Snåljåpar

Arvid Kriklund

Forumräv
Jag satt här och funderade lite över snåljåpar jag stött på.
En snåljåp kan ju sänka sig hur lågt som helst så det kan bli rätt dropliga historier.
Jag köpte t.ex. min kåk för över 30 år sedan.
Den kostade då 300.000 :- vilket på den tiden var en stor summa, iallafall för mig.
Men det var inte riktigt sant, kåken gick egentligen på 300.000 + 4 gardinstänger.
Säljaren krävde att få ersättning för några gardinstänger som han inte hade användning för.

Va..? sade jag misstroget.
Ja annars kommer jag och plockar ner dem! sade han då.
Har ni några historier om snåljåpar som ni kan dela med er av?

Har oxå en historia liknande Pan Pans.

Detta utspelade sig 1997. En arbetskamrat som hette Olle skulle köra hem från jobbet i Helsingborg till Landskrona där han bodde. Jag frågade om jag kunde åka med till Ramlösa. Vi körde från dåvarande färjestationen.
Jag fick skjuts och när Olle skulle släppa av mig i Ramlösa som ligger på vägen till Landskrona då skulle han ha pengar för dom tre kilometerna jag åkt med.
Jag protesterade lite milt och menade att Ramlösa låg ju på exakt samma rutt som han körde hem på.
Men Olle gav sig inte och jag fick punga upp 45 kr tre km.

BTT

Har oxå en historia liknande Pan Pans.

Detta utspelade sig 1997. En arbetskamrat som hette Olle skulle köra hem från jobbet i Helsingborg till Landskrona där han bodde. Jag frågade om jag kunde åka med till Ramlösa. Vi körde från dåvarande färjestationen.
Jag fick skjuts och när Olle skulle släppa av mig i Ramlösa som ligger på vägen till Landskrona då skulle han ha pengar för dom tre kilometerna jag åkt med.
Jag protesterade lite milt och menade att Ramlösa låg ju på exakt samma rutt som han körde hem på.
Men Olle gav sig inte och jag fick punga upp 45 kr tre km.

BTT

Liknande hände mig också. En kollega kom och frågade mig om jag ville åka med då han ändå hade ett ärende i stan.
När han släppte av mig, ingen omväg, började han knysta om att jag kunde dela på bensinkostnaden.
Glöm det svarade jag.

/ SatanG

Liknande hände mig också. En kollega kom och frågade mig om jag ville åka med då han ändå hade ett ärende i stan.
När han släppte av mig, ingen omväg, började han knysta om att jag kunde dela på bensinkostnaden.
Glöm det svarade jag.

/ SatanG
Denna snåljåpen jag skrev om så var däckslitage priset utöver bensin..
Han fick smeknamnet snålejohan efter det som nog följt med till dessa dagar, nämns han så är det snålejohan.

Jag har en kompis som jag inte vill kalla snål men väl ekonomisk. Han har aldrig ägt en bil men åker gärna med när jag eller någon annan i bekantskapskretsen kör. Men aldrig någonsin har han frågat om någon behöver hjälp till bensin eller något sådant. Och ingen har bett honom om ett bidrag, aldrig.

Jag har en kompis som jag inte vill kalla snål men väl ekonomisk. Han har aldrig ägt en bil men åker gärna med när jag eller någon annan i bekantskapskretsen kör. Men aldrig någonsin har han frågat om någon behöver hjälp till bensin eller något sådant. Och ingen har bett honom om ett bidrag, aldrig.
Som kompis skulle jag aldrig ha mage att be om bensin pengar för några kilometer.
BTT

Jag ser mig inte som snål men ekonomisk sålänge jag inte drar på galley, blir jag drucken och svirar så tar jag oftast notan men annars till vardags så tänker jag efter när jag handlar och jämför kostnad vs kvalitet och brukar handla i mitten.

På en arbetsplats så limmade vi fast en enkrona mitt på golvet och hade kungligt roligt när folk böjde sig ner och försökte plocka upp den.
Tills gamle Göte kom och försökte.
Han misslyckades förstås som alla andra, men kom raskt tillbaka med hammare och stämjärn.
Han var så inriktad på att få kronan så att han inte ens förstod eller såg att vi satt där och iakttog honom.
En annan gång när jag var på Speedway så såg jag honom stå tätt intill väggen till en husvagn och mumsade på en varmkorv.
Jag hejade på honom och undrade varför han stod där och tryckte?
"Om tanten får se mig så ska hon också ha korv!", sade han och såg sig misstänksamt om.

När jag och en ungdomskompis skulle åka ut på en liten semestertripp så tog vi hans bil till Varberg och hyrde rum i några nätter.
Jag hade ju också bil, men hans var nyare och lite mer driftsäker, vi litade helt enkelt mer på den.
Allt var frid och fröjd, vi delade givetvis på alla kostnader, bensin så där.
Några veckor efter hemkomsten från semestern så stod han där tyckte att jag skulle bekosta oljebyte på hans bil. :angry_transparent:

Hade en medarbetare på jobbet som i 40 års tid alltid åt torra havregryn med kall mjölk till lunch.

Många frågade om han inte blev sugen på något annat.
Han brukade svara att han var van och hade också sparat in några miljoner på maten.

Hade en medarbetare på jobbet som i 40 års tid alltid åt torra havregryn med kall mjölk till lunch.

Många frågade om han inte blev sugen på något annat.
Han brukade svara att han var van och hade också sparat in några miljoner på maten.
Möjligen var det inte frågan om snålhet, havregryn innehåller en hel del fibrer samt mineraler, en hel del bränsle för att klara dagen arbete rent fysiskt, Jag är uppväxt på havregrynsgröt VARJE morgon under minst 18 år efter det jag lärde mig intaga fast föda. Vet inte om detta är det som gett mig en frisk och stark kropp, men jag tackar Gyllenhammars Havregryn för en utmärkt produkt och kan upplysa om att jag även i Thailand äter havregrynsgröt ganska ofta. och inte pga av snålhet :)

När jag och en ungdomskompis skulle åka ut på en liten semestertripp så tog vi hans bil till Varberg och hyrde rum i några nätter.
Jag hade ju också bil, men hans var nyare och lite mer driftsäker, vi litade helt enkelt mer på den.
Allt var frid och fröjd, vi delade givetvis på alla kostnader, bensin så där.
Några veckor efter hemkomsten från semestern så stod han där tyckte att jag skulle bekosta oljebyte på hans bil. :angry_transparent:
Verkar som om du valt en del märkliga kompisar, riktiga knäppskallar

På en arbetsplats så limmade vi fast en enkrona mitt på golvet och hade kungligt roligt när folk böjde sig ner och försökte plocka upp den.
Tills gamle Göte kom och försökte.
Han misslyckades förstås som alla andra, men kom raskt tillbaka med hammare och stämjärn.
Han var så inriktad på att få kronan så att han inte ens förstod eller såg att vi satt där och iakttog honom.
En annan gång när jag var på Speedway så såg jag honom stå tätt intill väggen till en husvagn och mumsade på en varmkorv.
Jag hejade på honom och undrade varför han stod där och tryckte?
"Om tanten får se mig så ska hon också ha korv!", sade han och såg sig misstänksamt om.
Ja, den storyn har man hört sisådär 200ggr genom åren. Den är ju rolig ;) Frågar min gumma mig om korv så får hon det omedelbart så fort tillfälle ges

Hasse Alfredsson berättade om en gubbe som bodde i ett hus. Elak och gemen och snål. På ålderns höst så blev han väldigt sjuk och den lokala kyrkan ställde upp och hjälpte gubben med att klara vardagen. Som ersättning för det frivilliga arbetet föreslog kyrkorådet att gubben kunde skänka några fina soffor och bord till församlingshemmet. Något klart svar fick dom inte men så en dag brann det rejält på gubbens tomt och man undrade ju vad som hade hänt. Jo det var sofforna och borden som gubben satt fyr på . Ingen skulle lägga beslag på hans fina möbler. Då brände han upp allt i stället. Snålhet och elakhet i en kombination.
Gubben blev för övrigt en förebild till den elake fabrikören i Hasses film den enfaldiga mördaren
BTT

Tillbaka
Topp