Musikanläggning

Mr.Jo

Forumveteran
Funderar på att köpa en anläggning för att lyssna och förstås underhålla. Vi lever ju i karaokelandet.
Tänkte närmast en bra anläggning inte någon super utan ok.
Jag vet en del om dyra anläggningar för min bror jobbade på Luxor som layout för fabriken (sa hans chef en gång)
Senare jobbade han som ekonomichef Europa på Harman Kardon så den nivån är jag inte ute efter.
Har ni tips så tar jag gärna emot för har inget intresse att i djupa mig i ämnet via internet.
Spelar själv sax och kunde vara roligt att leka lite med förstås. Fastlåst nu är saxen i formalia men kommer fram senare.

Funderar på att köpa en anläggning för att lyssna och förstås underhålla. Vi lever ju i karaokelandet.
Tänkte närmast en bra anläggning inte någon super utan ok.
Jag vet en del om dyra anläggningar för min bror jobbade på Luxor som layout för fabriken (sa hans chef en gång)
Senare jobbade han som ekonomichef Europa på Harman Kardon så den nivån är jag inte ute efter.
Har ni tips så tar jag gärna emot för har inget intresse att i djupa mig i ämnet via internet.
Spelar själv sax och kunde vara roligt att leka lite med förstås. Fastlåst nu är saxen i formalia men kommer fram senare.

Fråga 1: vilken budget
Fråga 2: ska det köpas i Th eller Se?
Fråga 3: ska det vara stereo eller någon mono historia
Fråga 4: aktiva eller passiva högtalare?

Första frågan är nog den viktigaste

Thailand förstås, i Sverige hade jag snyltat min bror.
Helst stereo för det ger lite mera djup.
Aktiva högtalare betyder väl att det är med förstärkare antar jag.
Budgeten är lite flytande men satte gränsen lite där när ja sa att HK är överkurs.
Har inte åkt runt och sett vad som finns.
Själv tycker om att lyssna b l klassisk musik fast behöver inte ha hela orkestern i rummet.
Säg från 20 till 70 lappar.

Thailand förstås, i Sverige hade jag snyltat min bror.
Helst stereo för det ger lite mera djup.
Aktiva högtalare betyder väl att det är med förstärkare antar jag.
Budgeten är lite flytande men satte gränsen lite där när ja sa att HK är överkurs.
Har inte åkt runt och sett vad som finns.
Själv tycker om att lyssna b l klassisk musik fast behöver inte ha hela orkestern i rummet.
Säg från 20 till 70 lappar.

Ja, rätt vettig budget och någon monopryl för dessa pengar är ju vansinnigt att betala.

Glömde fråga hur musiken ska spelas upp.

Telefon, CD, USB minne, Spotify konto eller annat.

Äh, här är ett paket som funkar ypperligt.
Gäller bara att du inte spelar med helnaket golv och väggar.

Från piyanas.com

b55f48e96c36eebcfb5209db11b5a4b0.jpg

66866a3618ff1e666251899db1591a7c.jpg

Ja, rätt vettig budget och någon monopryl för dessa pengar är ju vansinnigt att betala.

Glömde fråga hur musiken ska spelas upp.

Telefon, CD, USB minne, Spotify konto eller annat.

Äh, här är ett paket som funkar ypperligt.
Gäller bara att du inte spelar med helnaket golv och väggar.

Från piyanas.com

b55f48e96c36eebcfb5209db11b5a4b0.jpg

66866a3618ff1e666251899db1591a7c.jpg

Vad har du för egen erfarenhet av B&W högtalare? Har kikat på dessa i flera år nu. Blir lite sugen ibland på en ”riktig” anläggning igen. Nu förtiden så spelar man ju bara mp3, eller motsvarande, i datorn eller i bilen.

Spelar man streamad musik t.ex Spotify via dator/mobil till en bra anläggning, bör man överväga att investera i en USB-DAC (Digital till Analog-omvandlare) eller t.o.m. trådläst från mobilen.
Lägger in ett par länkar för mer information.
http://www.ljudochbild.se/test/da-omvandlare-med-usb
https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/

Alternativt så kan man ha inbygd Spotify klient i förstärkaren och behöver således ingen D/A omvandlare.

Streamad musik via datorn har ingen betydelse för D/A omvandlare. Har du ostreamad musik på datorn så bör du även då ha en D/A omvandlare.
Detta underförutsättning att inte förstärkaren har en vettig D/A omvandlare.

En bra anläggning kan t.ex bestå av en Naim Uniti Atom, Nova eller Star.
Här ligger Spotify och Tidal inne i maskineriet. Sedan har dom även Airplay och Bluetooth vilket jag tycker försämrar kvaliteten jämfört med den inbyggda Spotify klienten.

Så D/A omvandlare behövs inte.......beroende på vilken förstärkare man har

Vad har du för egen erfarenhet av B&W högtalare? Har kikat på dessa i flera år nu. Blir lite sugen ibland på en ”riktig” anläggning igen. Nu förtiden så spelar man ju bara mp3, eller motsvarande, i datorn eller i bilen.

Har väl ingen större erfarenhet av B&W. Dom är väl varken sämre eller bättre än andra märken.
Jag har dock en liten förkärlek för Neat och Totem bland "massproducenterna".

Alternativt så kan man ha inbygd Spotify klient i förstärkaren och behöver således ingen D/A omvandlare.

Streamad musik via datorn har ingen betydelse för D/A omvandlare. Har du ostreamad musik på datorn så bör du även då ha en D/A omvandlare.
Detta underförutsättning att inte förstärkaren har en vettig D/A omvandlare.

En bra anläggning kan t.ex bestå av en Naim Uniti Atom, Nova eller Star.
Här ligger Spotify och Tidal inne i maskineriet. Sedan har dom även Airplay och Bluetooth vilket jag tycker försämrar kvaliteten jämfört med den inbyggda Spotify klienten.

Konstigt att DAC rekommenderas för bättre ljudkvalitet om man streamar t.ex Spotify från datorn till stereon?

Jag streamade Spotify tidigare i Sverige med en IPAD linkad till min Pioneer 5.1 receiver.

Inte direkt bra ljud i mitt tycke från mina B&O högtalare.

Tyvärr är all elektonik borta efter branden i huset.

Efter renoveringen blir det nog en Yamaha R-N803D stereoreceiver med inbyggd DAC.

Har även phono ingång så jag kan njuta av bra analog musik från min skivsamling som kunde räddas undan branden:).

Konstigt att DAC rekommenderas för bättre ljudkvalitet om man streamar t.ex Spotify från datorn till stereon?

Jag streamade Spotify tidigare i Sverige med en IPAD linkad till min Pioneer 5.1 receiver.

Inte direkt bra ljud i mitt tycke från mina B&O högtalare.

Tyvärr är all elektonik borta efter branden i huset.

Efter renoveringen blir det nog en Yamaha R-N803D stereoreceiver med inbyggd DAC.

Har även phono ingång så jag kan njuta av bra analog musik från min skivsamling som kunde räddas undan branden:).

Nja, du verkar inte ha riktigt full kontroll på vad du skriver.
Hur "streamade" och "linkade" du din iPad till din Pioneer?
Sedan så tror jag du menade B&W och inte B&O om dessa inte var ett par väldigt gamla B&O. Tror nog att B&O bara har aktiva högtalare de senaste 20-25 åren (ingen aning och orkar inte googla)

Vad menar du med "Streamar"? Kan man "Streama" en CD?

DAC = D/A omvandlare. Den omvandlar digital signal till analog.

Visst rekommenderas en D/A omvandlare....men det beror som sagt på utrustningen. Ibland är det till och med ett måste för att få något som helst ljud över huvudtaget och ibland är det totalt värdelöst.
Artikeln du länkade till var 4 år gammal dessutom, så mycket nytt finns på marknaden.

Vart i texten skrev jag “streamade” CD?

Och så var det Bang & Olufsen högtalare och inte B&W.

Ok jag har aldrig påstått att jag är en expert på detta så jag avslutar att kommentera mer i detta ämne.

Vart i texten skrev jag “streamade” CD?

Och så var det Bang & Olufsen högtalare och inte B&W.

Ok jag har aldrig påstått att jag är en expert på detta så jag avslutar att kommentera mer i detta ämne.

Nu är inte jag heller någon expert i detta ämne heller, men jag framför min mening oavsett och om någon anser att min mening är fel, så får jag ta det till mig och kanske lära mig något nytt.

Var i texten påstår jag att du har skrivit att du streamar CD.
Din definition av streaming verkar dock inte vara det samma som min mening av streaming, därav tycker jag att det låter lite onödigt tillkrånglat det du skriver och t.o.m fel i en del tillfällen.

Det är lite som att påstå att förgasaren måste vara rätt justerad för att en bil ska gå bra.
Det gäller ju dock inte på bilar med insprutning.

Nåja, då var det väldigt gamla B&O högtalare gissar jag. Inget fel på dessa, men undrar lite över ditt val att köra hembio förstärkare om det inte var ett 5.1 högtalarpaket...vilket jag inte tror att det var (antagande igen)

DAC behövs för att omvandla digital till analog och i en del fall så kan en extern DAC vara att föredra.

Tycker bara att det är konstigt att rekommendera en DAC när det inte existerar en förstärkare ännu.

EDIT
Man måste ha ett Riaa steg till vinylspelaren.

Senast ändrad:
Jag köpte i preset till frugans bror en anläggning på Tesco Lotus för 4500b;)

Den väsnas å dunkar över hela byn när micken kommer fram:D;)
Tror skiten hette AJ:cool:

Jag köpte i preset till frugans bror en anläggning på Tesco Lotus för 4500b;)

Den väsnas å dunkar över hela byn när micken kommer fram:D;)
Tror skiten hette AJ:cool:
Var det i Phimai du håller till? Och är det du som håller i micken så blev jag lite sugen på att komma och lyssna:D:D:D 7-8 mils resa kan det vara värt isf:D:D:D

Var det i Phimai du håller till? Och är det du som håller i micken så blev jag lite sugen på att komma och lyssna:D:D:D 7-8 mils resa kan det vara värt isf:D:D:D
Ja ni är välkomna när vi väl är där, och sjunga nått vackert för er gör jag gärna efter ett par Leo:p:D:D

Har färkt kallt vatten om du också är sugen Phonta;):DDu kan tom få välja låt, bara det inte blir nått från ultima Thule eller vad dom heter:D:D:D;)

Ja ni är välkomna när vi väl är där, och sjunga nått vackert för er gör jag gärna efter ett par Leo:p:D:D

Har färkt kallt vatten om du också är sugen Phonta;):DDu kan tom få välja låt, bara det inte blir nått från ultima Thule eller vad dom heter:D:D:D;)
Näää,I så fall så blir det nån Carabao låt ,om du fixar det :), lyssnar mycket på dem,, Ultima Thule är inte mycket för mig skall du veta ,, Mer åt gamla hederlig raggarmusik som vi körde i bilarna på 70 talet:)

Bad sound kills good Music, men idag så är ju det mesta av diskanthörseln borta så man blir mindre kräsen med åren.
Men den här har man väl "skrålat" någon gång.

Inget för Phonta dock;):D

Bad sound kills good Music, men idag så är ju det mesta av diskanthörseln borta så man blir mindre kräsen med åren.
Men den här har man väl "skrålat" någon gång.

Inget för Phonta dock;):D
Har förstått att ganska många här gillar detta , och det är ju inget som är politik :rolleyes: Jag skulle vilja lägga mig mitt emellan detta och Ultima Thule , Dvs mitt emellan yttersta högern och yttersta vänstern .Mellan NMR och AFA , där finns jag , med en mer moderat syn på musik , även om jag inte heller kan sägas vara Moderat :) Tror inte ni riktigt har fått rätt bild av mig mina Forumvänner :):):)

Tillbaka
Topp