Parker

A

Anonym

Gäst
Är det nån mer än jag som saknar parker i Thailand? Dom enda parker som verkar finnas blir för överpretentiösa med inträde t.o.m. Det är synd för thailändare har ofta känsla för växter så jag tror det skulle bli riktigt hyfsat. Att det inte finns beror kanske på tradition och att all mark ska exploateras för butiker och hotell o.dyl.

Hej
Jag bodde i BKK i 4mån 2014. jag hittade en lite park nära Pullman hotel (kings power).
där kunde man träna ,jogga och de hade earobicpass där.
Inte så stor runt 2-3kvadrat, hade en asfalt slingan på runt 500-600m
med små dammar som gjorde luften lite svalare även när det var över 30c
mvh reijo

Är det nån mer än jag som saknar parker i Thailand? Dom enda parker som verkar finnas blir för överpretentiösa med inträde t.o.m. Det är synd för thailändare har ofta känsla för växter så jag tror det skulle bli riktigt hyfsat. Att det inte finns beror kanske på tradition och att all mark ska exploateras för butiker och hotell o.dyl.

Vet inte vad du menar med överpretentiöst eftersom pretentiöst redan är något som är över något men parker finns det väl gott om. Om vi tar BKK t ex så finns ju mängder med parker pretentiöst eller inte:

Bara för att nämna några mest kända:
Chatuchak, Rot Fai & Queen Sirikit
Benjakiti
Sanam Luang (har jag varit i)
Suan Luang Rama IX (Rama IX Garden)
Sri Nakhon Khuean Khan
Lumpini (har jag varit i)
Benchasiri
Santi Phap
Romaneenat
Saphan Rama IX (har jag gått själv)
Santichaiprakan (riverside park)
Chalerm Phrakiat
King Rama IX Park
Chatuchak Park
Benjakitti Park
Dusit Zoo (väldigt fint att ströva)

Man har kanske andra traditioner i Asien, men t ex Lumpini är för mig närmast patetisk för att vara i en stad av Bangkoks dignitet.

London - Hyde Park
Paris - Boulogneskogen
Göteborg - Slottsskogen
New York - Central Park
Berlin - Tiergarten
Moskva - Gorky park

Finns det ordentliga parker i asiatiska megastäder, eller är det bara trängsel, markpriser och vinster som styr? Det var visst någon snuskigt rik som donerade någon liten grönyta utefter Sukhumvit i BKK, men det verkar vara unikt.

Man har kanske andra traditioner i Asien, men t ex Lumpini är för mig närmast patetisk för att vara i en stad av Bangkoks dignitet.

London - Hyde Park
Paris - Boulogneskogen
Göteborg - Slottsskogen
New York - Central Park
Berlin - Tiergarten
Moskva - Gorky park

Finns det ordentliga parker i asiatiska megastäder, eller är det bara trängsel, markpriser och vinster som styr? Det var visst någon snuskigt rik som donerade någon liten grönyta utefter Sukhumvit i BKK, men det verkar vara unikt.

Vad menar du med patetisk, hur kan en park vara patetisk, varje park har väl sin charm, eller tänker du på storlek, ju större park desto bättre/finare/intressantare/vackrare...eller vad?

Just en fin park var nåt jag kom att sakna ganska tidigt här, i HH finns tyvärr inget som liknar en riktig park, tycker att dom kunde göra om The Royal till en, Kungens golfbana som ligger mitt i centrum hade blivit en perfekt park.

Vad menar du med patetisk, ...

Ja, jag tycker att Lumpini, för att (som jag uppfattar det) vara Bangkoks stora centrala park, närmast är ett skämt. Liten, inga vackra planteringar, nästan mer asfalt än grönt.
Antar att det är så thailändarna vill ha det, då det inte är mycket bättre här i Udon Thani; en asfaltsslinga, med lite gräsmattor och några träd, runt en damm/sjö. Så såg det även ut i Khon Kaen så jag antar att det är standard för stadsparker. Misstänker att man i Asien prioriterar byggnation före rekreation - synd, då parker betyder mycket för bl a luftkvalitén.

Ja, jag tycker att Lumpini, för att (som jag uppfattar det) vara Bangkoks stora centrala park, närmast är ett skämt. Liten, inga vackra planteringar, nästan mer asfalt än grönt.
Antar att det är så thailändarna vill ha det, då det inte är mycket bättre här i Udon Thani; en asfaltsslinga, med lite gräsmattor och några träd, runt en damm/sjö. Så såg det även ut i Khon Kaen så jag antar att det är standard för stadsparker. Misstänker att man i Asien prioriterar byggnation före rekreation - synd, då parker betyder mycket för bl a luftkvalitén.

Ok jag förstår!:)

Gnäll inte, ta seden dit du kommer;) Du kanske saknar Sveriges natur, där har vi allt.:wai:fyra årstider. What a wonderful World.

Tänk en park i Pattaya. Vore rena drömmen. Kanske är det så också att dom är rädda att parker ska vara några slags tillhåll när det blir mörkt och därför inte anlägger några.

Tänk en park i Pattaya. Vore rena drömmen. Kanske är det så också att dom är rädda att parker ska vara några slags tillhåll när det blir mörkt och därför inte anlägger några.
Finns det ju men inte stor.
Vi har satt oss där nere och köpt lite grillade räkor, sen lagt sig på en filt med en bok.
Sen har jag sett bilder att dom har planer på att bygga en park med promenadstråk vid Bali hai där dom hade båtupläggningen innan.
20160703_174743.jpg
20160703_174527.jpg

Tillbaka
Topp