Tandvärk - ett sätt att inte bota den

• Trådstartare Trådstartare ano
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

ano

Gäst
Hej!

Jag pratade med tjejen om hennes tänder. När tandvärken är som värst har hon tagit till smärtstillande medel. Hon har aldrig haft råd att gå till tandläkaren, utom en gång när hon gick i skolan för nästan 20 år sedan. Då var det gratis. Men lagningarna trillade ut och hon har gått med sina trasiga tänder halva livet. Tandvärken har hon har vant sig vid.

Så en orsak till överdriven användning av medicin i Thailand kan vara att man helt enkelt inte har pengar till att göra något åt det verkliga problemet.

Fler som känner igen detta sätt att "sköta" tänderna?

Usch, det är tragiskt!!
Men nu ska farbror tandplågare få jobba.

Det åts godis (där fanns det minsann pengar) och tänderna borstades inte när hon var barn/ung. Jag slarvar en hel del själv, så jag vill inte komma med några pekpinnar...

Helst ska det lagas och inte dras ut om det inte är motiverat. Har väl med kostnaden att göra att många tycks vilja dra ut tänderna. Men enligt de priser jag fick så var det inte så stor skillnad, 400 mot 500 baht. Däremot rotfyllning, gick på 3000-4000.

/ano

"legolas " sa:
Hon fick betala för en lagning 1.800 baht, och det var en enkel lagning s.a.s. Min föreslagna rotfyllning för 4 veckor sedan skulle kosta 13.000 baht. Men jag lät dom dra ut tanden, och det kostade inklusive medicin 500 baht jämnt!!!

Ja, det var andra priser! 3 gånger högre. Utdragningen var i alla fall ungefär samma kostnad. Men det är de priser som tandläkaren kom med, och de verkar proffsiga. 13000 låter dyrt, ungefär 70-80% av priset i Sverige. 4000 ligger lite närmare valutaskillnaden. Men jag vet inte hur man ska jämföra. Vore intressant att veta orsaken till dessa prisskillnader.

Svenska referenspriser: http://www.tlv.se/tandvard/referensprislista/
(Noterade just att referenspriset för en rotfyllning i Sverige gått upp 20-30% sedan 2010!)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp