Moppeköring utan hjälm.

• Trådstartare Trådstartare EV
  • Start datum Start datum

E

EV

Gäst
Tidningar i Thailand har fråga ungdomar : varför brukar du hjälm när du kör moppe , och alla svara desamma ,
For att inte betala böter till Polisen . ingen nämnde för säkerhet vist du kommer i olycka med moppen .

Det är många moppeolyckor i Thailand och många med feranger också.

Det är inte många dagarna sedan det var en olycka med en Svensk här i Thailand , som de säkert har läst .
Boråsare hjärnskadad efter trafikolycka i Thailand . Boråsaren Markus Millberg 30 år .
Kämpar for sitt liv efter en moppeolycka i Thailand .
Här kör han moppe utan hjälm och försäkring i Thailand .

Hva skal man si når turister kommer til Thailand og leier seg motorsykkel uten førerkort og som i tillegg kanskje aldri har "tatt" i en motorsykkel. Man trenger ikke være "genierklært" for å forstå at dette kan ende galt. Det må vel være hva forsikringselskapene kaller for grov uaktsomhet.

Jag förstår inte hur folk kan ha en sådan övertro på sin förmåga. Korkat är nog rätta ordet.

Ni har så rätt allihopa. Jag har stångat pannan blodig med familjen, "skall bara köra en liten bit" heter det alltsomoftast. Vikten av att bära hjälm går bara inte in i skallen på dom.

Överallt hos oss ser man skyltarna att man ska använda hjälm, men det hjälper knappt endå då man ser många utan hjälm på skallen,

I min hjemby, Maha Sarakham, så vet ALLE at politiet er plassert på ALLE strategiske steder i byen mellom klokken 3-5 på ettermiddagen klar til å skrive ut bøter til dem som ikke har betalt veiavgift eller ikke bruker hjelm. Det blir nesten latterlig når mange motorsyklister ikke bruker hjelm. Skulle nesten tro at dem gjør det for å utfordre politiet.

Men dom poliserna stod definitivt inte först i kön när IQ delades ut. Lite variation tidsmässigt hade inte skadat.

Men dom poliserna stod definitivt inte först i kön när IQ delades ut. Lite variation tidsmässigt hade inte skadat.
Är ju när skolorna slutar var samma där jag bodde innan, dom kunde omöjligt komma från skolan och hem utan att passera.
Är likadant i Pattaya dom står på beachroad vissa dagar samma tidpunkt, flera dagar i veckan.
Står ju oftast så till att folk måste passera, där uppe stod dom så att det gick inte att komma in till by centrum utan att passera, så har allt sin effekt och kan inte hålla med om att det är korkat, deras mål skall ju inte vara att skriva ut så många böteslappar som möjligt utan synas så folk använder hjälm.

Tillbaka
Topp