningens hemsida rörande utbildningen länkar man vidare till samma dokument som du gör. Man säger att utbildningen motsvarar alla krav enligt STCW Manila och att utbildningen är godkänd av Transportstyrelsen för detta ändamål. Och jag har svårt att tro att man ljuger så jag är inte orolig. Jag har dessutom gjort E-learningen som ingår.

En annan sak som är utomordentligt korkad är att Transportstyrelsen inte godkänner ett danskt läkarintyg, det skall vara det digitala svenska. Så nu måste jag in till företagshälsovården ytterligare en gång trots att mitt danska intyg bara är tre månader gammalt.
Samma problem med läkarintyget som jag hade, fick ju flyga till Manila.

Ok står den här koden med på certifikatett när du är klar med kursen så är det ju ok. Men konstigt att deras 4 dagars räcker för att täcka upp alla certifikat när Öckerö måste köra 5 dagar och en dag med livbåtar av dom. Och jag säger inte att kursen inte är godkänd för det är den men det skall vara 3 kurser under dom här 4 dagarna och dom verkar ju sakna den 3dje livbåtsdelen, du kan ju läsa själv i länken jag gav vilka certifikat du skall ha.

Men bara hoppas dom lagt till den nu då så du slipper det, när jag var i Helsingborg hade dom inte livbåtsdelen iallafall men det är över 1 år sen nu så kanske lagt till den.

Samma problem med läkarintyget som jag hade, fick ju flyga till Manila.

Ok står den här koden med på certifikatett när du är klar med kursen så är det ju ok. Men konstigt att deras 4 dagars räcker för att täcka upp alla certifikat när Öckerö måste köra 5 dagar och en dag med livbåtar av dom. Och jag säger inte att kursen inte är godkänd för det är den men det skall vara 3 kurser under dom här 4 dagarna och dom verkar ju sakna den 3dje livbåtsdelen, du kan ju läsa själv i länken jag gav vilka certifikat du skall ha.

Men bara hoppas dom lagt till den nu då så du slipper det, när jag var i Helsingborg hade dom inte livbåtsdelen iallafall men det är över 1 år sen nu så kanske lagt till den.
Ja dom säger ju att den är godkänd så det måste man lita på. Brandskyddsföreningen är ju ingen bluff på något sätt utan synnerligen seriöst. Vi får se imorgon.

Att inte ens dom nordiska länderna kan godkänna varandras läkarintyg är inget annat än en gigantisk skandal. Detta medför bara ökade kostnader för arbetsgivaren alldeles i onödan.

Ja dom säger ju att den är godkänd så det måste man lita på. Brandskyddsföreningen är ju ingen bluff på något sätt utan synnerligen seriöst. Vi får se imorgon.

Att inte ens dom nordiska länderna kan godkänna varandras läkarintyg är inget annat än en gigantisk skandal. Detta medför bara ökade kostnader för arbetsgivaren alldeles i onödan.

Vet inte varför du upprepar ordet godkänd?
Jag har inte skrivit någonstans att det inte är godkänt, det är inte en kurs du skall gå utan det är 3 olika kurser sammanslagna på 5 dagar.
Det är 3 helt enskilda kurser som dom bara har slagit ihop på 5 dagar så att man skall slippa göra som jag fått göra nu åka på 3 st kurser vid olika tillfällen, 2 dagar adv fire, 2 dagar basic och nu 1 o 1/2 dag livbåt.

Det jag skriver är att det kan fattas ett moment livbåtsdelen men det gör ju inte att dom andra kurserna inte är godkända, du kanske går 2 kurser på 4 dagar och får göra den sista livbåtsdelen separat som jag?

Men du frågar ju dom imorgon om livbåtsdelen ingår och att kursbeteckningen står i certifikatet, det är viktigare än att du gått kursen ;) A-VI/2-1 det här står inte i mitt certifikat som jag fått därför får jag åka på livbåt nu.

Kanske har dom bakat in den nu i denna 4 dagars som du skall gå, det fanns som sagt ingen livbåtsdel i Helsingborg när jag gick där.

Beskedet jag fick idag av andra kursdeltagare och ledningen är att vi kommer att få ut dom papper vi behöver efter denna kursen. Vi får se, jag skall lämna in ansökan om nytt K-brev när kursen är färdig på fredag och komplettera med svenskt läkarintyg nästa vecka.

Beskedet jag fick idag av andra kursdeltagare och ledningen är att vi kommer att få ut dom papper vi behöver efter denna kursen. Vi får se, jag skall lämna in ansökan om nytt K-brev när kursen är färdig på fredag och komplettera med svenskt läkarintyg nästa vecka.
Låter bra får vi hoppasA-VI/2-1 står på ditt certifikat, hade det gjort det i mitt hade jag suttit på flyget hem nu.

Pratade om det här på kursen nu och här sa kursledaren att Sverige har frångått Manila 2010 med refresh livbåtskurskrav och du får ut certifikatet bara på att gå refresh basic safety I Sverige som du gjort om man har livbåt i grundutbildningen.
Men det gäller när du seglar på Svenska fartyg, i Finland tex. är det inte godkänt och man får inte segla på Finska fartyg utan den refresh kursdelen.
Han sa att regelverket är så luddigt så flaggstaterna har utrymme att ändra men att man kan få problem om man inte har kursmomentet som Sverige valt bort om man vill gå på utlandsflaggat.
Aja så mycket blev det av internationell standard som skulle vara meningen med det nya regelverket.
Blir bara samma igen olika i olika länder.
I Sverige verkar inte ens kurscentrena enas där Öckerö kör den men inte brandstyrelsen undra hur det kommer se ut i Filippinerna, Indien etc. då.
Undra om Sverige redan börjat glömma vad som hände på Estonia.

Pratade om det här på kursen nu och här sa kursledaren att Sverige har frångått Manila 2010 med refresh livbåtskurskrav och du får ut certifikatet bara på att gå refresh basic safety I Sverige som du gjort om man har livbåt i grundutbildningen.
Men det gäller när du seglar på Svenska fartyg, i Finland tex. är det inte godkänt och man får inte segla på Finska fartyg utan den refresh kursdelen.
Han sa att regelverket är så luddigt så flaggstaterna har utrymme att ändra men att man kan få problem om man inte har kursmomentet som Sverige valt bort om man vill gå på utlandsflaggat.
Aja så mycket blev det av internationell standard som skulle vara meningen med det nya regelverket.
Blir bara samma igen olika i olika länder.
I Sverige verkar inte ens kurscentrena enas där Öckerö kör den men inte brandstyrelsen undra hur det kommer se ut i Filippinerna, Indien etc. då.
Undra om Sverige redan börjat glömma vad som hände på Estonia.
Det kan säkert bero på fartygstyp också. Vi har kanske inte riktigt samma krav som på en färja eller inom offshore. Vi har bara en liten MOB båt och det är ingen raketforskning att köra den.

Det kan säkert bero på fartygstyp också. Vi har kanske inte riktigt samma krav som på en färja eller inom offshore. Vi har bara en liten MOB båt och det är ingen raketforskning att köra den.
Jo men gällde ju livbåt räddningsfarkoster annat än snabbgående räddningsfarkoster refresh och livbåt har ni förhoppningsvis ;)

Inte FRB kurs är ju nåt helt annat, är det ju bara roro och ropax som har krav på.

Vilket som behövdes inte refresh kurs i Sverige på Svenska fartyg.
Dom har ju samarbete här med Transportstyrelsen gällande utbildning på Åland och som sagt Sverige körde ett eget litet race där enligt dom.
Ni får certifikat på den delen utan att gå refresh om man går basic safety refresh om man har tidigare grundutbildningen på livbåtar och det har man ju från skolan.
Men han sa att man fick inte köra Finskflaggat på det.

Jag blev tillsagd av rederiet att gå den men vi är ju Bahamas flaggat och utbildningsdelen sköts från Manila kontoret.

Tillbaka
Topp