Tänk på detta då du tvättar!

Det är inte bra att bara tvätta i kallt vatten eller ljummet. Däremot här i Parafiset är det enkelt att fixa, torka tvätten i solen så är bakterierna borta, säkert.
Själv föredrar jag ändå tvättmaskin som värmer vattnet. Värmem gör att kläderna förutom att bli bakteriefria även sträcks ut, eller får den formen de hade från början.
Kör det mesta på 50 grader förutom handduk och lakan med högre temp. Då blir kläderna som de var när de var nya. :cool:

Det är inte bra att bara tvätta i kallt vatten eller ljummet. Däremot här i Parafiset är det enkelt att fixa, torka tvätten i solen så är bakterierna borta, säkert.
Själv föredrar jag ändå tvättmaskin som värmer vattnet. Värmem gör att kläderna förutom att bli bakteriefria även sträcks ut, eller får den formen de hade från början.
Kör det mesta på 50 grader förutom handduk och lakan med högre temp. Då blir kläderna som de var när de var nya. :cool:

Nja, är det verkligen värmen som gör att bakterierna dör?
Ja, dom dör väl säkert av värmen också, men UV-strålningen hjälper säkert till en hel del.

Arbetar inom vården och där är vi tvungna att tvätta våra arbetskläder i minst 60 grader så att bakterierna dör. Får ej heller vara för kort tvättprogram. Men visst dör bakterierna av uv strålning också. Tvål och vatten är första hands alternativet. Handsprit tar till exempel inte död på calicieviruset (vinterkräksjuka)

Fotsvamp är ju inte så ovanligt i varmare klimat. Där gäller att strumpor alltid skall tvättas i minst 60*C för att man skall kunna bli av med eländet.

Så det är inte bara bakterier som man skall tänka på. Jag undrar faktiskt om man inte måste närmast koka tvätten om man verkligen skall kunna knäcka flertalet bakterier? De har en märklig förmåga att kapsla in sig och överleva kortare perioder även i väldigt varmt vatten. När det gäller dricksvatten var väl rekommendationen i lumpen, att det skulle kokas i 30 minuter.

Fotsvamp är ju inte så ovanligt i varmare klimat. Där gäller att strumpor alltid skall tvättas i minst 60*C för att man skall kunna bli av med eländet.

Så det är inte bara bakterier som man skall tänka på. Jag undrar faktiskt om man inte måste närmast koka tvätten om man verkligen skall kunna knäcka flertalet bakterier? De har en märklig förmåga att kapsla in sig och överleva kortare perioder även i väldigt varmt vatten. När det gäller dricksvatten var väl rekommendationen i lumpen, att det skulle kokas i 30 minuter.
Vem fan bär strumpor i Thailand?

Vem fan bär strumpor i Thailand?
Jag.
Men jag har inga problem med fotsvamp.
Vågar ni gå ut ens i denna bakteriefulla värld 555 ;)
20180508_034958.jpg

Nja, är det verkligen värmen som gör att bakterierna dör?
Ja, dom dör väl säkert av värmen också, men UV-strålningen hjälper säkert till en hel del.
Helt rätt inte på femtio grader men däremot kvalster och annat får sig en kyss.
Annars så handdukar och sängkläder rekommenderas att köras på över 80 grader och så händer det saker.
I och för sig gillar jag bakterier men dom obekväma kan ju hållas i schack .
I Thailand har vi inte dessa problem p g a solen om man nu torkar saker där. Däremot är det bra för tyget eller trådarna som sträcks ut.

De flesta lägger även skärbrädor m m i solen så de vet vad dessasrrålar kan göra för nytta.

Vi har en vanlig enkel maskin som tvättar kallt, men jag brukar faktiskt byka lakan och dom frottebadlakan vi sover med. Inte vid varje tvätt, kanske men ganska ofta. I sängen vill man ju ha rent.

Tillbaka
Topp