Motorsåg

Vi har fällt en del träd nu som behöver sågas/kapas till värme i brasan.
Svägerskan har kap och vedklyv men den går på 380 och hos oss har vi bara 220 volt.
Den som sågade ner träden (5st) har kapat dom i 3 meters längder.
Så det är några björkar som ska sågas till 50 cm längder, sen är det bara fram med yxan.
Efter dessa 5 träd hade vi tänkt att använda den till att kapa vanliga grenar på våra träd i trädgården.
Motorsågen vi har nu fick jag av min styvfar för x antal år sedan, det är en Huskvarna.

Sedan många många år är det 400V och 230V i de svenska uttagen. Men det var inte poängen med inlägget.

I spiskontakten har ni 400V där kan ni koppla in er när ni vill. Behövs en adapter som finns att köpa för småpengar.

Brasklappen. Har ni ett nygjort och modernt kök med separat häll och ugn så har ni antagligen inget 3-fas uttag bakom spisen.

Vi fick köpa genomgångna sågar av Husqvarna och Jonsered till bra priser och med garanti som använts yrkesmässigt i skogen av SCA där jag var anställd.
SCA bytte in sina sågar efter en viss tid, kanske vart annat år för att vara säkra så dom inte krånglade ute i ”fält".
Enligt de som servade sågarna så var dom evighetsmaskiner om man bara bytte slitdelar och servade dom regelbundet.
Själv köpte jag en 346XPG och en 357XPG på sånt sätt för över tio år sedan. Den mindre 346 är min favorit och jag har kört slut på tre svärd och många kedjor men aldrig haft driftstörningar med den.
Rengöring, acrylatbensin och lite justeringar av förgasarmunstycken är hemligheten.

Är jem o fix något att titta på?

IMG_0523.webp

IMG_0524.webp

Kolla på blocket, ofta så kan man hitta en fin såg som säljaren bara använt ett par gånger till att ta ner ett mindre träd eller kapa av ett par grenar, detta kanske inte gäller i småland som väl är lite av ett vedeldarmecka.
El-såg är det jag menar.

Kolla på blocket, ofta så kan man hitta en fin såg som säljaren bara använt ett par gånger till att ta ner ett mindre träd eller kapa av ett par grenar, detta kanske inte gäller i småland som väl är lite av ett vedeldarmecka.
El-såg är det jag menar.
Köpte en Stihl 020 AV där för många år sen , i närmast nyskick var den , hade den i många år och sålde med förtjänst när vi flyttade till Thailand

Tillbaka
Topp