Stoppad i tullen?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Ubon

Forumveteran
Vilka erfarenheter har ni med utresan från Thailand?

Själv blev jag stoppad och ett krav på 4.500 Bath i overstay, 9 dagar,

jag sa som det var, sorry "no money" vad ska ni göra nu, sätta mig i

fängelse? ok, inga problem, en ny upplevelse.

Check in sa, du får prata med migration, vilken fanns i säkerhetskontrollen.

som sagt, vilka upplevelser har ni?

Ingen,om man inte fattar detta med overstaya ska man nog stanna i sverige ;)

Konstigt med hur många som reser till Thailand som inte kan läsa.
Det står ju klart och tydligt stämplat i passet hur länge man får stanna.

Finns inget som irriterar mig så mycket som folk som tror sig stå över visumreglerna.
Lås in de djävlarna en vecka eller två på Bangkok Hilton "Thailands beryktade fängelse".
Då kanske de lär sig att respektera reglerna.

Varför ska alla sedan argumentera och skylla ifrån sig. En overstay är en overstay.
Visst kan det finnas skäl till den, som man inte rår över. Men ändå.

Nej en overstay skulle stämplas in i passet och sedan när de kommer nästa gång borde de nekas inträde till LOS.

Der rycker i alla fall jag.

Är mycket noga med att följa reglerna. Jag vill inte hamna i något register hos Immigration och riskera att få problem den dag vi bestämmer oss för att flytta till Thailand för gott. Vet man med sig att man skall stanna längre än 30 dagar kan man lätt söka och få visum via thaikonsulatet i Göteborg.

Oförutsedda händelser får man hantera om det skulle dyka upp.

Och Bangkok Hilton - Nej tack!

Min frus son råkade ut för det (2 år sedan) du skriver Ledarn.
En riktigt otäck trafikolycka. Men genom att upplysa sjukhuset om de få dagar han hadde kvar på sitt visum. så kontaktade de immigration office och allt gick att ordna.
Det hela slutade med att var i Thailand i totalt 40 dagar mer än vad visumet medgav.
Men med papper från sjukhus och immigration office så debitterades det inte som overstay.

Vad jag menar är att allt går att lösa, innan det blir overstay.
Finns ju flera olika möjligheter. Från Visarun till förlängning.
Visarun kan man tydligen göra hur många som helst.
Min granne (från Grekland) på Koh Phangan, hasr nu varit här i 19 månader.
Kom in på vanligt 30 dagars visum och gjort totalt 9 visaruns och ska snart iväg på sitt tionde. Vanligtvis åker han till Laos, Burma eller Malaysia och får ett single eller double entry utan några problem.
Finns de som stannat ännu längre här på ön och det genom olika visarun.
Annbars är det ju bara att ta ett billigt flyg till ett av grannländerna, för att vända och komma tillbaka. Då får man ju 30 dagar till. En Engelsman här har gjort 13 sådana turer utan problem.

"legolas " sa:
J jag tycker också faktiskt att det är lite av ett hån mot t.ex. alla oss som bryr oss och anstränger oss att sköta oss härnere. Håll kollen på stämplarna i Ert pass, är det en övermäktig uppgift, så stanna hemma bland de andra "barnungarna".

Kommer man på att man vill stanna längre än avsett, ta tag i problemet och sök förlängning, det är hur enkelt som helst...

Detta tycker jag i alla fall... Ansvar är ordet för dagen, alltså ta ett eget ansvar och lipa inte i efterskott!!

legolas
Det förutsätter att man är läskunnig. :nod:

Ubon nämnde inte någon anledning till sin overstay, så jag tycker inte han ska dömas personligen utan några fakta...
Det intressanta med Ubons fråga är väl om någon annan har något att dela med sig om att bli stoppad i tullen, säkerhetskontrollen eller av flygbolagets personal?
Något som visat sig vara otillåtet att föra in/ut ur landet, hur man blir behandlad av tjänstemän etc.

Har själv inga anekdoter i ämnet som berör Thailand, förutom tunga väskor. Men jag skulle en gång ta med en katt på inrikesflyget för ca 10 år sedan, och den skulle minsann extrakollas och "probas". Allting var redan ordnat med papper för transporten på förhand, så jag blev ganska irriterad när vi togs åt sidan för denna oväntade kontroll. >:(

Overstay? Ubon? inte alls

Jag har mina stämplar och papper i ordning, just för att slippa obehagliga överaskningar, sen att Thai inte kan tolka stämplarna är inte mitt fel.

Jag har inte skrivit att jag fått overstay, jag skrev att ett krav ställdes, jag skrev också att, "no money" vilket betyder att inga pengar ska betalas, vilket ej heller har skett.

Stämpeln i passet hamnade mitt på raden så att en åtta tolkas som en nolla, detta skulle i så fall betyda att jag har overstay med nio dagar, visat räcker till 18 flyger ut den 19, ok en dag overstay? inte alls, har man en bokad flygbiljett så är dag 1 fri, stannar man längre så blir det overstay och man får även betala för den fria dagen.

Migration scannade mitt pass, förmodligen till gränskontrollen, Mukdahan för kontroll,
sen satt han och studerade almanackan, fick min stämpel och passet åter, han önskade mig välkommen tillbaka, jag svarade att till Thailand kan jag åka, men besöka ditt kontor har jag ingen lust med, så var det med den saken.

Ubon

TT 008.jpg

"Kentbra " sa:
Konstigt med hur många som reser till Thailand som inte kan läsa.
Det står ju klart och tydligt stämplat i passet hur länge man får stanna.

Finns inget som irriterar mig så mycket som folk som tror sig stå över visumreglerna.
Lås in de d[¤#@@¤%]rna en vecka eller två på Bangkok Hilton "Thailands beryktade fängelse".
Då kanske de lär sig att respektera reglerna.

Varför ska alla sedan argumentera och skylla ifrån sig. En overstay är en overstay.
Visst kan det finnas skäl till den, som man inte rår över. Men ändå.

Nej en overstay skulle stämplas in i passet och sedan när de kommer nästa gång borde de nekas inträde till LOS.

Der rycker i alla fall jag.

Jodå, Ubon är läskunnig.....

"Ubon " sa:
Jodå, Ubon är läskunnig.....

Lätt att vara för snabb i sina utlåtande, Kul med svårläst stämpel men thai måste vara dumma om man inte kan se inresedatum och räkna en månad, förlängning mm med stämpeldatum

"kjell.t " sa:
Lätt att vara för snabb i sina utlåtande, Kul med svårläst stämpel men thai måste vara dumma om man inte kan se inresedatum och räkna en månad, förlängning mm med stämpeldatum
Det är lätt att vara efterklok. 8)

"kjell.t " sa:

Thai är nog inte dummare än andra, men i detta fallet kanske dom hade räknat med lite extra fickpengar. Hade Ubon varit en nybörjare så hade det förmodligen lyckats.

"Berralund " sa:
Är mycket noga med att följa reglerna. Jag vill inte hamna i något register hos Immigration och riskera att få problem den dag vi bestämmer oss för att flytta till Thailand för gott. Vet man med sig att man skall stanna längre än 30 dagar kan man lätt söka och få visum via thaikonsulatet i Göteborg.

Oförutsedda händelser får man hantera om det skulle dyka upp.

Och Bangkok Hilton - Nej tack!

Berralund

Det finns inget register om overstay, om Du har bokad biljett och ska lämna landet, har Du en eventuell overstay betalar din avgift, därmed är saken utagerad, informationen har jag hämtat från officiella Thailändska myndigheter i Sverige.

Att bli gripen i landet utan biljett och overstay, därom har jag ingen kunskap.

Ubon

Känner mig rätt glad, att ingen annan råkat ut för något i tullen/Mig.

Kan inte tolka detta annat än att svenskarna är ett skötsamt släkte.

Ubon

Registrering eller ej - Jag kommer ändå att hålla mig inom det tillåtna. Bara risken att hamna i fängelse för en sådan sak gör mig livrädd faktiskt.

Så sköt er och sköt om er så mår vi alla bäst. Tack för upplysningarna. :wai:

"Berralund " sa:
Registrering eller ej - Jag kommer ändå att hålla mig inom det tillåtna. Bara risken att hamna i fängelse för en sådan sak gör mig livrädd faktiskt.

Så sköt er och sköt om er så mår vi alla bäst. Tack för upplysningarna. :wai:
Rätt som det är så föreslår väl regeringen i Thai att alla som söker visum ska göra en praktik vecka i ett fängelse så att dom vet vad som väntar om man inte sköter sej :D
Jädra bra ide förövrigt :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp