Reseförsäkring gällde inte vid mc olycka p.g.a att föraren saknade körkort.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Läste det här idag och tyckte att det var tänkvärt även om det handlade om en Brittisk medborgare, jag tror att även Svenskar också riskerar att råka ut för samma sak, denne brittiske man hade en försäkring när han råkade ut för en allvarlig olycka, men eftersom han saknade körkort för mc och bara hade bokat en enkel resa utan returbiljett till Thailand ansåg försäkringsbolaget att försäkringen inte gällde.

Mannen har svåra skador och behöver avancerad vård samt flygas ur landet, dessa pengar får nu anhöriga hemma samla ihop och det handlar om minst 3000 £, att en tecknad reseförsäkring kan upphöra att gälla när man ex.vis framför ett fordon utan gilitigt körkort o.s.v tror jag inte att alla har klart för sig när uthyrarna nöjer sig med passet.

31 year old British man stuck in Koh Samui hospital

Published March 8, 2019

By The Thaiger & The Nation
1_MQ.jpg

by Jane Tyler – Birmingham Mail PHOTOS: Facebook/Liam Workman

Liam Workman, who bought a one-way ticket to Thailand to “start a new life” last December is now critically ill in a Samui hospital with brain injuries following an alleged a hit-and-run motorcycle crash.

Now relatives of Liam are desperate to raise at least £3,000 (125,000 baht) for medical treatment and fly him back home to the UK Midlands.

He was found unconscious and with head injuries on the roadside on Koh Samui.

His family said the 31 year old desperately needs to be moved to a “more advanced” hospital – but his travel insurer would not cover all the costs as he did not have a licence to ride the motorcycle.

Mr Workman bought a one-way ticket to Thailand at the end of December to “start a new life”, according to the story in the Birmingham Mail.

A cousin, Jade Scoular, says “He had travel insurance but they wouldn’t pay out because he didn’t have a licence to ride the moped (motorcycle) and didn’t have a return flight booked, which invalidated the insurance,” she said.

Mr Workman’s Go Fund Me page HERE.

SOURCE: Birmingham Mail

Mvh isan lover

De flesta vet nog om detta men bryr sig inte så noga.
Samma om man kör berusad så kan ens försäkring inte gälla.
Dessutom är de flesta MC som hyrs ut oförsäkrade

De flesta vet nog om detta men bryr sig inte så noga.
Samma om man kör berusad så kan ens försäkring inte gälla.
Dessutom är de flesta MC som hyrs ut oförsäkrade

Hej

Ja det är många fällor som lurar när turister vill hyra allt ifrån mc, bil och andra fordon utomlands, uthyrarna verkar ju strunta totalt i hur det går för kunderna, både folk utan körkort och minderåriga får ju hyra, att uthyrarna ofta inte ens har försäkrat sina fordon gör det hela än riskablare, trots att dom flesta borde känna till vad som gäller ser man ju mängder av falanger i alla åldrar vingla omkring i den mördande trafiken alternativt köra stolle, detta på i princip varenda turistort.

Man ser ju dessutom en hel del omplåstrade och gipsade turister både på turistorterna och på flygplatserna, tänkte faktiskt på detta när vi reste till Sverige nyligen, gott om människor med skrapsår, bandage och kryckor.

Mvh isan lover

För 125.000 Thb kan det inte varit så allvarligt. Skrapsår å nått plåster? Ambulansflyg brukar man prata om 500.000-1.000.000 Sek.

Så han kom lindrigt undan. Men han fick säkert £500 för att snyfta i media.

Därtill är det nog inte hela sanningen att skylla på brist på körkort. Utan snarare brist på returbiljett. Utan den anses det inte vara en semesterresa och således gäller inte försäkringen från hemförsäkring eller kreditkortsförsäkring.

För 125.000 Thb kan det inte varit så allvarligt. Skrapsår å nått plåster? Ambulansflyg brukar man prata om 500.000-1.000.000 Sek.

Därtill är det nog inte hela sanningen att skylla på brist på körkort. Utan snarare brist på returbiljett. Utan den anses det inte vara en semesterresa och således gäller inte försäkringen från hemförsäkring eller kreditkortsförsäkring.

Hej

Just det med krav på returbiljett tror jag faktiskt inte att alla är medvetna om, själv får jag erkänna att jag inte kände till detta, här tror jag att informationen ifrån försäkringsbolagen är lite dålig.

Sen finns hela artikeln om man klickar på Source: ”Birmingham Mail” i första inlägget, läser man hela artikeln verkar läget ändå ganska allvarligt.

Mvh isan lover

Jag är nog benägen att hålla med dig, det finns nog mera i detta som inte framkommer i artikeln, påstådd hit and run? Go Fund Me? för att samla in 125.000 B? ska flyttas till ett annat sjukhus för en mer avancerad vård? nej tack, jag köper inte detta...kanske vill fylla på reskassan?

Hej

Just det med krav på returbiljett tror jag faktiskt inte att alla är medvetna om, själv får jag erkänna att jag inte kände till detta, här tror jag att informationen ifrån försäkringsbolagen är lite dålig.

Sen finns hela artikeln om man klickar på Source: ”Birmingham Mail” i första inlägget, läser man hela artikeln verkar läget ändå ganska allvarligt.

Mvh isan lover
Finns inget som helst krav på returbiljett för att försäkringen skall gälla , var har ni fått det ifrån , fylla och körkortlöshet ja , LF har tillex en reseförsäkring som jag har , finns inga som helst krav på att det skall finnas en returbiljett. Jag är försäkrad från ett visst datum till ett visst datum , inget annat , visa gärna upp text på vilka bolag som kräver detta , den gäller ju normalt 45 alt max 60 dagar ,, sen är du utförsäkrad oavsett returbiljett eller ej.
but his travel insurer would not cover all the costs as he did not have a licence to ride the motorcycle.

Hej

Gjorde en sökning och fann det här.

6. Självriskeliminering

Vid köp av enkel biljett gäller försäkringen från det att resan påbörjats (det vill säga biljetten ska ha börjat nytt- jas), till dess att den försäkrade kommit fram till resmålet – dock längst i 90 dagar.

Vid köp av tur- och returbiljett eller av sådan paketresa som omfattas av försäkringen, gäller försäkringen från det att resan påbörjats (det vill säga den första biljetten ska ha börjat nyttjas) och till dess att sådan resa är av- slutad (det vill säga fram till dess att den sista biljetten är utnyttjad) – dock längst i 90 dagar. Försäkringen gäller även under vistelse på destinationsort.

http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+Mediaarkiv/69?encoding=UTF-8

Mvh isan lover

Hej

Gjorde en sökning och fann det här.

6. Självriskeliminering

Vid köp av enkel biljett gäller försäkringen från det att resan påbörjats (det vill säga biljetten ska ha börjat nytt- jas), till dess att den försäkrade kommit fram till resmålet – dock längst i 90 dagar.

Vid köp av tur- och returbiljett eller av sådan paketresa som omfattas av försäkringen, gäller försäkringen från det att resan påbörjats (det vill säga den första biljetten ska ha börjat nyttjas) och till dess att sådan resa är av- slutad (det vill säga fram till dess att den sista biljetten är utnyttjad) – dock längst i 90 dagar. Försäkringen gäller även under vistelse på destinationsort.

http://mediaarkivet.nu/Sites/A/Folksam+Mediaarkiv/69?encoding=UTF-8

Mvh isan lover
Framgår ju inte riktigt vad som menas med detta 6 självriskeliminering Jag har åkt ganska många ggr på bara den vanliga 45 dagars , aldrig en fråga om biljetten ,, Den gäller 45 eller max 60 dagar hos vissa bolag .. Men Folkskam slutar iofs aldrig att förvåna mig .. inget uttömmande svar IL . Reseförsäkringen gäller på tillex LF även om jag inte köper eller kan uppvisa en retur , däremot bara i 45 dagar

Framgår ju inte riktigt vad som menas med detta 6 självriskeliminering Jag har åkt ganska många ggr på bara den vanliga 45 dagars , aldrig en fråga om biljetten ,, Den gäller 45 eller max 60 dagar hos vissa bolag .. Men Folkskam slutar iofs aldrig att förvåna mig .. inget uttömmande svar IL . Reseförsäkringen gäller på tillex LF även om jag inte köper eller kan uppvisa en retur , däremot bara i 45 dagar

Hej

Nej det var inte helt lätt att hitta bra svar på detta vid en sökning, misstänker att man får kolla med sitt eget bolag för att vara riktigt säker på vad som gäller.

Mvh isan lover

Liknande trådar

M
Svar
2
Visningar
1 K
Thaiken
T
S
Svar
0