Tokay gecko-ödla

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

elmer

Medlem
Vi har olika ödlor som husdjur här uppe i Sakon Nakhon men denna Tokay gecko är störst hittills och låter mycket. Han kommer in på kvällen och det ekar i hela huset då han "pratar". Ni kan lyssna på det om ni öppnar länken om ödlan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tokay_gecko

IMG_3606.jpg

Herregud vilka minnen som väcks till liv när man lyssnar på ljudfilen.. Tackar :wai:

"elmer " sa:
Vi har olika ödlor som husdjur här uppe i Sakon Nakhon men denna Tokay gecko är störst hittills och låter mycket. Han kommer in på kvällen och det ekar i hela huset då han "pratar". Ni kan lyssna på det om ni öppnar länken om ödlan.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tokay_gecko

Ha, ha ;D ;D ;D elmer, fan jag vet på Koh Samui, bodde jag alltid i samma bungaloow när jag kom ner på 90-talet och i väggen där bodde en sådan ödla och den lät precis så som man hör här. Ja det väcker sådana minnen at det blir en karma för detta!!!!

En natt satt den i taket rakt ovanför mig och "gueckoade". Har för mig att de är lite giftiga, har en tagg på ryggen, stämmer det?

Mvh Peter :wai:

Ödlor är ena roliga djur. Hamnade vid ett tillfälle på en liten Ö i seychellerna som beboddes av ett par från Solna.
Han var konditor och dom hade börjat bygga en liten resort. Vi skulle övernatta i en av deras hyddor: Elen stängdes kl 10 och vi skulle sova när vi hörde ett jädrans smackande, jag tände en ficklampa och lös runt. Där i frugans martiniglas hade ett antal geckos efterfest.
Såg inga på morgonen dom var väl fyllsjuka.

"Rolf " sa:
Ödlor är ena roliga djur. Hamnade vid ett tillfälle på en liten Ö i seychellerna som beboddes av ett par från Solna.
Han var konditor och dom hade börjat bygga en liten resort. Vi skulle övernatta i en av deras hyddor: Elen stängdes kl 10 och vi skulle sova när vi hörde ett jädrans smackande, jag tände en ficklampa och lös runt. Där i frugans martiniglas hade ett antal geckos efterfest.
Såg inga på morgonen dom var väl fyllsjuka.

Ja eller också löstes de kanske upp av all spriten, eller också kanske de var "Shaken, not stirred ::) ::)" ;D ;D

Dessa geckos hör vi också varenda natt där nere. Fina djur som äter dessa förbannade moskiter. Visst hörs dom tydligt, men det är absolut inte värre än legolas högt älskade vovvar. ;) ;D ;D

Apropå vovar så talades det om för nåt år sen att man skulle göra nåt åt alla dessa herrelösa hundar i T. Är det nåt som har blivit nåt av.
Jag läste det i en Thai tidning och det pratades om avlivning eller hundpang.

"Rolf " sa:
Apropå vovar så talades det om för nåt år sen att man skulle göra nåt åt alla dessa herrelösa hundar i T. Är det nåt som har blivit nåt av.

Jo, jag tror att det har gjorts något åt det, t ex nu senaste 2 gångerna såg jag väldigt lite hundar där jag brukar hålla till i Bangkok mot vad det har varit förr!

"Rolf " sa:

Inte hemma hos oss i varje fall. Där lever och frodas gatukorsningarna i högönsklig välmåga. Det vidlyftiga levernet resulterar bara i fler och fler gatukorsningar. 8)

"Berralund " sa:
Inte hemma hos oss i varje fall. Där lever och frodas gatukorsningarna i högönsklig välmåga. Dey vidlyftiga levernet resulterar bara i fler och fler gatukorsningar. 8)

Ja, du har nog rätt om det berra, men jag tror att i turisttäta delar har de nog blivit tvunga till att rensa upp lit. Vet i Banglampoo där jag brukar vara sprang sjabbiga jävla rabieshundar omkring på 90-talett, inget kul.

Tror nog att myndigheterna fick mycket "Skäll ::)", för det :o

På tal om ödlor så snart skall jag äta dessa ödlor som kallas "kinkaa". Ungdomarna jagar de med slangbella eller spö med strypögla. Grannen har fått ihop ett antal som ni ser i påsen. De skall grillas först lite, sen skall magen tömmas och till slut blir det "pasta" (laap) som man äter med klibbig ris. Jag har ätit de förut och gillar smaken.

IMG_3616.jpg

"elmer " sa:
På tal om ödlor så snart skall jag äta dessa ödlor som kallas "kinkaa". Ungdomarna jagar de med slangbella eller spö med strypögla. Grannen har fått ihop ett antal som ni ser i påsen. De skall grillas först lite, sen skall magen tömmas och till slut blir det "pasta" (laap) som man äter med klibbig ris. Jag har ätit de förut och gillar smaken.

Ja, vem fan vill ha OXFILÉ, när det finns sådana godsaker ;D ;D ;D ;D ;D

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp