Svärmor har högt blodtryck

in-ka

Forumveteran
Min svärmor har högt blodtryck och äter någon medicin utskriven på den lokala vårdcentralen
Trots att hon har ätit länge går trycket inte ner
Mätte nyss med min mätare 173/79 puls 91
Hon är liten å smal å jobbar fortfarande på farmen
I Sverige brukar det väl provas lite olika mediciner för att hitta den som passar bäst men här är ju läkarna kungar å ingen (utom jag) törs ifrågasätta
Så min fråga, om det är någon här som fått medicin utskriven vilken sort?
Ska ta reda på vad det är hon äter

Jag tar Losartan 100 mg och Felodipin. Ganska svag dos. Man kan alltså kombinera olika mediciner.
Min svärmor har också högt blodtryck, vet inte vad hon får dock. Men har tydligen blivit bättre.

Min svärmor har högt blodtryck och äter någon medicin utskriven på den lokala vårdcentralen
Trots att hon har ätit länge går trycket inte ner
Mätte nyss med min mätare 173/79 puls 91
Hon är liten å smal å jobbar fortfarande på farmen
I Sverige brukar det väl provas lite olika mediciner för att hitta den som passar bäst men här är ju läkarna kungar å ingen (utom jag) törs ifrågasätta
Så min fråga, om det är någon här som fått medicin utskriven vilken sort?
Ska ta reda på vad det är hon äter
79 i undertryck är bra.
Ta trycket några gånger och helst efter 5-10 minuters vila.
Privata mätare brukar faktiskt ge högre värde.

Candesarstad har jag använt mig av i många år men numera tar jag ingen medicin, då trycket sjunkit till 125/80 i snitt sen midsommar.

Hej

Normalt ska väl den läkare som har skrivit ut läkemedlet via återbesök kontrollera att blodtrycket hamnar på en lagom nivå, annars får dom ju höja eller sänka dosen för att hamna rätt, ta med henne till vårdcentralen igen och kolla upp det här.

Fick själv en blodtrycksmätare av pojken i julklapp, jag ligger på 130/75 och har en vilopuls på 60, det är ju helt ok för en som är 63 år.

Mvh isan lover

Är beredd att hålla med tidigare inlägg. I Sverige skriver man ut flera mediciner i svaga doser för att undvika biverkningar. Det kan ta tid att ställa in mediciner. Det första trycket 173 kan påverkas av att din svärmor var orolig i mätningsögonblicket. 79 är OK och viktigt. Detta anses inte påverkas av oro i mätögonblicket.

I Sverige har man diskuterat om tycket ska mätas sittande eller liggande. Liggande har varit tradition men andra anser att sittande bättre motsvarar verkligheten.

Följ IL:s råd och ta med tanten till bydoktorn. Fråga om hon ska äta blodförtunnande för att motverka hjärtinfarkt och blodpropp. Vanligt i Sverige. Det finns många mediciner. Du kan gå in på fass.se om svenska mediciner. Har glömt vad motsvarande på thai heter. Thailand har databaserna för Sydostasien. Leta på internet.

Är beredd att hålla med tidigare inlägg. I Sverige skriver man ut flera mediciner i svaga doser för att undvika biverkningar. Det kan ta tid att ställa in mediciner. Det första trycket 173 kan påverkas av att din svärmor var orolig i mätningsögonblicket. 79 är OK och viktigt. Detta anses inte påverkas av oro i mätögonblicket.

I Sverige har man diskuterat om tycket ska mätas sittande eller liggande. Liggande har varit tradition men andra anser att sittande bättre motsvarar verkligheten.

Följ IL:s råd och ta med tanten till bydoktorn. Fråga om hon ska äta blodförtunnande för att motverka hjärtinfarkt och blodpropp. Vanligt i Sverige. Det finns många mediciner. Du kan gå in på fass.se om svenska mediciner. Har glömt vad motsvarande på thai heter. Thailand har databaserna för Sydostasien. Leta på internet.
Jag har börjat tänka på min hälsa på gamla dagar men det kanske är för sent.

Dricker mullbärste 2 gånger om dagen och det verkar som om det sänkt mitt blodsockervärde, dricker och äter även 1 ung kokosnöt varje dag.

May promote heart health​

Some research suggests that mulberry leaf extract may improve heart health by reducing cholesterol and blood pressure levels, decreasing inflammation, and preventing atherosclerosis — a buildup of plaque in your arteries that can lead to heart disease.

1640992294159.jpeg

Dricker mullbärste 2 gånger om dagen och det verkar som om det sänkt mitt blodsockervärde, dricker och äter även 1 ung kokosnöt varje dag.

Some research suggests that mulberry leaf extract may improve heart health by reducing cholesterol and blood pressure levels, decreasing inflammation, and preventing atherosclerosis — a buildup of plaque in your arteries that can lead to heart disease.

1640992294159.jpeg
För länge sedan när jag opererades för by pass fick jag rådet av en kostexpert att akta mig för rom från räkor och kokos. Vad som är modernt i dag vet jag inte men det kan vara värt att kolla upp. Hon rekommenderade fisk främst lax och liknande.

1640992294159.jpeg
Hej

Samma här, jag har väl aldrig brytt mig så mycket förut innan man kom upp i 50 års åldern, då började jag inse att större delen av livet redan var passerat och att hur lång den återstående delen blir kan man ju delvis påverka själv.

Då började jag göra hälsotester, kolla PSA värde o.s.v, men konstigt nog låg varenda värde väldigt bra till, det var lite överraskande för min del, visst har jag idrottat som ung och gillar att jobba med kroppen, att varenda värde var så bra kändes ju skönt, jag har gjort två hälsotester i Sverige och två i Thailand sen jag fyllde 50 år och är nu 63 år, ska göra en ny hälsotest i Thailand när jag kommer dit nästa gång.

Det enda läkarna i Thailand upptäckte vid röntgen var att hjärtat var något förstorat, det kunde enligt denne vara både negativt och positivt, så han frågade om jag var fysiskt aktiv vilket jag svarade att jag var via både idrott som ung och mycket kroppsarbete som vuxen, då är det helt naturligt att du har ett större hjärta än normalt sa han, hade du inte varit fysiskt aktiv kunde det ha varit ett problem att ha ett något förstorat hjärta sa han.

Sen har jag ju även gjort endoskopi här i Sverige där man kollade upp ändtarm, tjocktarm och tunntarm, jag hade tarmfickor på tjocktarmen men tarmväggarna såg fina och friska ut enligt läkaren, när han ändå var inne så tog han bort några polyper som han såg i tarmarna, dom var väldigt små så han misstänkte inget men skickade dom ändå på analys och svaret var positivt, dom var ofarliga.

Nu efter jul och nyår så blir det väl till att justera vikten litegrann, jag ska köra 5-2 metoden några månader, äta som vanligt 5 dagar i veckan och inte äta alls 2 dagar i veckan, har gjort det förut och då rasar dom extra kilo man har fått väldigt fort.

Försöker också äta lite nyttigare på äldre dar, men jag har ännu inte varit beredd att avstå öl, vin och annat gott, lite får man ju unna sig, men jag dricker mindre ju äldre jag blir.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
79 i undertryck är bra.
Ta trycket några gånger och helst efter 5-10 minuters vila.
Privata mätare brukar faktiskt ge högre värde.

Candesarstad har jag använt mig av i många år men numera tar jag ingen medicin, då trycket sjunkit till 125/80 i snitt sen midsommar.
Denna använder jag för privat bruk och det är väl samma som används inom vården?
Så det har nog betydelse vilket märke man använder.
1641124930228.jpeg

Denna använder jag för privat bruk och det är väl samma som används inom vården?
Så det har nog betydelse vilket märke man använder.
1641124930228.jpeg
Precis samma som jag har. Det kan vara en god idé att ta med det och jämföra med manuell mätning på vårdcentralen eller kliniken. Det föreslog min distriktssköterska, bara en mindre differens på övertrycket dock.

Precis samma som jag har. Det kan vara en god idé att ta med det och jämföra med manuell mätning på vårdcentralen eller kliniken. Det föreslog min distriktssköterska, bara en mindre differens på övertrycket dock.
Det var ett bra förslag det ska jag tänkte på nästa gång.:thumbsup:
Går det att kalibrera en sådan apparat tro?

Hittills har jag bara varit med om manuell mätning på vårdcentraler och sjukhus.

Vid incheckning förekommer elektronisk mätare, men blir manuell när det blir ens tur.

Vet inte, tror inte det. Men känner man till en eventuell differens har det ingen betydelse, man vill ju veta om trycket ändrar sig och det får man reda på. Jag köpte min på Apoteket och litar på deras kvalitetskontroll.

Ja, det går att kalibrera en Omron, men tyvärr, om man inte bor nära Nacka Strand så kostar det en slant.

1640992294159.jpeg
Jag har börjat dricka vitamin B vatten som säljs här spetsat med vitamin C. Säljs på dom flesta 7/11 idag

Har likadan , Kollade med Vårdcentralen o jobbets ,, Slog knappt på något , Men viktigt hur man tar o sitter likadant när man jämför, Systern på Vårdcentralen hävdade att man skall testa liggandes o vilandes i minst fem min ,,, Åkte in akut förra våren med ambulans låg på Iva en vecka uppkopplad var falsk infarkt pga felmedicinerad. Systern där kollade trycket liggandes o i båda armarna varje gång ren rutin sa hon för o utesluta något jag inte kom ihåg..

Liknande trådar

Tillbaka
Topp