Saknad

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Birger

Nedtystad
Nu sitter jag på mitt kontor och tittar ut över en kylslagen trädgård. Det regnar. I går hämtade jag fru och barn på Arlanda, idag bara vilar vi. Frugan hade med sig mina favoritkalsonger, inköpt på marknaden i Vaeng Noi samt två Beer-Chang T-skirts och därtill två flaskor Mekhong. Min hustru är älskansvärd och jag älskar henne också mycket.
Blir jag lurig får ni förlåta mig och vi skyller väl på kalsongerna......

Vad jag känner nu är att två korta veckor i byn inte på något sätt räckte för att bota "gula febern", det var alldeles för kort. Jag fick Denguefeber på slutet och mådde inte så bra, men huvuddelen av vistelsen i byn var perfekt. Förra gången jag var där tyckte jag att det var ett mirakel att min thai räckte för att göra mig förstådd, men nu nådde jag ännu en lingvistisk höjdpunkt :jag kunde tala med folk! Och plötsligt visar sig "folk" vara helt annorlunda än vad jag trott, det är faktiskt inte så stor skillnad på en bonngubbe i byn och en dito här hemma. Jag lärde mig mycket och vi hade mycket att prata om.
Och jag fick prata ihop mig med släkten, om framtida byggplaner och om framtida bosättning i utkanten av byn.Tidevarv komma, tidevarv försvinna och vi är alla så till åren att vi måste tänka på nästa generation. En av mina schläktingar var bekymrad över att jag vill bygga granne med ett tempel, han tänkte att nu har dom ingen högtalare men skaffar dom en får Du ett helvete med Buddhababbel i både arla och särla. Jag berättade att när mina ungar bråkar i bilen, så hotar jag med att spela Jim Reeves ända till Norrköping! Är saken allvarlig, hotar jag med Alf Robertsson ända till Södertälje. Inför detta ohyggliga hot, inställer sig tystnaden. Nu är frågan : hur mycket Alf Robertsson tål ett litet tempel innan dom viker sig och gör vad som helst för att slippa? Min släkting var skakad -så kan Du inte göra! -just watch me!
Det skall nog gå bra, jag tror att LongPoo och jag kan förstå varandra. Faktum är att vi en dag talade om högtalarskränet från det "stora templet" i byn, och han undslapp sig att den som ville tala till människors hjärtan kanske gjorde klokt i att tala med lägre och mjukare stämma.....Förnuftig karl. Dessutom är tempelgården och dess omgivningar rena och välkrattade och sådana grannar vill man ju gärna ha.
Men jag är inte glad över att vara hemma i Sverige, jag saknar släkten och jag saknar byn. Här hemma kan vi få tre veckor av värme, om vi har tur. En i juni, en i juli och kanske en i augusti! Sen är det slut och ännu en vinter väntar. Och nu är jag trött, jag har väntat i sextio år på en sommar som egentligen aldrig kommer, nu vill jag flytta och bo i värmen!
Nu tar jag mig ännu en mekhong och skriver med skalden:" och Gud må förlåta mig somliga rader"......

Beruskade Birger

Herregud Birger vilken skaldekonst. Högst beundransvärt, på min ära. Ta dig nu ytterligare ett par rediga Mekhong och fortsätt att nyttja din författartalang. :wai: :wai: :wai:

Nejdå, jag har ingen skaldekonst. Jag bara skriver som jag tänker! Nu sitter jag och dricker Mekhong och faktiskt bara saknar byn och Thailand. Det mesta av min släkt finns där, och mina bästa vänner också. När vi skall sova ikväll är det tyst. ingen " Chorrakäe" som hojtar, inga geckoödlor, inga tuppar som gal. Det är trist! Det känns som om det räcker med Sverige nu, sextio år av granskog är nog!
Nu vill jag flytta och börja ett nytt liv. Men ännu tre år måste jag vänta, jag får trösta mig med en Mekhong då länge.

Betänksamme Birger

"legolas " sa:
Men Birger... varför dricker du skitspriten Mekhong? Försöker du stödja Thailands BNP eller? Du kan ju gå till Systemet i Sverige och handla upp dig på vår egna skitsprit,,, vi har ju som du vet Renat på bolaget... Den dyngan om någon påminner oss väl bra om thailands s.k. spritsorter..... Upp med hakan nu... 3 år går fort som saatan....
legolas

Och stödja Anitra steen och hennes j*kla anhang på företaget Glasbanken, näe faan heller!!
Deras slogan:
Köp gärna våra varor, men drick dem inte, kan ha en skadlig påverkan..

Vittot!! Vilken j*kla dubbelmoral de kör med, släpp hellre spriten fri och bygg bredare trottoarer så en kan krypa hem säkert..

Birger, sippa på din Mekhong och dröm dig bort till din plats här i världen.. 8)

Jo-Be

MKT bra skrivet Birger, 3 år går fort som Legolas sa men det känns inte för en efteråt,ha det bra, sommar på gång :wai:

"legolas " sa:
Men Birger... varför dricker du skitspriten Mekhong? Försöker du stödja Thailands BNP eller? Du kan ju gå till Systemet i Sverige och handla upp dig på vår egna skitsprit,,, vi har ju som du vet Renat på bolaget... Den dyngan om någon påminner oss väl bra om thailands s.k. spritsorter.....

Upp med hakan nu... 3 år går fort som saatan....

legolas

Bäste Broder!
Som jag nog nämnt tidigare utmärker jag mig för bristande omdöme och en förfärligt dålig smak! Du skulle bara se det urval av fruntimmer jag häckat med under åren.....
Jag gillar faktiskt Mekhong! Jag tror det är boquen´av plaströk och den lätta eftersmaken av avloppsdike som tilltalar mig mest. Men smaken är som baken...
Birger

"Birger " sa:
Bäste Broder!
Som jag nog nämnt tidigare utmärker jag mig för bristande omdöme och en förfärligt dålig smak! Du skulle bara se det urval av fruntimmer jag häckat med under åren.....
Jag gillar faktiskt Mekhong! Jag tror det är boquen´av plaströk och den lätta eftersmaken av avloppsdike som tilltalar mig mest. Men smaken är som baken...
Birger

Ja, PVC doften är härlig. Men säg, har den inte en kryddning av tungmetall också?

"ledarn " sa:
OCh vem tusiken bryr sig om smaken ?

Det är väl "yrschlet" man vill åt !!

Efter ett par stänkare smakar ju allt likadant ändå.... =GOTT !! :laugh: :laugh:

Så talar en erfaren man. Men det har övriga inte fattat ännu. Dagens sanning, på min ära!! ;D ;D

"legolas " sa:
Erfaren!!? Nä.. men kanske full av chilli i käften, och har därmed tappat all smak och sans och balans....
;) ;) ;)

Det är ju så livet skall vara, chilli så att det ryker om öronen. Till och med mina svärföräldrar från hjärtat av Isaan är förvånade över vad jag kan äta nuförtiden. Så jag håller som sagt med ledarn till 100 %. ;)

"legolas " sa:
Du förvånar mig vuxna människa. Alltså att du ser det som framsteg att proppa mun full av chilli och ta bort all smak av maten man äter. Att ta mun full av erkänt DÅLIGT brännvin. Hoppas ni inte hoppar i alla fall när thai säger till Er att hoppa ifrån Älvsborgsbron. Secken tur att man gör det man vill i alla fall.

;) ;) ;)

JAPP!! Och det är därför vi överlever sk*t smakerna(chili i mängder)lego ;D :D ;D

"legolas " sa:
hahah, ja enligt Er så är jag då en vekling. Men hellre det än att söka bekräftelse hos den thailändska befolkningen genom att käka och dricka det ni gör..... Gnur...

Jag vill kalla det MES hehe!! Här har du två som är herrar i sina hus och som har hår på bröstet. Man äter vad man själv vill och chilli tar INTE bort smaken, den framhäver densamma. 8)

"legolas " sa:
Duy skall inte prata mat Berralund, för smaken har du tappat och kan således inte känna nåt...... men bara för att du skall veta det... En krydda som tas i för stor mängd i förhållande till maten man skall äta, den dominerar hela matbordet och effekten blir att man äter "CHILLI med lite kött till.."

Lugn nu lego, snart går de i sina fruars kjolar med :P :P :P
De visar ju att frun är herre på täppan :police:

"ledarn " sa:
Och min Pappa är mycket starkare än din !!!!

Och han jobbar på brandkåren.... Så de så !!!!

Tror dej, jag är full och min pappa har varit död i snart 10 år och din pappa försöker släcka elden på krematoriet än :D :D :D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp