Ragunda

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kycklingen

Administratör
Forumpersonal
Finns det några här som har vart i Ragunda och och besökt den Thailändska paviljongen.
Jag var där Juni 2000, lägger in några bilder från då.
Lägg gärna in fler om nån har, kan vara kul att se om det har förändrats sej något sen jag var där.

Bild 1-3 är från utsidan då :D
Bild 4-5 är från insidan av Paviljongen.

skanna0003.jpg

skanna0004.jpg

skanna0007.jpg

skanna0005.jpg

skanna0006.jpg

Ragunda ligger i Jämtland ca 40 mil norr om Stockholm. Jag trodde alla thailandsfrälsta visste detta.
Döda fallet ligger i närheten.

Tänk på mej då, jag har 40 mil till Stockholm, sen blev det 40 mil till. Finns intresset så är ingenting för långt.

"Kycklingen " sa:
Ragunda ligger i Jämtland ca 40 mil norr om Stockholm. Jag trodde alla thailandsfrälsta visste detta.
Döda fallet ligger i närheten.

Helt klart kycklingen om man är thailandsfrälst och bor i Sverige så borde man veta om detta,fast vi har inte varit där för tjejen vill inte åka dit ;)

Nu är det så att jag inte kände till det templet, får man gilla Thailand ändå utan att få näsan avbiten ;)
Brukar inte springa i kyrkan heller men jag gillar Sverige också :)
Däremot har jag varit här

Drago gate.jpg

"legolas " sa:
Kycklingen,,, jag tycker inte det skall vara något krav för Thailandsfrälsta att veta var Ragunda ligger. Det är väl den där paviljongen som byggdes 1998 til ära för den förre thai-kungen som var här 1897 va?

jag gillar Thailand, men struntar nog i det lilla uthuset långt uppe i Sverige tror jag, det är långt ifrån Ragunda till baren i Jomtien eller till Isaan... Det finns nog inte en nu levande thai som ens vet att deras förre kung var här på besök för 110 år sedan.

Att det skulle vara ett krav att veta om denna paviljongen får stå för dej, jag har aldrig sagt det.
Men att Ragunda ligger i Sverige fick iallafall jag lära mej i skolan på geografilektionerna, Historia hade vi när jag gick i skolan också.

Sen finns det fler medlemmar än du på detta forumet som kanske uppskattar bilderna , även om du inte kommer att åka till Ragunda nån gång.
Övervägande Thai vet att deras Chulalongkorn var ute och reste i Europa, det ingår i deras skolgång. Bara för att inte dina bekanta vet om det så ska du inte tro att resten av befolkningen är ovetande om denna historia.

Nu ska du inte va stingslig. Jag hade inte en aning. Du får läsa det jag skrev med en gnutta humor ;)
Det är klart att du ska lägga ut bilderna, spec. som det är en ovanlig sak att springa på i Sverige.
Min geografilektioner smög förbi utan att lämna något större avtryck, men nu finns det gps så att man hittar hem. :D :D

"Rolf " sa:
Nu ska du inte va stingslig. Jag hade inte en aning. Du får läsa det jag skrev med en gnutta humor ;)
Det är klart att du ska lägga ut bilderna, spec. som det är en ovanlig sak att springa på i Sverige.
Min geografilektioner smög förbi utan att lämna något större avtryck, men nu finns det gps så att man hittar hem. :D :D

Det var inte dej som jag citerade.

Ingen fara legolas, som tur är så får vi ju tycka olika. Sen att det är lätt att missuppfatta varandra genom att bara läsa text är väl nåt vi får stå ut med när vi sitter så här och har kontakt via dator.
Du får ha din inställning till Chulalongkorn och jag har min.
Sen att du Rolf och många andra turister som åker ex. till Phuket för sol och bad inte har en aning om Thailändsk historia har jag full förståelse för.
Mina första resor brydde inte jag mej heller, men eftersom jag återkom 1-2 gånger om året i ett antal år så blev jag intresserad, och började fråga folk när jag var där och resten har jag läst mej till.

Jag hoppas fortfarande det jag skrev i mitt första inlägg att det ska finnas nån mer medlem som har vart i Ragunda och kan bidra med bilder.

Till Ragunda, nä har inte haft den äran. Är väl inte så där överdrivet intresserad, men skulle gärna göra det för Lindas skull. Tycker ändå att det är lite kul med att vi har en väg uppkallad efter en thailändsk kung. Han är ju trots allt den kung som betytt väldigt mycket för Thailand.

Men visst känner jag till denna paviljong!

Mvh Peter :wai:

"ledarn " sa:
Själv har jag inte varit i Ragunda men visste mycket väl till paviljongen där.
Jag frågade frugan förra året om hon ville åka dit och titta ??
Nä,,, Det var för lång resa tyckte hon. Däremot visste hon att Kungen var runt i Europa men inte att han var just i Sverige.
Det hade dom fått lära sig i by skolan.

Men det är väl driften av denna paviljong som har fått lite "dålig smak" i media va ??

Vad menar du med "driften", att det inte går rätt till eller...? Är det oegentligheter?

"ledarn " sa:
Det har skrivits "spaltmeter" om stiftelsen/fonden som driver Ragunda..
Har tyvärr ingen sanning att komma med och har heller inte läst allt som skrivits.

Men det har debatterats på Thaiforum om detta..

hmmm.. har jag tydligen missat, får jag genast sätta mig in i!

"ledarn " sa:
Kika in på Soi Sixten. Där finns en tråd som heter: Ragunda - Medaljens baksidan.

Jo, ungefär vad man kunde befara, orkade inte läsa allt utan det räcker med en tiondel för att förstå att det är den gamla vanliga visan.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp