Rabies ökar kraftigt

kurant

Forumveteran
En stor ökning i år, första månaden i stort sett samma som hela förra året på några ställen.
Det är främst i Isaan och 3 människor har avlidit av smittan.

29025493_1774189406221403_8129796582162825216_n.jpg
c1_1422947_180306043110_620x413.jpg

https://www.bangkokpost.com/news/general/1422947/13-provinces-are-rabies-red-zones

http://www.nationmultimedia.com/detail/national/30340506

Hej

Ser på kartan att norra Isaan inte har drabbats så mycket, misstänker att det beror på att det finns ett vaccinationsprogram som myndigheterna driver, dom åker runt i byarna och vaccinerar uppe hos oss.
Men vi tar ändå det säkra före det osäkra och ger vår hund Kafä vaccin när vi är där.

Mvh isan lover

Hej

Ser på kartan att norra Isaan inte har drabbats så mycket, misstänker att det beror på att det finns ett vaccinationsprogram som myndigheterna driver, dom åker runt i byarna och vaccinerar uppe hos oss.
Men vi tar ändå det säkra före det osäkra och ger vår hund Kafä vaccin när vi är där.

Mvh isan lover
Läs texten, Roi Et, Yasoton och Surin. I en annan artikel som jag inte länkat till var Loei också drabbat.
Det kan spridas snabbt.

Läs texten, Roi Et, Yasoton och Surin. I en annan artikel som jag inte länkat till var Loei också drabbat.
Det kan spridas snabbt.

Hej

Såg att dess områden var drabbade men då pratar vi ju mer om centrala och södra Isaan, i norra delen verkade det vara betydligt färre fall, tänker då på Udon Thani, Nong Khai, Phonphisai och Bung Kan.

Mvh isan lover

Det gäller hur som helst att vara försiktig och hålla sig borta från okända hundar och katter. Rabies är en hemsk sjukdom som har 100 % dödlighet om man inte vaccineras i tid. Och det lär vara ett fruktansvärt sätt att dö på dessutom.

Så all respekt för den hemska sjukdomen är på sin plats! :eek:

Det gäller hur som helst att vara försiktig och hålla sig borta från okända hundar och katter. Rabies är en hemsk sjukdom som har 100 % dödlighet om man inte vaccineras i tid. Och det lär vara ett fruktansvärt sätt att dö på dessutom.

Så all respekt för den hemska sjukdomen är på sin plats! :eek:
Bara att ta ett avmaskningspiller ....:rolleyes: Eller som jag gjort , sprutar mot sjukdomen

Även i paradiset Si Bun Rueang ser det ut som. Men jag tar inga risker, klappar bara våra egna hundar som inte kommer utanför tomten.

Det räcker med att en smittad hund (inte aggresiv) slickar på ett sår för att smittan skall kunna överföras.
Det stämmer, även om bakterien anses som (icke lättsmittad ) Blir man slickad på frisk hud så skall man även där tvätta sig , Alla våra hundar i byn är sprutade varje år. Blir du biten så är det 5 sprutor som gäller , skitjobbigt , men tar hellre det

Det stämmer, även om bakterien anses som (icke lättsmittad ) Blir man slickad på frisk hud så skall man även där tvätta sig , Alla våra hundar i byn är sprutade varje år. Blir du biten så är det 5 sprutor som gäller , skitjobbigt , men tar hellre det
Är inte rabies ett virus? Jag har för mig det men kan ha fel.

Är inte rabies ett virus? Jag har för mig det men kan ha fel.
Felskrivning av mig , förlåt , naturligtvis en virus , men behövs ganska mycket av den och kan ofta spolas bort med vatten , därför förordar man att man tvättar ev bitsår ,, men sen sprutor , men ingen panik med sprutorna , många månaders inkubationstid

Felskrivning av mig , förlåt , naturligtvis en virus , men behövs ganska mycket av den och kan ofta spolas bort med vatten , därför förordar man att man tvättar ev bitsår ,, men sen sprutor , men ingen panik med sprutorna , många månaders inkubationstid
Ingen panik på dagen men får man väl symptom så är det kört

Ja lycka till med avmaskningspiller! Men inte tar jag något rabiesvaccin i förebyggande syfte, det finns nog ingen anledning.
Beror på om man håller på som vi gjorde med Soihundar , Men nu är det finito med det , i byarna får byborna sköta detta , och i vår by är alla hundar friska och sunda , relativt i alla fall

Varför slutade ni med soi hundarna.
För att vi åkte hem till Sverige , detta var i Pattaya ,, var där förra månaden ,men bara ett fåtal kvar ,, men dom känner igen en på långt håll , men finns andra som ger dem mat och läkemedel nu . Nu kommer jag förmodligen inte att bo i Pattaya längre tider mer ...

Hej

Själv hanterar jag väl inte detta med hundar och rabies så bra, visst ser vi till att egna hundar vaccineras, den vet vi ju att nästan alla byns hundar också vaccineras o.s.v, men själv har jag alltid lekt även med okända hundar när vi reser runt i Thailand och världen, på något sätt dras hundar och katter till mig, när vi hälsar på folk kommer även deras hundar kelar med mig, lägger sig hos mig, ibland t.o.m på mina fötter.

Så har det alltid varit sedan jag var barn, detta har gjort att jag har väldigt lätt för att få kontakt med hundar och andra djur, både på stränder, busstationer och gator runt om i landet, dom kommer till mig och jag kelar med dom, ibland busar vi lite och då brukar dom hänga i munnen på min arm så att jag kan lyfta dom ifrån marken.

Är vi på stranden ligger det ofta hundar just hos mig, bor vi på mindre hotell eller bungalow brukar någon hund alltid flytta dit och ligga utanför dörren, följa med på promenad o.s.v, varför det är så här lätt att få kontakt med djur vet jag inte, men många av mina vänner förvånas över detta inklusive fru och barn.

Men med tanke på rabies är det väl inte vare sig bra eller särskilt smart att det är så här, jag borde nog hålla mig undan djuren lite mer, men jag blir ju t.o.m kompis med vildsvin. 555

Mvh isan lover

Hej

Själv hanterar jag väl inte detta med hundar och rabies så bra, visst ser vi till att egna hundar vaccineras, den vet vi ju att nästan alla byns hundar också vaccineras o.s.v, men själv har jag alltid lekt även med okända hundar när vi reser runt i Thailand och världen, på något sätt dras hundar och katter till mig, när vi hälsar på folk kommer även deras hundar kelar med mig, lägger sig hos mig, ibland t.o.m på mina fötter.

Så har det alltid varit sedan jag var barn, detta har gjort att jag har väldigt lätt för att få kontakt med hundar och andra djur, både på stränder, busstationer och gator runt om i landet, dom kommer till mig och jag kelar med dom, ibland busar vi lite och då brukar dom hänga i munnen på min arm så att jag kan lyfta dom ifrån marken.

Är vi på stranden ligger det ofta hundar just hos mig, bor vi på mindre hotell eller bungalow brukar någon hund alltid flytta dit och ligga utanför dörren, följa med på promenad o.s.v, varför det är så här lätt att få kontakt med djur vet jag inte, men många av mina vänner förvånas över detta inklusive fru och barn.

Men med tanke på rabies är det väl inte vare sig bra eller särskilt smart att det är så här, jag borde nog hålla mig undan djuren lite mer, men jag blir ju t.o.m kompis med vildsvin. 555

Mvh isan lover
Ja enligt din beskrivning så är du väl närmast ett unikum ,, med det mesta 5555555 Kompis med alla Hundar ,Katter ,vildsvin , poliser , tjänstemän mm. Måste vara underbart . men att låta okända hundar hänga med tänderna i armen är nog inte så djäkla smart :)

Vad som inte är bra för Thailand att det tycks vara Phuket som är hårt drabbat , även Chonburi ,, när blir en turist biten , Thai har dålig hundhållning , men alla Soi hundar borde tas bort när det blir en sån här ökning ,, ta bort alla hundar utan halsband eller annan märkning , förbjud lösspringande hundar , Då försvinner detta problem inom kort

Ja enligt din beskrivning så är du väl närmast ett unikum ,, med det mesta 5555555 Kompis med alla Hundar ,Katter ,vildsvin , poliser , tjänstemän mm. Måste vara underbart . men att låta okända hundar hänga med tänderna i armen är nog inte så djäkla smart :)
Hej

Det vet jag ju egentligen också men dom bara kommer till mig och jag kan inte låta bli, men smart är det inte, men någon slags gåva måste det ju vara om än riskabel om vi pratar rabies.

Mvh isan lover

Hej

Det vet jag ju egentligen också men dom bara kommer till mig och jag kan inte låta bli, men smart är det inte, men någon slags gåva måste det ju vara om än riskabel om vi pratar rabies.

Mvh isan lover
Kommer att tänka på min syster som hade en likadan förmåga att dra djur till sig.
Kommer ihåg när vi hade valpar som aldrig hade sett henne och hon kom hem så sprang dom fram till till henne så en del ramlade i kurvan från farstukvisten till köket. Bara för att de hade hört hennes röst.
Rätt underligt, vad kan det vara för lockelse i en röst.
Kan säga att jag har ingen förmåga gentemot hundar eller djur överhuvudtaget.
Däremot har jag rätt bra kontakt med barn så det överväger tycker jag.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp