Prova pepparrot istället för Wasabi

A

Anonym

Gäst
Skrives mycket om Wasabi ser jag. Men pröva pepparrot på fisken istället, vilket är underbart gott, så slipper ni vara så exotiska... Vi har haft detta i Europa i hundratals år tror jag, så inget nytt under solen alls..

Skrives mycket om Wasabi ser jag. Men pröva pepparrot på fisken istället, vilket är underbart gott, så slipper ni vara så exotiska... Vi har haft detta i Europa i hundratals år tror jag, så inget nytt under solen alls..

Pepparrot ja, visst fantastiskt gott men det ena utesluter väl inte det andra, svensk härlig stark pepparrot är ju mumma!

Ja BÅDA är ju pepparrot Lyco, eller hur...
Den ena från Japan och den andra ifrån, Gud vet var...

Den ena lite märkvärdig här, och den andra är var mans ägodel, inte så "fint" tydligen..

Ja BÅDA är ju pepparrot Lyco, eller hur...
Den ena från Japan och den andra ifrån, Gud vet var...

Den ena lite märkvärdig här, och den andra är var mans ägodel, inte så "fint" tydligen..

Inte frågan om märkvärdighet men tråden handlar ju om Sushi vad är då mer naturligt än att prata om Wasabi. Tror faktiskt inte att det skulle bli någon Sushi utan Wasabi, vet inte om ren pepparrot skulle bli så bra till rå lax, tex, kanske skall testa, rökt där emot.:)

// Mod anm: (Tråden knoppades av från en tråd som handlade om sushi)

Wasabi är pepparrot.....
Som engelsmannen sa; - "not so fancy maybe, but same same"...
Faktum är att jag gör pepparrots-sås här till middagen genom att ta wasabi
och späda ut andelen wasabi bit för bit när jag gör såsen..
Blir helt OK pepparrots-sås, kanske inte exakt lika gott som riktig pepparrots-sås,
men helt Ok för en flykting som mig..

Och dessutom så har vi massor av fiskrecept där vi lägger till pepparrot, och dt blir kanon, och varför skulle det inte, ingen större skillnad smakmässigt på wasabi-pepparroten eller den som vi använder i Europa..

Wasabi är pepparrot.....
Som engelsmannen sa; - "not so fancy maybe, but same same"...
Faktum är att jag gör pepparrots-sås här till middagen genom att ta wasabi
och späda ut andelen wasabi bit för bit när jag gör såsen..
Blir helt OK pepparrots-sås, kanske inte exakt lika gott som riktig pepparrots-sås,
men helt Ok för en flykting som mig..

Och dessutom så har vi massor av fiskrecept där vi lägger till pepparrot, och dt blir kanon, och varför skulle det inte, ingen större skillnad smakmässigt på wasabi-pepparroten eller den som vi använder i Europa..

Bäste herre, den wasabin du använder är gjord på vår europeiska pepparrot även om den odlas idag över hela världen, brukar vara runt 80% pepparrot och 20% senapspulver samt färgämne, så klart att det går alldeles utmärkt att använda till annat än Sushi och det sa jag ju i mitt första inlägg. Äkta wasabi har ganska lite gemensamt med pepparrot som vi känner den när det kommer till smak.

Bäste herre, den wasabin du använder är gjord på vår europeiska pepparrot även om den odlas idag över hela världen, brukar vara runt 80% pepparrot och 20% senapspulver samt färgämne, så klart att det går alldeles utmärkt att använda till annat än Sushi och det sa jag ju i mitt första inlägg. Äkta wasabi har ganska lite gemensamt med pepparrot som vi känner den när det kommer till smak.

Se där, visste jag faktiskt inte.. Trodde att wasabin var den japanska motsvarigheten till vår pepparrot.
Tack för upplysningen...

Tillbaka
Topp