Säg ingenting (skrock)

• Trådstartare Trådstartare salmon
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
S

salmon

Gäst
:wai:
Jag skypade med min vän idag. (Nej, inte på det viset!) Och vi pratade om lite av varje. Då jag kom på att jag läst någon tråd någonstans om att dom flesta familjer har någon familjemedlem som dött i en trafikolycka eller liknande,så jag frågade min vän om det var på samma vis hos hennes familj. Nä, det var det inte. Därefter så fick jag höra att man pratar inte på det viset i Thailand. Hon blev helt enkelt för-d.

Jag utmanar Buddha om jag pratar om sånt. Då kan olyckan vara där. Hon påminde mig om en del gånger då jag sagt/frågat......-Är det mycket orm här? Eller.....-Efter en sån här dålig väg måste det väl ha hänt en massa olyckor?.....-Har det någonsin funnits några stora kattdjur i dom här trakterna?.......-Är det riskfyllt att vara ute här på nätterna? ....-Bor vi säkert på det här avlägsna stället?

Jag fick nu veta av henne att man pratar inte om sådant för då utmanar man ödet. Så uppenbarligen har jag trampat i klaveret tidigare och hon har gått och tänkt på det. Så i dag brast det när jag frågade om familjen och olyckor. Då fick jag veta om mina tidigare ¨dumma¨frågor. Hon har gått och ruvat på det! :) Don´t talk about that. Säger hon emellanåt,när jag tydligen berör ödet på något vis!
Får man inte göra,tydligen.

Någon annan med liknande erfarenheter?
:wai:
Salmon

"legolas " sa:
Jaja mensann Salmon!!! Jag är en nyfiken faan, och får på skallen ganska ofta, precis som dig!! Naturliga frågor som är ämnade att skydda sig själv eller sin familj, de förvandlas till något korkat som man inte pratar om. Snacka om att thai i allmänhet är dömda att göra om sina egna m isstag gång efter annan, gång efter annan, gång efter annan.....

Frågade när vi åkte motorbike till Khreng Khro senast, när jag såg en död hund vid vägkanten, och det var precis vid en vägkrok med en korsande väg.. jag frågade, - "här har det säkert dött människor också"? Svar: En small i bakhuvudet av frugan.... hade det funnits ett fönsterbleck så hade jag hoppat upp där... :D :D :D

Jo, det har jag erfarit mycket, skrock och tro pa andevasen och i viss man animism ar utbredd bland Thailandare. Sa som Salomom papekar ar ju olyckor och dod inget man pratar om.

Vet i BKK 1993 nar min kompis mamma blev mordad utanfor sitt hem, da gick de inte upp i rummet dar mamman brukade sava och man stallde ut mat och dryck pa den plats hon blev mordad.

Utefter vagarna finns ju ofta sma minitempel dar Buddha eller kungar t ex finns och man tutar alltid nar man kor forbi eller sa slapper de styre och allt och gor en wai in 100 km i timmen :o

Jag sjalv tutar faktiskt varje gang jag aker forbi ett sadant litet minitempel, for att halla olyckor borta ;D. Vi har ett sadant pa vagen in till Ban Phe, dar Kung Chulalongkorn finns avbildad, en mycket poular kung Rama 5.

Generellt pratar ju thailandare aldrig om saker som ar obehagliga eller olycksbringande.

Mvh Peter :wai:

Prova att snacka om försäkringar ta upp lite exempel på vad som kan hända.
Jag brukar säga att vi har försäkringar för så många i bilen och förklar vad de gäller för om olyckan är framme hur mycket pengar det utbetalas.
Påpeka att de inte har säkerhetsbälte på sig och förklara vad som händer vid en olycka med folk på flaket de reaktioner du kommer att få är underbara.
Detta är användbart då du vill bråka med någon i alla sammanhang prata om deras prylar och olyckor och döden.

"Khuntan " sa:
Prova att snacka om försäkringar ta upp lite exempel på vad som kan hända.
Jag brukar säga att vi har försäkringar för så många i bilen och förklar vad de gäller för om olyckan är framme hur mycket pengar det utbetalas.
Påpeka att de inte har säkerhetsbälte på sig och förklara vad som händer vid en olycka med folk på flaket de reaktioner du kommer att få är underbara.
Detta är användbart då du vill bråka med någon i alla sammanhang prata om deras prylar och olyckor och döden.

Det är sådant man absolut inte pratar om i Thailand.

Undra varför det dör så många i trafiken???
Tror att dom dessutom är väldigt konflikträdda.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp