Vilken form av vattentillförsel?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

andrejsdenruskige

Forumveteran
Ja, hur har ni det i de Thailändska husen?

Fick nyss in kommunalt vatten till huset. Var så trött på att vattnet sinade när det var dags för en dusch.
Jag kör med en sån där dusch med inbygd varmvattenberedare och när trycket inte är på topp så slår den ifrån och det enda som kommer ur duschen är kallvatten.

Så grannen som brukar ställa upp på att skjutsa mig o frun överallt fick sig också kommunalt vatten, det tyckte jag att han kunde få.

Hoppas vattnet fukar ordentligt denna gång när jag drar ner. Annars blir jag förbannad.
Hatar vatten under 37grader

Vi har borrad brunn med vattentorn. Det kommunala vattnet sinade hela tiden så det var mer eller mindre nödvändigt. Så här ser det ut:

Thailand 416.jpg

I min familjs hus har vi Komunalt vatten, inga problem där med värmen eller trycket.
Men huset ligger i Bangkok, om det är skillnad eller inte vet jag inte.

Hade tankar på brunn och vattentorn tidigare. Men enligt utsago så är det full sprutt i vattnet från stan.
Annars får man fixa ett vattentorn och pumpa reserven dit.

Tror att BKK har bra med vatten, värre kan det vara i inlandet

Det är ju inte ofta jag har fel, men jag kan ha haft det i mitt förra inlägg.
Jag kom på att när dom flyttade in i huset -99 så köpte dom en stor vattentank som stod ute, efter några år så tog dom bort den och köpte en ny eller om det var den gamla och grävde ner den. Så jag vet inte säkert om dom har komunalt och vattentanken är i reserv eller hur det där funkar. Dumt av mej att skriva i tråden från början när jag inte vet hur det ligger till mer än att vattnet kommer precis som här i sverige när jag vrider på kranen.

Det ser ju bra ut, har du ett översvämningsskydd i tanken då för det ligger väl tryck på hela tiden?
Tänkte på pumpen vågar du ha den på marken helt oskyddad, när monsunen kommer.
Du har väl en riktig el ansl?

"legolas " sa:
Yes det ligger en bubbla och flyter därinne och när det är tillräckligt med vatten, så stryper den bubblan vattentillförseln, jättemysigt!!!

Yes den är jordad med riktiga saker (tror jag)... gjort av en riktig elektriker (tror jag)....
så allt bör vara OK (tror jag).... jag brukar gå ut och slicka på motorn när det regnar, men det verkar OK, så jag tror de gjort ett bra jobb. Tack för omtanken.
Jo så kan det va, men när man tittar på bilden så ligger elsladden på marken och skräpar till gagn för rådisar ody.
Den ska ju var uppfäst och med en riktig fast spolsäker anslutning.

Hej själva kör vi me egen brunn men vi har inte någon tunna som dom flesta har vi har aldri råkat ut för att vattnet sinar vi har gämn ström me vatten

Och som dom flesta så har vi värmare i duschen

Rolf våran står likadant som Legos gör än så länge ser de ut som elektriken gjort ett bra jobb
men vi ska flytta pumpen lite till sommaren när vi e där så vi inte ska se den från de framtida vardagsrummet......

glimten66

Åker ner in juli, då ska tryck och flöde testas i full skala.
Är det lite taskigt så blir det samma lösning som Lego har.

Vi hade två val med vattentillförseln. Efter som vi bor någon kilometer utanför Korat City så kunde vi ta "förortsvattnet" eller från stan. Frun sade att det var lite sisådär med förortsvattnet men bra från stan.

Nu har dom grävt och lagt rör och vattnet kommer. Enligt svärmor så är det jätte bra med tryck.
Fast det tar jag med en nypa salt. Bra för Thai är inte alltid bra nog till en bortskämd farang.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tillbaka
Topp