Undersökning visar att 90% av Thailändarna inte tjänar mer än till utgifterna dom har.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

En undersökning utförd av ”National Institute of Development Administration” (NIDA) visar att 92% av människorna nu efter prisökningarna bara tjänar till utgifterna dom har, det är främst prisökningen på oljeprodukter som slår hårt, men många upplever nästan prisökningarna på livsmedel som lika besvärande.

Poll: 92% don’t earn more than their expenses, oil price main factor​

Published Sunday, July 10, 2022 15:32

image

PHOTO: Poll - expenses are more than income, oil prices a main factor (via Nikkei)

A new poll revealed that over 90% of people are not earning more money than their expenses, and that, of all the expenses people are grappling with in the current economy, oil prices are the main factor they say has the greatest effect on their daily lives. The new poll, conducted by the National Institute of Development Administration, saw the skyrocketing prices at petrol stations to be on the majority of people’s minds

Mvh isan lover

Hvor mange har penger kvar på kontoen , i slutten på månen , når dei venter på ny lönn . i Norge og Sverige der alle priser stiger , EL rekningen mange dobbel . Bensin og Diesel nermere kr 30 for literen . I Norge er matvarer dobbel pris , I Norge som Thailand har mange store banklån , på flere miljoner kr , og bank-renta er snart det 4 dobbel på noen måner . Hvor mange barne-familier har råd til ferie , samt pensjonister som vil til Thailand , dei pröver og spare , og då får dei ta nuddelsuppe til middag . Jeg trur att over halve Europa må snu på krona i dag , og lära seg til å leva ekonomisk , Mange Thai er flinke til å leva ekonomisk .og handler på markedet som prisen er laveste.

A new poll revealed that over 90% of people are not earning more money than their expenses, and that, of all the expenses people are grappling with in the current economy, oil prices are the main factor they say has the greatest effect on their daily lives. The new poll, conducted by the National Institute of Development Administration, saw the skyrocketing prices at petrol stations to be on the majority of people’s minds
Det handlar nog mer om att de har skuldsatt sig själva på nya bilar och ifånar till hela hushållet... Cash is king, kredit är inte bra.

Det handlar nog mer om att de har skuldsatt sig själva på nya bilar och ifånar till hela hushållet... Cash is king, kredit är inte bra.
Hej

Ja skuldsättning är ju ofta ett problem och det blir inte direkt mindre av att man har en väldigt låg lön, kombinationen av stigande priser och räntor slår hårt mot lågavlönade med familj som tjänar 300-400 baht per dag.

Mvh isan lover

Nog ett internationellt problem, Thailand är inte ens med på top 20 gällande hushållsskulder.
Känns som det pratats mer ekonomi nu när man vart ombord och tom vårt broderfolk börjar få det lite skralt i kassan med höga skulder och Sverige ser inte ut att ligga bättre till.
Skall inte gnälla längre över att jag har hög skuld, våra ca 400k sek är ju ingenting mot dom summor man hör ombord, många som bara tjänar till utgifterna dom har idag i norden gissar jag på.

Screenshot_20220714-111314_Chrome.jpg

Nog ett internationellt problem, Thailand är inte ens med på top 20 gällande hushållsskulder.
Känns som det pratats mer ekonomi nu när man vart ombord och tom vårt broderfolk börjar få det lite skralt i kassan med höga skulder och Sverige ser inte ut att ligga bättre till.
Skall inte gnälla längre över att jag har hög skuld, våra ca 400k sek är ju ingenting mot dom summor man hör ombord, många som bara tjänar till utgifterna dom har idag i norden gissar jag på.

Screenshot_20220714-111314_Chrome.jpg
Ja så är det! Det var det jag försökte uppmärksamma dig på förut.

Ja jag sade något i stil med att ett par mille i lån i Sverige är helt normalt, många som har. 400k känns mer som ett billån till andra bilen ;)
Har aldrig skrivit att par mille i Sverige inte är normalt med huskostnaderna där så vet jag det.
Och att Svenskar ligger på 10 topplistan i världen skuldmässigt har jag tagit upp förr så inte heller det är en överaskning.
Trodde det var jag som uppmärksammade dig på att du var inte ett riktmärke på hur svenska hushåll har det idag ekonomiskt ;)
Jag kommer nog dock vara skuldfri innan jag går i pension, efter November har vi bara frugans huslån igen och mitt lån på bilen betalt.

Har aldrig skrivit att par mille i Sverige inte är normalt med huskostnaderna där så vet jag det.
Och att Svenskar ligger på 10 topplistan i världen skuldmässigt har jag tagit upp förr så inte heller det är en överaskning.
Trodde det var jag som uppmärksammade dig på att du var inte ett riktmärke på hur svenska hushåll har det idag ekonomiskt ;)
Jag kommer nog dock vara skuldfri innan jag går i pension, efter November har vi bara frugans huslån igen och mitt lån på bilen betalt.
Ja ja blir nog bra. Typ så jag menade

Tillbaka
Topp