Siam Sato & Ploy Siam

• Trådstartare Trådstartare โจคิม
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

โจคิม

Gäst
Hej alla, min pappa har köpt dessa 2 "öler" (risvin) och undrar vilket/vilka företag som tillverkar dem, vad de heter?

Så jag undrar om det finns någon här inne som vet vad tillverkarna/företaget heter, skulle bli väldigt tacksam av att få veta det! :)

Mvh Joakim

"โจคิม " sa:
Ingen som vet tillverkare? :o

Vad jag fått fram finns inget speciellt bryggeri utan lokalt producerat, kan ju ha fel, men jag har inte hittat något namn.

Det startade som ett ekonomiskt projekt av Thaksin Shinawatra Thai government's One Tambon One Product OTOP för att ge stöd åt lokalt producerade produkter och som ett led i att stödja lokala entreprenörer.

Idén fick han ifrån Japan där regeringen startade One Village One Product (OVOP).

Många Tambon gör denna dryck under olika namn men under OTOP "stjärnmärkta OTOP produkter". "Siam Sato", "Ruan Rak" och "Gru Pli", är några namn.

De bryggs i små bruna kannor av keramik som kallas Hai (ไห), därför kallas det lao hai (เหล้า ไห) eller lao u (เหล้า อุ).

insayt

"Insayt " sa:
Vad jag fått fram finns inget speciellt bryggeri utan lokalt producerat, kan ju ha fel, men jag har inte hittat något namn.

Det startade som ett ekonomiskt projekt av Thaksin Shinawatra Thai government's One Tambon One Product OTOP för att ge stöd åt lokalt producerade produkter och som ett led i att stödja lokala entreprenörer.

Idén fick han ifrån Japan där regeringen startade One Village One Product (OVOP).

Många Tambon gör denna dryck under olika namn men under OTOP "stjärnmärkta OTOP produkter". "Siam Sato", "Ruan Rak" och "Gru Pli", är några namn.

De bryggs i små bruna kannor av keramik som kallas Hai (ไห), därför kallas det lao hai (เหล้า ไห) eller lao u (เหล้า อุ).

Hittade en i Nakhon Phanom, som verkar producera ganska mycket เรณูนคร Renu Nakhon, men sidan är bara på Thai men här är länken.

http://renunakhon.siam2web.com/?cid=1349973

insayt

"legolas " sa:
Undrar om den ide´n är så himla glänsande egentligen, att alltså försöka få igång ölbryggeri i varje Tambon. Tänk vilken skitöl som kommer att komma ut och säljas till folk. Små mängder, små pengar och därmed dålig kvalite....

Detta med OTOP, innefattar ju all produktion allt från hantverk till alla annan tillverkning och ett sätt att stödja småföretagande i regionerna för att förbättra livsmiljöer samt levnadsstandard i utsatta regioner, lite grand som vårt lokaliseringsstöd kan jag tänka.

Så detta skall ju inte ses som enbart Lao Hai, utan den produkten är en av de som har OTOP-Status.

Sen läste jag också att detta är ju hemkört och vattenkvalitén många gånger dålig och risker att dricka denna dryck är liktydig med bplaa raa.

Om det är dålig vattenkvalité i de som är på flaska vet jag inte. Det finns en hel del info om denna dryck på internet. Sök på Siamsato!

insayt

Siam Ploy, vet jag görs av Siam winery, samma gör även Spy! och ligger i Samut Sakhon. :nod: :thumbsup:

"vargen " sa:
Siam Ploy, vet jag görs av Siam winery, samma gör även Spy! och ligger i Samut Sakhon. :nod: :thumbsup:

Se där, där fick vi lite kött på benen, tackar så mycket då skall jag kolla det. Men min fru säger att det är sött och äckligt och vi har samma smak hon och jag, gillar inte sött, så det är inget för mig, inte för att hon dricker alkohol men jag gör ;D

Att hon vet det beror väl på att hon någon gång testat.

insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp