Reklamen här på TS

Studenten

Medlem
Jag har inget emot reklam på forum/hemsidor, för det är så dessa finansieras.

Det som är lite lustigt är hur reklamen är riktad. Hur och var man surfar på nätet är en stor bidragande del på vilken sorts reklam man får. Det som fick mig att lyfta på ögonbrynen var reklamen jag precis fick här.
2C90AF23-40B2-48E5-8856-9E6DC034B5A1.png

Surfar/söker aldrig ngt på Polska sidor. Det enda polska på nätet jag gör är skickar sms till morsan.

Jag bor hellre i Kina där dom öppet erkänner bevakningen, än i den ”fria världen” som hymlar med det.

I kina vill jag aldrig bo. Eller HK kanske hade funkat. Vafan bor ju i en militärdiktatur nu så vem är jag att klaga :kewl_transparent:

Men helt klart är det nya monstret de stora företag typ FB, Google, Apple och allt vad de heter. Ganska otroligt hur all integritet helt plötsligt betyder noll och ingenting när det kommer till dessa bolag.
Om det var nåt sånt du menade med din trådstart.

Hej

Själv ser jag knappt reklamen, jag är helt ointresserad av den och lägger inte ens märke till vilket företag det handlar om eller vilken produkt som ligger bakom.

Mvh isan lover

Skriver jag tex volvo här på forumet så det första som kommer upp när jag öppnar facebook är volvoreklam.

Min flygresa hem kom upp på min google kalender långt innan jag ens fått den på mail eller blivit informerad om den från resebyrån.

Så visst spioneras det friskt.
Går man in på google och kollar så är man loggförd var man varit varje minut sen man registrera sig på ett googlekonto.

All reklam på forumet är ju riktat mot ens surfvanor.
Thaiforum + man har släkt i polen = polska tjejer, behövs inte mer.

Jag köper övervakningen och den riktade reklamen på det man surfar runt på. Inte för att jag gillar det, men accepterar det.

Det som gjorde mig paff var den polska reklamen, vilket direkt betyder att mina sms med morsan har spanats in. Jag har inga sociala medier över huvud taget. Slutade med FB för typ 10 år sedan.

Det närmsta (geografiskt) Polen jag nämnt här på forumet var väl Iran på min rutt till Thailand. Men ingen reklam på var jag kan hyra en bil där, eller Indien som jag oxå nämt.

Det jag sökt på nätet den senaste tiden är allt från virus till atombomber, från oseriösa sidor till universitet. Säpo kliar sig i huvudet 555. Det som stör mig dock, är övervakningen av sms, det enda som verkar vara en konstant i mitt cyberliv.

Är det 150k/gång eller år?

/ SatanG

Egentligen per "affär", men du kan tolka det som per gång.

Du kan skicka 149.000 varje månad ett helt år och svenska banken kommer inte be dig om något och du har inte gjort något fel mot skattemyndigheten.

Däremot om du skickar delbetalning 1, 2, 3 osv. på ett hus, lägenhet eller bil. Så är det den sammanlagda summan som inte får överstiga 150k för att slippa deklarera, då det är samma "kontrakt/affär".

Men vem kollar... jag har skickat långt mer än 150k/år till mitt konto i Thailand de senaste 6-7åren och aldrig fått några frågor.

Egentligen per "affär", men du kan tolka det som per gång.

Du kan skicka 149.000 varje månad ett helt år och svenska banken kommer inte be dig om något och du har inte gjort något fel mot skattemyndigheten.

Däremot om du skickar delbetalning 1, 2, 3 osv. på ett hus, lägenhet eller bil. Så är det den sammanlagda summan som inte får överstiga 150k för att slippa deklarera, då det är samma "kontrakt/affär".

Men vem kollar... jag har skickat långt mer än 150k/år till mitt konto i Thailand de senaste 6-7åren och aldrig fått några frågor.

Jag hade också för mig att det var 150k/gång men hörde någon säga per år så ville dubbelkolla. Jag har heller aldrig fått några frågor och har fört över många år också. Men det är väl så små summor så de tycker väl bara synd om mig :)

/ SatanG

Liknande trådar

G
Svar
49
Visningar
7 K
G

Tillbaka
Topp