Ny lag för motorcykel hjälm i Thailand

E

EV

Gäst
Den du ser på bild av av dom på motorcykel är inte god känd
Det är dom två andra som är godkänd för motorcykel
det är den nya lagen , som dom har infört for att få
ned döds talet i Thailand
Min fru såg det på internätt , och berätta om det .
Är det rätt eller fel ??

Jamies-Phuket-Blog.jpg

AXO-Jump-White_s.jpg

One-Industries-Gamma-Regime-Helme_s.jpg

Är det rätt eller fel ??

Jamies-Phuket-Blog.jpg

AXO-Jump-White_s.jpg

Få ned dödstalet?!

Folk här använder ju inte ens hjälm som enligt ditt inlägg är/ska bli olagliga. Lyckas dom få på en potta på skallen så är den sällan knäppt.

Höj böterna så att det kostar skjortan och halva kostymen att köra utan. När det kostar pengar då brukar folk förstå.

Igår när vi satt i bilen på väg mot Bang Saray ser jag två killar på en moped. Behöver jag tillägga att ingen av dem hade hjälm?

Det roliga eller kanske tragiska var att föraren satt och klämde fast en hjälm mot ramen med sina knän! Vafan sätt den på skallen i stället så slipper han besväret med att hålla i den. Sedan om han hade så mycket att skydda vet jag inte men det var ju dödstalet det handlade om.

Haha min avatar! Nam Falang utan hjälm :)

Igår när vi satt i bilen på väg mot Bang Saray ser jag två killar på en moped. Behöver jag tillägga att ingen av dem hade hjälm?

Det roliga eller kanske tragiska var att föraren satt och klämde fast en hjälm mot ramen med sina knän! Vafan sätt den på skallen i stället så slipper han besväret med att hålla i den. Sedan om han hade så mycket att skydda vet jag inte men det var ju dödstalet det handlade om.

Haha min avatar! Nam Falang utan hjälm :)
Haha! Var ar din potta, ute buschen.

Är det rätt eller fel ??

Jamies-Phuket-Blog.jpg

AXO-Jump-White_s.jpg

MAO.endast integralhjalm , det tror jag ej pa , da maste aven polisen byta alla sina ;)

Måste MC taxi ha med extra hjälm för passagerare , här ser man många utan hjälm i Bangkok

Var rädd om er i trafiken , använd hjälm även för passagerare

tha_h890-2-fix.jpg

tha-08_1355-fix.jpg

tha-08_1357-fix.jpg

Få ned dödstalet?!

Folk här använder ju inte ens hjälm som enligt ditt inlägg är/ska bli olagliga. Lyckas dom få på en potta på skallen så är den sällan knäppt.

Höj böterna så att det kostar skjortan och halva kostymen att köra utan. När det kostar pengar då brukar folk förstå.
Jag håller med dig, detta är nog den enda vägen att gå. Om det svider ordentligt i plånboken så kanske... Jag har näst intill stångat pannan blodig både vad gäller hjälm och bilbälte. Hjälmen används bara om man skall köra någon längre tur, detta trots att min svåger dog i en MC-olycka för 5 år sedan (han använde dock en bra hjälm) men det hjälper inte när man blir klämd av en smitande lastbilschaufför.

Numera används bilbältet pga larmet som tjuter annars, tidigare användes det bara när det fanns risk för polis.

Jag håller med dig, detta är nog den enda vägen att gå. Om det svider ordentligt i plånboken så kanske... Jag har näst intill stångat pannan blodig både vad gäller hjälm och bilbälte. Hjälmen används bara om man skall köra någon längre tur, detta trots att min svåger dog i en MC-olycka för 5 år sedan (han använde dock en bra hjälm) men det hjälper inte när man blir klämd av en smitande lastbilschaufför.

Numera används bilbältet pga larmet som tjuter annars, tidigare användes det bara när det fanns risk för polis.
Det hjälper inte hur mycket man säger åt dom att använda hjälm, dom använder den bara om dom ska till själva roi et, annars så ingen hjälm

Jag har näst intill stångat pannan blodig både vad gäller hjälm och bilbälte.

Har aldrig fungerat för mig med thailändare heller. Min slutsats är att det inte går att säga åt thailändare så som vi är vana. I bästa fall fungerar det tills man vänder ryggen till. Det som har fungerat bäst för mig hittills är att under lättsamma former prata om det eller försöka att få dem att på ett eller annat sätt vilja göra det för min skull. :)

Det samma gäller lyset på kvällen, frågade en Thai varför har du inte lyset på,det är så mörkt ute.Han svarade, att det var ljust nog, för honom att se och köra.
Har sett det hos oss också både hos dom som kör motorcykel och bil, och där finns inte ett enda lyse efter vägen, första lyset dyker upp när man kommer till Roi et och åt andra hållet när man närmar sig Wapi Pathum, så inget lyse efter vägen på nästan 4 mil,

När jag tänker efter så kan det finnas 1 lyse vid någon halvstor korsning

Senast ändrad:
Exet sa alltid det är up to Budda, hjälper inte om du har bälte skall du dö skall du dö inget man kan göra något åt.

Nuvarande fru använder bälte.

Liknande trådar

A
Svar
9
Visningar
2 K
G
H
Svar
9
Visningar