Resemedicinsk assistans

 

ThaiTownBKK

Medlem
Har via mitt American Express medlemskap gratis tillgång till engelsktalande läkare dygnet runt när jag är på resande fot.

Testade att utnyttja tjänsten nyligen och fick ett mail med ett recept utfärdat av en thailändsk kollega till läkaren jag hade kontakt med.

Fungerade riktigt bra och utan krångel så kunde jag hämta ut medicinen.

Vad är era erfarenheter av liknande tjänster och vilka kan ni rekommendera?
 
Har inte ännu inte för egen räkning behövt att ta kontakt med SOS International via Länsförsäkringar i vårt fall och i alla fall de större försäkringsbolagen i Sverige äger tillsammans och samarbetar via.

Min tanke (rätt eller fel?) är att jag inte tar kontakt med SOS International förrän jag känner att det verkligen finns en anledning till att göra detta.

Kan jag och min fru förhoppningsvis lösa saker som ej är akuta och som vi bedömer från start bedömer som ej ör av allvarlig genom att initialt ta kontakt med läkare och sjukhus lokalt i Thailand så gör vi detta. Skulle det visa sig att visa sig att något är akut så dock ingen tvekan att då omgående ta kontakt med SOS. Alternativt om inte akut men som bedöms behöva vård att då även överväga att resa till Sverige och ta kontakt med den svenska sjukvården…

Vill inte att SOS har mig och frugan som några som tar kontakt med dem för precis allt och det byggs upp en lista hos dem att vi verkar lida av massor av sjukdomar och besvär. När vi i själva verket bör bedömas från SOS och försäkringsbolagen som att vara lågrisk för att behöva utnyttja försäkringen. I vårt fall har vi köpt Länsförsäkringars - Reseförsäkring för längre utlandsvistelse som tar vid efter att de 45 dagarnas reseförsäkring har passerat som vi har via Hemförsäkringen.

Men det utesluter inte att har man t.ex. en försäkring att via t.ex. sitt American Express att kunna prata med en engelskspråkig läkare att rådgöra med att utnyttja även denna möjlighet.
 
Senast redigerad av en moderator:
Minns nu att jag pratat med SOS vid ett tillfälle och det var nör min fru blivit sjuk i Covid nör hon var i Thailand och jag själv var ute på mitt jobb offshore. Frugan valde dock att bege sig till ett sjukhus i Thailand så gott som omgående.

Ett problem var dock att SOS inte ville låta mig föra talan för då min sambos räkning trots att jag förklarade att hon har svårigheter p.g.a. omständigheterna samt problem med att förstå och göra sig förstådd med den svenska hon har. Eftersom inte frugan pratade direkt med SOS och de inom 24 timmar inte hade haft kontakt med frugan utan bara mig så lade de ned ärendet. Jag ringde då och sa att det är okej men att jag vill att jag som sambo i då ca 9 års tid vill ha lov att kunna prata med SOS för min sambos vägnar. De skickade då ett SMS till min sambo som hon skulle svara tillbaka på om hon tillåter mig att prata å hennes vägnar och jag sa til min sambo att svara tillbaka till SOS att hon viil detta.
Jag ringde då till SOS för att få bekräftat att jag får prata å min sambos vägnar och de sa att det är okej.

Men. Jag ringde till SOS kanske ett halvår senare eller så med anledning att jag ville kontrollera att det ligger i deras system att jag kan prata och skriva till dem å min sambos vägnar. Nej! Blev svaret till min förvåning. Men…vi redde ju ut detta tidigare och min sambo har ju verifierat till er att hon vill ha det så och ni sa att detta var okej från ert håll… Nej det gällde enbart den kontakten och gällande den situationen var svaret från SOS och det går inte att ha en permanent fullmakt att jag kan prata eller skriva till SOS å min sambos vägnar.

Jag hoppas att SOS är mindre restriktiva nu vi nu är gifta att jag nu då kan få lov att prata och skriva å min hustrus vägnar vid behov men har inte kollat upp om så är fallet ännu…Min hustru måste kanske ge sitt godkännande via en fullmakt till SOS för att detta skall vara okej?

Vid en olyckshändelse eller akut sjukdom då det står fullständigt klart varför någon inte kan prata själv med SOS så kommer naturligtvis SOS att agera på ett annat vis än vad de gjorde i detta exempel!
 
Senast redigerad av en moderator:
Minns nu att jag pratat med SOS vid ett tillfälle och det var nör min fru blivit sjuk i Covid nör hon var i Thailand och jag själv var ute på mitt jobb offshore. Frugan valde dock att bege sig till ett sjukhus i Thailand så gott som omgående.

Ett problem var dock att SOS inte ville låta mig föra talan för då min sambos räkning trots att jag förklarade att hon har svårigheter p.g.a. omständigheterna samt problem med att förstå och göra sig förstådd med den svenska hon har. Eftersom inte frugan pratade direkt med SOS och de inom 24 timmar inte hade haft kontakt med frugan utan bara mig så lade de ned ärendet. Jag ringde då och sa att det är okej men att jag vill att jag som sambo i då ca 9 års tid vill ha lov att kunna prata med SOS för min sambos vägnar. De skickade då ett SMS till min sambo som hon skulle svara tillbaka på om hon tillåter mig att prata å hennes vägnar och jag sa til min sambo att svara tillbaka till SOS att hon viil detta.
Jag ringde då till SOS för att få bekräftat att jag får prata å min sambos vägnar och de sa att det är okej.

Men. Jag ringde till SOS kanske ett halvår senare eller så med anledning att jag ville kontrollera att det ligger i deras system att jag kan prata och skriva till dem å min sambos vägnar. Nej! Blev svaret till min förvåning. Men…vi redde ju ut detta tidigare och min sambo har ju verifierat till er att hon vill ha det så och ni sa att detta var okej från ert håll… Nej det gällde enbart den kontakten och gällande den situationen var svaret från SOS och det går inte att ha en permanent fullmakt att jag kan prata eller skriva till SOS å min sambos vägnar.

Jag hoppas att SOS är mindre restriktiva nu vi nu är gifta att jag nu då kan få lov att prata och skriva å min hustrus vägnar vid behov men har inte kollat upp om så är fallet ännu…Min hustru måste kanske ge sitt godkännande via en fullmakt till SOS för att detta skall vara okej?
Denna fullmakt gäller endast per tillfälle.
 
Ä
Denna fullmakt gäller endast per tillfälle.

Även som gifta?

Kanske det kan gå att skicka in en fullmakt som gäller visserligen bara ett tillfälle men som inte hänt ännu så att SOS har denna fullmakt i sitt system. Är denna fullmakt förbrukad så får en ny skickas in osv.

Man måste dock få lov prata för sina barns vägnar i alla fall tills de fyllt 18 år och räknas som myndiga.
 
Senast redigerad av en moderator:
Ä

Även som gifta?

Kanske det kan gå att skicka in en fullmakt som gäller visserligen bara ett tillfälle men som inte hänt ännu så att SOS har denna fullmakt i sitt system. Är denna fullmakt förbrukad så får en ny skickas in osv.

Man måste dock få lov prata för sina barns vägnar i alla fall tills de fyllt 18 år och räknas som myndiga.
Ja, per skadetillfälle.

SOS kontaktar sjukhuset i Thailand som har personal som kan engelska så dom vill inte ha mellanhänder vad gäller vård.

Råkar din fru ut för något i Thailand så ska sjukhuset ta kontakt med SOS International på telefon.
Hon ska ta med sin försäkring till sjukhuset så löser dom detta.

Därför bör ni bara använda sjukhus som har avtal med SOS International för att slippa bekymmer.
 
Ja, per skadetillfälle.

SOS kontaktar sjukhuset i Thailand som har personal som kan engelska så dom vill inte ha mellanhänder vad gäller vård.

Råkar din fru ut för något i Thailand så ska sjukhuset ta kontakt med SOS International på telefon.
Hon ska ta med sin försäkring till sjukhuset så löser dom detta.

Därför bör ni bara använda sjukhus som har avtal med SOS International för att slippa bekymmer.

Tack!

Jag har meddelat min fru att är jag inte är nåbar omgående så skall hon ringa (går dock kanske inte med det thailändska AIS SIM-kort som finns i hennes Iphone då hon är i Thailand?) eller SMS’a till SOS International i Danmark (om hon kan) att hon är i behov av sjukhusvård omgående.

Eller om hon t.ex. ringer eller säger till ambulans själv säger att de skall ta henne till Bangkok Hospital företrädesvis eftersom SOS International oftast använder just dessa i Thailand i alla fall när ett Bangkok Hospital finns nära.

Jag har lagt SOS International i kontakter på min frus Iphone men det är dags att ta ett litet prat med henne igen då hon tyvärr glömmer fort och man behöver ta en ny genomgång då och då.

Naturligtvis ringer även jag oavsett till SOS också och meddelar vad jag vet samt min frus namn och personnummer och jag vet att SOS då ser i sitt system om min fru ör försäkrad eller inte.

Jag meddelar även så klart även om jag vet vilket sjukhus min fru har hamnat på till SOS och försöker även få kontakt med sjukhuset för att säkerställa att de har redan eller tar kontakt med SOS International direkt.

Man hoppas ju alltid på att inget tråkigt händer men har lärt mig att man bör vara så bra förberedd som möjligt för vad som än kan hända.
 
Senast redigerad av en moderator:
Tack!

Jag har meddelat min fru att är jag inte är nåbar omgående så skall hon ringa (går dock kanske inte med det thailändska AIS SIM-kort som finns i hennes Iphone då hon är i Thailand?) eller SMS’a till SOS International i Danmark (om hon kan) att hon är i behov av sjukhusvård omgående.

Eller om hon t.ex. ringer eller säger till ambulans själv säger att de skall ta henne till Bangkok Hospital företrädesvis eftersom SOS International oftast använder just dessa i Thailand i alla fall när ett Bangkok Hospital finns nära.

Jag har lagt SOS International i kontakter på min frus Iphone men det är dags att ta ett litet prat med henne igen då hon tyvärr glömmer fort och man behöver ta en ny genomgång då och då.

Naturligtvis ringer även jag oavsett till SOS också och meddelar vad jag vet samt min frus namn och personnummer och jag vet att SOS då ser i sitt system om min fru ör försäkrad eller inte.

Jag meddelar även så klart även om jag vet vilket sjukhus min fru har hamnat på till SOS och försöker även få kontakt med sjukhuset för att säkerställa att de har redan eller tar kontakt med SOS International direkt.

Man hoppas ju alltid på att inget tråkigt händer men har lärt mig att man bör vara så bra förberedd som möjligt för vad som än kan hända.
Instruera frun att Bangkok Hospital tar hand om allt.
Dom har alla rutiner och även att kontakta dig som make.

Hon behöver bara ta med passet och telefon till reseptionen.

Dom ringer sen tillbaka för att verifiera att det är rätt person innan någon behandling påbörjas.
Man får också på SMS att man ger SOS International rätt att spara uppgifter enligt GDPR och att man godkänner detta.

SMS och mail till SOS kan ta lång tid.
Telefon är bemannad dygnet runt.
 
 
 
Tillbaka
Topp