Solpaneler på gästhuset

Det är gravitationen eller tyngdaccelerationen (g) 9,82 m/s² som gör att det är svårt att lyfta vatten mer än några meter.
Suget eller undertrycket klarar inte vikten samt friktionen.
Pumpar tycker därför vätska med olika tekniker.

Det var något som fysiklärare på tekniska gymnasiet älskade att lära ut när jag gick där och som var svårt.

9,82 gäller i Sverige. Här nere är det 9,81.....

9,82 gäller i Sverige. Här nere är det 9,81.....
Kanske ännu lägre....

Tyngdaccelerationen vid ekvatorn är cirka 9,78 m/s².
Vid polerna 9,83 m/s²

1763331963878.gif

1763331963904.gif

1763332036666.webp

Har systemet någon mätning av total produktion och förbrukning?
Klickar du ner på iconerna får du upp mera detaljer. däribland det du funderar över, samt loggar dag, vecko och årsvis.
Jag har också möjlighet att få ut allt över wifi. Men huset ligger utom räckhåll från vårt hus. Har ingen speciell brådska med det men jag ska dit med reapetrar, eller lösa det på något annat sätt.
Visst höll du på med IT? Har du något bra tips?
Ca 500m med plåttak i rak linje emellan.

Klickar du ner på iconerna får du upp mera detaljer. däribland det du funderar över, samt loggar dag, vecko och årsvis.
Jag har också möjlighet att få ut allt över wifi. Men huset ligger utom räckhåll från vårt hus. Har ingen speciell brådska med det men jag ska dit med reapetrar, eller lösa det på något annat sätt.

Nej, ingen IT, min plan är att bygga om, serva och reparera produktionsmaskiner inom industrin och efter ett antal år så har det äntligen börjat lossna nu men i huvudsak så gör vi reparationer och service på lantbrukarnas utrustning i trakten.

Kolla upp om en wifi extender klarar 500m.
Jag hade tidigare en som jag satte i ett vägguttag som klarade upp till 300m.
Finns möjlighet till extern antenn på några modeller.

Kolla upp om en wifi extender klarar 500m.
Jag hade tidigare en som jag satte i ett vägguttag som klarade upp till 300m.
Finns möjlighet till extern antenn på några modeller.
Jag tror att det blir klokt att satsa på externa antenner. Det är två hus emellan. Sedan sitter grejorna så placerade att det tillkommer två väggar i gästhuset.

Tillbaka
Topp