Pest control

Vad jag förstått det som när jag läst på olika pestkontroll sidor så är det inte besprutning som gäller för att skydda mot termiter utan olika typer av fysiska fällor.
Vi har ju ingen ohyra som skall bort utan jag vill ha förebyggande åtgärder så jag kan minska risken och just då för termiter.
När det gäller myror etc så är det som någon skrev se till att ha rent hemma.
Så det är i huvudsak termiter jag vill att dom skall minska risken för.

Personligen tycker jag att dom där mini-myrorna (som knappt syns) är ett gissel. Men du har rätt i att man ska hålla rent osv, men ibland glömmer man något sött, oljigt eller i princip vilken maträtt som helst framme och då är de framme direkt.
Jag brukar ibland lägga fram ett lockbete åt dom och kolla varifrån dom kommer (liten spricka i väggen) och sedan spruta mygg/myrspray längs ders stråk och in i själva hålet/sprickan i väggen. Dom brukar hålla sig ganska lugna i ett par veckor efter en sån behandling.

Personligen tycker jag att dom där mini-myrorna (som knappt syns) är ett gissel. Men du har rätt i att man ska hålla rent osv, men ibland glömmer man något sött, oljigt eller i princip vilken maträtt som helst framme och då är de framme direkt.
Jag brukar ibland lägga fram ett lockbete åt dom och kolla varifrån dom kommer (liten spricka i väggen) och sedan spruta mygg/myrspray längs ders stråk och in i själva hålet/sprickan i väggen. Dom brukar hålla sig ganska lugna i ett par veckor efter en sån behandling.
Ja det är sant, har man en fru från fattig by som fortsatt knappt förstår ett kylskåps funktion kan det vara en ständig kamp.

Kanske kan en bäbis vara tricket, vet inte om myrorna inte tål bäbisar eller nåt men från att den nyfödde kom hem första gången försvann alla myror, var som att världens alla myror hade försvunnit.
Gått och funderat på vad som hänt om dom behandlat nåt i villagen eller om det beror på bäbisen.
Dom luktar ju speciellt så, typ välling ;)

Men annars inte heller gällade det verkar dom spraya pestcontrol verkar handla om att mata myrorna med gifter som dom tar med sig och sprider i kolonin?

Som sagt får se var dom har för förebyggande åtgärder, därför man anlitar proffs.
Så TS handlade inte om vad man kan göra utan om folk kände till bra pestcontrolföretag och kostnad.
Dem jag kontaktat nu skriver att dom är Thailands största verkat här sen 84, kommer från UK och grundades på 20 talet så dom borde ju kunna nåt ;)

Senast ändrad:
Någon som har regelbunden pestcontrol av sitt hus?
Vad ligger priset på ungefär?

Kollat på lite sidor på nätet, har hört av mig till ett företag nu som hade ett paket, kommer dom och har pestcontrol 1 gång i månaden och varannan månad behandling mot myror, termiter och andra insekter.
Det här är då i förebyggande syfte så man förhoppningsvis skall slippa skadedjur och insekter....
Får se vad det kostar, fanns ju en del firmor.

Någon som har erfarenhet av någon bra eller dålig firma som kan tipsa eller varna?
Ska man absolut ha, här kostar det ca 6000/år lite beroende på hus å tomt

Nu har jag pratat med pestcontrol firma och dom säger att dom injecerar anti termitmedel under husgrunden.
Inga medel inne i huset.

Någon som har gjort detta?

Nu har jag pratat med pestcontrol firma och dom säger att dom injecerar anti termitmedel under husgrunden.
Inga medel inne i huset.

Någon som har gjort detta?

2014 gjorde vi vår första termitsanering iom att några andra hus i compoundet blivit angripna. Då borrades hål i golven nära dörrkarmarna och i pelarna ute på altan. Sen pumpades några 100 liter gift ner i grunden och in i pelarna. Sedan gjordes en sprutning med tryckspruta inne och utanför huset varje månad i 12 månader. I fjol gjorde vi om detta (samma hål användes) då grannhusets kök blivit totalt uppätet. Det kostade 7000 THB för paketet.

Senast ändrad:
Kanske någon kan svara..

Ifall man inte har något organiskt material under betongplattan och inget trä alternativt termitresistent hardwood i huset.. Behöver man då pestcontrol? Jag läser på olika forum att de drar ledningar under betongplatta för att kunna spruta under huset. Finns det risk för underminering av huset?

Hej

Vi har ingen ”pest control” ifrån någon firma, detta trots att vi har ett trähus och inslag av trä även i vårt murade hus, vi har däremot släkt som tar en kik ibland, kritar stolpar på det traditionella vis som man gör ute i byarna, jag brukar även dränka in dom delar av trä som angrips med ett flytande gift som penslas på ungefär som utemöbler med träolja.

Hela vårt område har stora problem med termiter, myror finns förstås också men förutom att flytta jord så gör dom väl inte direkt någon skada, möss och råttor däremot är det en katastrof att få in i ett hus, gnager sönder allt ifrån elkablar, möbler, kläder och skor o.s.v.

Mvh isan lover

Hej

Vi har ingen ”pest control” ifrån någon firma, detta trots att vi har ett trähus och inslag av trä även i vårt murade hus, vi har däremot släkt som tar en kik ibland, kritar stolpar på det traditionella vis som man gör ute i byarna, jag brukar även dränka in dom delar av trä som angrips med ett flytande gift som penslas på ungefär som utemöbler med träolja.

Hela vårt område har stora problem med termiter, myror finns förstås också men förutom att flytta jord så gör dom väl inte direkt någon skada, möss och råttor däremot är det en katastrof att få in i ett hus, gnager sönder allt ifrån elkablar, möbler, kläder och skor o.s.v.

Mvh isan lover

Kom att tänka på när tjejen skojade om att det bara är självmordsbenägna råttor som går in i husen i Isaan då de snabbt hamnar på menyn :)

Jag råkade fråga en gång om de hade problem med just råttor och annat som tog sig in.

Tillbaka
Topp