G
glimten66
Gäst
Bilder som dom du tagit finns inte i några av templen runt om där vi bor där e de bara trevliga o fina bilder inge fel i dina bilder förstå mig rätt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
"legolas " sa:3 goingar till.........
"Jo-Be " sa:Buddha levde på 500-talet f.kr. i indien. När han föddes fick han namnet Siddharta. Han växte upp i palatset isolerad från det verkliga livet utanför. Han var en prins som vid sin födsel förutspåtts bli en stor härskare eller en frälsare.
På Siddhartas tid i Indien var många hinduer, även han själv. Hinduer tror på återfödelsen och på världsjälen, Brahman. Den hinduiska läran menar också att de val man gör i sitt nuvarande liv återspeglas i det senare livet. Det finns ett system som ordnar människorna efter deras handlingar, kaster. De som tillhör en låg kast har gjort sämre val än de som tillhör en högre kast. Personer med låg kast ansågs därför vara mindre värda.
Siddharta, som var prins, tillhörde den högsta kasten, braminerna. Trots sin ställning och sitt liv i lyx kände prinsen att han saknade något. Han hade både fru och barn men hade varken upplevt sorg eller ålderdom. Han var inte ens medveten om att det förekom.
Vid trettio års ålder bestämde han sig för att bege sig ut till staden. Till sin förskräckelse och förundran såg han en gammal man, ovårdad och trasigt klädd. Därefter såg han en sjuk man i svåra plågor, sedan en död man bäras i väg. Till sist såg han en mager och ynklig asket med ett leende på läpparna. Siddharta fann då att ett liv som asket skulle hjälpa honom att hitta meningen med livet.
Han begav sig därför till en skog. Där levde han i många år i svält och i största enkelhet. Under dessa år i skogen kallades prins Siddharta för Gautama. Livet som asket hjälpte honom dock inte att hitta meningen med livet. Men det hjälpte honom en bra bit på väg. Han hörde en musiklärare säga till sin elev att man inte skulle spänna strängarna för löst för då skulle det inte uppstå något ljud. Å andra sidan skulle man inte spänna dem för hårt för då skulle de gå av. Siddharta förstod att han höll på att gå av och ändrade väg; varken ett liv i lyx eller ett liv i asketism var den rätta vägen till sanningen.
För första gången på många år tvättade Siddharta sig och åt så mycket han behövde. Därefter påbörjade han en djup och lång meditation. Efter 49 dagar hade han funnit sanningen och blivit "den upplyste", som Buddha betyder. Sin första predikan höll han i Benares och den kallas därför Benarespredikan. Där talade han med sina lärljungar om de fyra sanningarna om lidandet som han kommit fram till. Benares ligger vid floden Ganges. Platsen är helig och aktas av buddhister.
Buddha menade att alla kan finna meningen med livet genom den gyllene medelvägen. Lidandet, som Buddha kallade människans plågor, kan man därigenom också bli kvitt.
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Buddhismen är och förblir en sann historia, buddhismen kan i alla fall uppvisa något som har hänt för flera hundra år sedan, när det kommer till kristna,muslimer och judar, så tror jag inte ett sk*t på dessa(ursäkta ordvalet)vi kristna, muslimer eller judar har. Muslimer kan inte visa eller teckna av Allah's ansikte, vi i den kristna tron har spikat upp vår/sin frälsare på korset(hur j*kla humant är det??)och hur judarna löser sin religion får stå för dem.
Buddhismen för mig, är inte reglion, utan ett tänkande och ett sätt att finna sinnesro, att vara snäll och bemöta andra som du själv vill bli bemött, det innebär inte att bete sig som ett annat arsel, så det där med himmel eller h*lvete kan vara eran tro, den är faan inte min...
Jo-Be
"legolas " sa:Åja, nog behöver ni ha något att sända Era böner till..... ta mig... ta mig.... ta mig!!!!
Tänk om ni kunde ha "legolas" som myt, idol och bönemottagare. Skicka bara ett par spänn så är jag på Er sida grabbar!!!!!
Jag tror att du förstår, du startade en tråd som var för provocerande och blev borttagen för ett tag sedan, sen är jag mycket kluven till det, var det rätt eller fel.?"legolas " sa:Patcharee, nu är du där igen, fattar inte ett skit vad du far efter???? Har du lust att skriva i klartext......
"legolas " sa:Det finns "12st tavlor", alltså en "tavla" under varje målad bild av [¤#@@¤%]t som jag ju fotade tidigare. vad står det på dessa bilder egentligen?? Innan jag sätter in alla 12 fotona här, så nöjer jag mig med en (1), och frågar om Pirawan eller Insayt klarar att översätta någorlunda texten på tavlan, skulle vara himla intressant i alla fall att få lite koll på det hela tycker jag!!
"gunnarg " sa:Thailändarna tror att dom skall få det bättre i nästa liv inte sämre 8)
"Bond " sa:Ungefär som mig då ;D
"glimten66 " sa:Peter Nirvana e de en plats eller ett tillstånd frågar dom lärda
"insayt " sa:Jo, mer ett tillstånd än plats, alltså det ultimata utslocknandet. Livet enligt Buddhismen är ju lidande, allt är egentligen lidande i en eller annan form.
Alla har vi varit uppslukad av t ex kärlek som ju är en underbar känsla, men kan också bli ett lidande, så allt enligt Buddha handlar om kontroll, att inte låta den bägaren av guld du dricker vattnet ur bliva din börda.
Allt jordeliv är materialism och materialism är förgängligt, det vi ser och hör är endast det vi har materialiserat allt annat är illusion och inget att fästa sig vid, det existerar bara nu, i nuet och i morgon är det något annat.
Idag ser du ditt kylskåp i köket, imorgon ser du kylskåpet men det är inte samma kylskåp som du såg i går! Det du ser nu, ser du, det du inte vet har du inte sett.
'Man gjorde ett experiment med katter. Man satte kattungar i ett rum med bara horisontella ränder i många år tills de blev vuxna, sen satte de kattungar i ett rum med bara vertikala ränder i många år tills de blev vuxna.
Sen släppte de ut alla katterna i det fria och alla som vuxit upp med vertikala ränder sprang på allt som var horisontellt och vise versa. Detta betyder att du kan bara veta saker som du upplevt och allt som upplevs är individuellt, alltså allt enligt Buddha, du är din egen Buddha, din egen karma, ditt eget [¤#@@¤%] eller Nirvana, alltså ett tillstånd av utslocknande där du inte är beroende av något utan är helt befriad från allt, detta är lycka, detta är himmelriket eller paradiset, befrielse från dig själv.
Jag läste om en Guru i Indien. Man talar ju mycket om att bli fri från alla dessa jordiska bördor vi bär på och denne Guru bodde i en grotta utan någonting, för att bli fri från allt. Men då tänkte jag så här, hur kan han bli fri från precis allt om han sitter där i sin grotta helt ensam och späker sig? Om han sitter där kan han ju inte bli befriad från sin ensamhet, så hur kan han då bli befriad från allt?
Inget beroende, inget intryck, ingen kärlek, ingen girighet, ingen fattigdom, inget. Nu menas det inte att man är en zombie, utan vad som menas är att man skall inte bli som det heter på engelska "No attachment", alltså älska din vän, fru, din bil, ditt hus, men förstå att det är bara din egen föreställning om det som är din karma och vart den leder och fäst dig inte vid det, för om du gör det ställer du krav på det du fäster dig vid, du blir protektionistisk, du blir avundsjuk, du blir sjuk av all oro du inbillar dig, samt girighet och jakten på sensationer i livet ger bara temporär lyckokänsla och efter det vill du bara ha mer sensation som skapar mer sensationsbehov och du blir aldrig nöjd!!
En thailändare har sitt liv inom sig, vi har vårt liv utanför oss själva, där har du skillnaden. Om något händer i en thailändares liv, död, förlust, skilsmässa osv, de blir ledsna ja, men de går vidare ganska snabbt, för de har sitt liv inombords och är starka.
Vi däremot bygger livet utanför oss själva, staten, skolan , socialen, kommunen, jobbet, facket osv, när vi förlorar hela vårt hem, våra besparingar eller vad det nu är, så är vi som en tom konsumpåse, det finns inget försvar, för vi har byggt hela vårt liv utanför oss själva. Vi har överlämnat vårt liv till staten, kommunen eller de så kallade myndighetspersonerna som vet det bästa för oss?? En Thai, står stark i sin tro på Buddha och hans logiska lära!
Mvh Peter
Mvh Peter
"matteisurin " sa:Fyra saker på en gång;
1. Rätt
2. Fascinerande
3. Inspirerande
4. Karma kommer
Mats
"andrejsdenruskige " sa:Om det har utspelat sig eller ej är sak samma. Jesus fann nog med stor säkerhet, men om han förvandlade vin till vatten är ytterst tveksamt, lika så de andra skrönorna och undren han utförde.
Jag behöver inte någon specifik religion eller en namngiven filosofi för att bemöta folk på ett vänligt sätt. Jag gör det jag vill (nåja, nästan) och tar hänsyn till andra männskor runt omkring mig. Ibland kan man kanske vräka ur sig dumheter till folk, speciellt på forum. Men i övrigt så tror jag att jag lever ett relativt fläckfritt liv. Det är inte mycket som gnager på mitt samvete.
Jag har min egen "religion" och filosofi. Om den under några omständigheter liknar någon annan så är det väl så att det är sunt förnuft.
Men i övrigt så tror jag att jag lever ett relativt fläckfritt liv
...och tar hänsyn till andra männskor runt omkring mig. Ibland kan man kanske vräka ur sig dumheter till folk, speciellt på forum
Men i övrigt så tror jag att jag lever ett relativt fläckfritt liv
"insayt " sa:Jo, mer ett tillstånd än plats, alltså det ultimata utslocknandet. Livet enligt Buddhismen är ju lidande, allt är egentligen lidande i en eller annan form.
Alla har vi varit uppslukad av t ex kärlek som ju är en underbar känsla, men kan också bli ett lidande, så allt enligt Buddha handlar om kontroll, att inte låta den bägaren av guld du dricker vattnet ur bliva din börda.
Allt jordeliv är materialism och materialism är förgängligt, det vi ser och hör är endast det vi har materialiserat allt annat är illusion och inget att fästa sig vid, det existerar bara nu, i nuet och i morgon är det något annat.
Idag ser du ditt kylskåp i köket, imorgon ser du kylskåpet men det är inte samma kylskåp som du såg i går! Det du ser nu, ser du, det du inte vet har du inte sett.
Man gjorde ett experiment med katter. Man satte kattungar i ett rum med bara horisontella ränder i många år tills de blev vuxna, sen satte de kattungar i ett rum med bara vertikala ränder i många år tills de blev vuxna.
Sen släppte de ut alla katterna i det fria och alla som vuxit upp med vertikala ränder sprang på allt som var horisontellt och vise versa. Detta betyder att du kan bara veta saker som du upplevt och allt som upplevs är individuellt, alltså allt enligt Buddha, du är din egen Buddha, din egen karma, ditt eget [¤#@@¤%] eller Nirvana, alltså ett tillstånd av utslocknande där du inte är beroende av något utan är helt befriad från allt, detta är lycka, detta är himmelriket eller paradiset, befrielse från dig själv.
Jag läste om en Guru i Indien. Man talar ju mycket om att bli fri från alla dessa jordiska bördor vi bär på och denne Guru bodde i en grotta utan någonting, för att bli fri från allt. Men då tänkte jag så här, hur kan han bli fri från precis allt om han sitter där i sin grotta helt ensam och späker sig? Om han sitter där kan han ju inte bli befriad från sin ensamhet, så hur kan han då bli befriad från allt?
Inget beroende, inget intryck, ingen kärlek, ingen girighet, ingen fattigdom, inget. Nu menas det inte att man är en zombie, utan vad som menas är att man skall inte bli som det heter på engelska "No attachment", alltså älska din vän, fru, din bil, ditt hus, men förstå att det är bara din egen föreställning om det som är din karma och vart den leder och fäst dig inte vid det, för om du gör det ställer du krav på det du fäster dig vid, du blir protektionistisk, du blir avundsjuk, du blir sjuk av all oro du inbillar dig, samt girighet och jakten på sensationer i livet ger bara temporär lyckokänsla och efter det vill du bara ha mer sensation som skapar mer sensationsbehov och du blir aldrig nöjd!!
En thailändare har sitt liv inom sig, vi har vårt liv utanför oss själva, där har du skillnaden. Om något händer i en thailändares liv, död, förlust, skilsmässa osv, de blir ledsna ja, men de går vidare ganska snabbt, för de har sitt liv inombords och är starka.
Vi däremot bygger livet utanför oss själva, staten, skolan , socialen, kommunen, jobbet, facket osv, när vi förlorar hela vårt hem, våra besparingar eller vad det nu är, så är vi som en tom konsumpåse, det finns inget försvar, för vi har byggt hela vårt liv utanför oss själva. Vi har överlämnat vårt liv till staten, kommunen eller de så kallade myndighetspersonerna som vet det bästa för oss?? En Thai, står stark i sin tro på Buddha och hans logiska lära!
Mvh Peter
Mvh Peter