Socialt och juridiskt skydd för flickvän/sambo i Sverige?

SnöSol

Medlem
Antar att man räknas som sambo om man bott ihop i nästan ett år?

Vi hade tänkt gifta oss till sommaren men om något händer innan dess vad kan man göra för att det inte ska bli krångligt för den andra parten om man råkar bli svårt sjuk i exvis corona?

Min flickvän har lite ca 1 år och två månader kvar på sitt UT och vi bor ihop.

Vad ska man tänka på?

Vi hade tänkt gifta oss till sommaren men om något händer innan dess vad kan man göra för att det inte ska bli krångligt för den andra parten om man råkar bli svårt sjuk i exvis corona?

Vad ska man tänka på?
Om hon har UT har hon fått ett svenskt personnummer.

"Om du har uppehållstillstånd och är folkbokförd i Sverige, det vill säga har fått ett personnummer, har du rätt till sjukvård på precis samma villkor som alla andra invånare "

Vad ska man tänka på?

Se över försäkringar och även testamente ifall du kanske även vill säkra den ekonomiska biten. Bland de jag känner som drabbats av svåra sjukdomar är folk med privata försäkringar de som klarat sig bäst och blivit minst belastning på sin partner. Utan försäkring blir det snabbt jobbigt om inte din partner har en stabil inkomst eller du har pengar att klara dig livet ut liggandes.

Tillbaka
Topp