Valutaväxling!

• Trådstartare Trådstartare Mike t d
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
M

Mike t d

Gäst
:wai: Hej! Jag undrar om någon kan tala om för mig vilket ställe som är bäst att växla in Svenska kronor till Thailändska Bath på!
Jag har kollat en del olika ställen men Forex ger ju urusel kurs jämfört med en del andra jag har kollat!
Hur kommer det sig?
Är dom så hånga på Forex eller är kursen så låg som 1 kr= 4,30 Bath nu?
Jag kollade ett ställe på mobilen som hette exange och där gav dom 4,60 för en krona!
Är det något som dom inte tar med eller som sedan gör att man inte får bättre kurs än den hos Forex?

Vore tacksam för svar för jag drar hem till familjen i nästa vecka för en längre tid!
ha det annars bra alla på C M!!! :wai:
Mike t d!! 8)

Att växla i Sverige förlorar du nästan jämnt på.
Växla eller ta ut THB på flygplatsen i ATM bankautumaten.
Klart enklast och smidigast.
Visst de flesta banker här tar en kostnad på 150THB per tillfälle, så plocka inte ut småbelopp.
Själv tar jag ut 10 till 20,000 THB i stätten.
Behöver jag mer så kan du plocka ut från kreditkort på de flesta växlingskontor här nere,
Kostar inget.

:wai:Hej Legolas! Tack skall du ha för det svaret,då fixar jag det på det viset att jag växlar in det jag behöver och tar resten med mig eller låter det vara på banken!
Jag har visseligen ett thai konto men drar dagen efter jag får pension!Så jag gör som du säger, det låter ju mycket bättre,forex ger 4.30 knappt och det blir en hel del om man skall växla in 10-15.000 svenska nästan omedelbart!
Men det e ju bra för då tjänar jag ju på att använda mig av mitt visakort eller mastercard.
Lotus,Big C säger du,den gråa maskinen,,skall kolla efter den!Har faktiskt inte tänkt på den förut utan växlat direkt i vanlig ATM,men som du säger dom tar ju 150 Bath för det!
Tack än en gång för schysst information!
CM RULES!!! :wai:
Mike t d!!!

Hur blir det om han skulle använda sig av sitt thailändska konto? Bara nyfiken :)

Tackar för den informationen :-)

Tänker jag rätt att man kan skaffa ett konto i thai och sedan ge tjejen där ett kort till kontot, föra över pengar dit och få lägre avgifter? Jämfört med som idag då jag för över till hennes thaikonto från mitt nordeakonto.

e väl samma sak eller missa ja nåt nu på morronen
om du redan skickar till hennes konto så blir det ju ingen större skillnad om du öppnar ett o ger henne kortet

Ta med svensk pengar ner om du inte har konto i Thailand absolut bästa kursen .
Du kan om kursen är dålig växla lite åt gången ock hoppas att kursen går upp,
Har gjort så ända tills jag öppnade konto,då skickar jag ner när kursen är bra.

Det jag tänkte på är att det ju kostar en del i avgifter att föra över pengar från mitt nordeakonto till en annans persons utländska konto. Om det vore mitt eget thaikonto så blir det ändå samma sak då menar ni? Ja det är ju logiskt kanske :)

brukar bli en avgift på 180kr vid överföringen. Från nordeas bank:
Pris för Betalning till utlandet via Internetbanken
Mottagarens bankkostnader i utlandet, övriga länder ² 150 kr
Normalbetalning 30 kr

Blir ju 180kr totalt och det stämmer med mina kontoutdrag. Men däremot kanske kursen är bra, inte säker vilken kurs jag får när jag för över så. ;D

Nakonsawan.
Min fru ock jag har samma bank vi lagt in bägge kontona på min internetbank så det är väldigt lätt att flytta pengar mellan kontona.
Sedan har frun lämnat sitt kort i Thailand hos svägerskan som sköter ekonomin i Roi et.
Det fungerar jättebra kostar bara 15bath.
Sen kan du också fylla på telefonkort från banken som det händer att släktingarna vill.
Jag har kasikorn bank har väldigt bra service .

Det låter bra legolas men jag är inte säker på att jag förstår rent praktiskt hur jag skulle göra så? I nordea kallar dom det utlandsbetalning där jag gör mina överföringar. Dom ändrade hur det där såg ut för några månader sedan.

Jag har gjort olika men för enkelhetens skull har jag ofta valt THB som valuta och att jag betalar alla avgifter. På så vis vet jag att hon motar exakt det belopp jag skriver in. Men ska testa välja SEK och att inte betala avgifterna (då drar det jag skriver från mitt konto men hon motar en mindre summa med avgifter avdragna?) och jämföra då om det är så du menar.

tackar :)

"bennolito " sa:
Nakonsawan.
Min fru ock jag har samma bank vi lagt in bägge kontona på min internetbank så det är väldigt lätt att flytta pengar mellan kontona.
Sedan har frun lämnat sitt kort i Thailand hos svägerskan som sköter ekonomin i Roi et.
Det fungerar jättebra kostar bara 15bath.
Sen kan du också fylla på telefonkort från banken som det händer att släktingarna vill.
Jag har kasikorn bank har väldigt bra service .

Hej Bennelito vart runt Roi et håller du till själv e vi runt Wapi pathum som tillhör Mahasarakam vi har tre mil till Roi et

sorry för off topic :)

micke

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp