Verierande alkoholhalt i thailändka öl???

• Trådstartare Trådstartare Anonymius
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonymius

Gäst
Kryptisk rubrik kanske, men jag undrar. Sprit fryser ju inte i frysen och jag vet allvarligt talat inte hur mycket alkohol det måste vara för att det inte skall börja frysa.

Men jag har ju lite öl i kylen här i bungalow och precis under frysfacket finns ett fack där saker och ting fryser altid. Jag råkade glömma ölen där och det var fyra små burkar Singha.

Tre var helt frusna medan en var inte frusen alls och då tänkte jag så här, är det mindre alkohol i de tre som var frysta?

Insayt

"ledarn " sa:
Mer troligt att det var en av dom yttre burkarna som inte frös..?

Jo, förmodligen är det så det kan ju frysa ojämt, men jag undrar ibland faktiskt. Vet i Indien, nä där är inte alkoholhalten konsekvent??

Insayt

"Insayt " sa:
Jo, förmodligen är det så det kan ju frysa ojämt, men jag undrar ibland faktiskt. Vet i Indien, nä där är inte alkoholhalten konsekvent??

Insayt
Du får göra en vetenskaplig test, köp X antal plattor.
Drick ca 10 åt gången och jämför om du blir lika full varje gång :)

"Rolf " sa:
Du får göra en vetenskaplig test, köp X antal plattor.
Drick ca 10 åt gången och jämför om du blir lika full varje gång :)

Du det där har jag faktiskt tänkt på, ibland känner man inget och ibland räcker det med ett par för att det skall snurra till mer än vanligt förståss ;D

Ja, nä det är säkert bara idiotier från min sida, men jag kände för att skriva något ;D ;D ;D, så Fablo Lego inte skall hugga mig att jag bara skriver på Fre och Lör ;D ;D ;D

Insayt

Intressant ämne det där. Men inte tror jag att mindre variationer i alkoholhalten i ölen har någon betydelse?? Man måste nog upp i starkare grejor för att det skall frysa.

För några år sedan hade jag en flaska Skåne och en flaska Löitens Linie Aquavit i frysen. Enligt etiketterna skulle alkoholhalten vara ungefär densamma, dock frös den norska spriten men inte den svenska. Konstigt!!! ???

En Thailändare här visade mig ett trick, tog ut en flaska väl kyld Leo ifrån kylen ej fryst vände flaskan upp och ner skrapade ett baht mynt i botten så skapades det is i flaskan efter en stund var det issörja istället för lätt flytande öl. Så nån skum process när det gäller öl och frysning.

Hände inget föränns man börja skrapa och ölen var bara kyld i kylen så runt +8 grader. Det var en som lärde frugan det jag tittade på först skrapa hon fel hände inget sen skrapade hon med att börja med en knackning då börja det frysa. Men säkert enkel kemi bubblorna frigör trycket i flaskan ökar och fryspunkt temp förändras kanske?

Isörjan har med kemi och göra!

När nedkyld dryck som har koldioxid (Co2) i sig, möter syre (O) vid en viss temperatur uppstår ett kemiskt byte.
Syret rusar ner i flaskan och möter då koldioxiden, vilket då ger en reaktion som gör att vatten (h2o) i flaskan fryser..

(det blir väl för många syreatomer i kalkyleringen)

Jo-Be

"Jo-Be " sa:
Isörjan har med kemi och göra!

När nedkyld dryck som har koldioxid (Co2) i sig, möter syre (O) vid en viss temperatur uppstår ett kemiskt byte.
Syret rusar ner i flaskan och möter då koldioxiden, vilket då ger en reaktion som gör att vatten (h2o) i flaskan fryser..

(det blir väl för många syreatomer i kalkyleringen)

Jo-Be

Jaha, det låter precis som när tycke uppstår och endorfinerna rusar och feromonerna dansar likt löv en höstdag. ;D (det blir väl för många syreatomer i kalkyleringen), ja och kalkylen håller inte alltid heller ;D

Insayt

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp