Vithajen kan dyka upp på västkusten.

Isan Lover

Forumveteran
Hej

Vithajen tror forskare kan komma att dyka upp på västkusten om dom redan inte har varit här, dom har observerats utanför Skottlands kust, man väntar på första observationen här i våra vatten.

Mvh isan lover

Äntligen lite spänning på västkusten ;) trodde vithajen gillade varmt vatten, men som allt annat som är upp å ner på jorden. Så förvånar inget längre.
Hej

Det är väl just varmare vatten här på västkusten som gör detta sannolikt enligt forskarna.

1630826854333.png

Mvh isan lover

När jag var på ankarhanterare så fånga dom en vithaj på film som simmade längs oljeledningarna vid en rigg i Skottland.
Läste i Aberdeens lokaltidning.
Att den höll sig runt riggens pipelines antog dom var för oljan som tas upp är ju varm så utstrålar ju värme från ledningarna.

Vi har ju många olika hajsorter längs Sveriges kust.
Håkärring, brugd, pigghaj, sillhaj, rävhaj plus några till jag inte mins namnet på.
Längs Danmarks västkust har man blåhaj som klassas som människoätande.
Sett en på skagens fiskauktion en gång.

Hej

En annan fisk som inte är ny här men har återkommit är ju den Blåfenade Tonfisken, den spöfångas och märks, nytt för i år är sattelitsändare monteras så att tonfiskarnas vandring kan följas, Tonfiskar härifrån tror man har simmat enda till den Mexikanska Golfen, spännande projekt.

1630827031748.jpeg

Mvh isan lover

Vithaj finns sällan i tropiska varma vatten.
Den föredrar kallare vatten, kanske runt 20 grader som mest och förekomsten av säl är en faktor.
Fast i alla hav är det kallt när man kommer djupare.
25-30 grader är bara ytligt.

Mr Google och Wikipedia hör och vet allt. ;)
Det har även varit mitt största intresse i livet och är även det i dag fast dykningen har jag lagt på hyllan.
Dykning och snorkling med många böcker och filmer genom åren samt resor runt om i världen bara för att få uppleva livet under ytan.

Nu är böcker stenåldern och Google en klar tillgång.

Fast olika vattentemperaturer brukar även sjömännen känna till.

Det har även varit mitt största intresse i livet och är även det i dag fast dykningen har jag lagt på hyllan.
Dykning och snorkling med många böcker och filmer genom åren samt resor runt om i världen bara för att få uppleva livet under ytan.

Nu är böcker stenåldern och Google en klar tillgång.
Liknande här fast istället för dykning så fisk och fiske en gång i tiden när jag var 16-30 år.
Hade böcker ombord om fisk och plöjde igenom dom flertalet gånger, då kunde man det mesta om olika fiskar, dom kalla mig fiskelexikonet ombord, idag har det mesta gått i glömska dock.
Enda yrket jag saknar och längtar tillbaks till men förhållandena för en fiskare i Sverige idag ekonomiskt gör att det får förbli en dröm om gamla tider.
När man var på shuttle tanker och passera fiskebåtarna vid Skagen länta man till sjöss även när man var till sjöss.
Inte samma sak, känslan när man tar upp en fullsmockad trål....

Liknande här fast istället för dykning så fisk och fiske en gång i tiden när jag var 16-30 år.
Hade böcker ombord om fisk och plöjde igenom dom flertalet gånger, då kunde man det mesta om olika fiskar, dom kalla mig fiskelexikonet ombord, idag har det mesta gått i glömska dock.
Enda yrket jag saknar och längtar tillbaks till men förhållandena för en fiskare i Sverige idag ekonomiskt gör att det får förbli en dröm om gamla tider.
När man var på shuttle tanker och passera fiskebåtarna vid Skagen länta man till sjöss även när man var till sjöss.
Inte samma sak, känslan när man tar upp en fullsmockad trål....
Ja även fisket med spö och yrkesmässiga redskap har präglat mitt hela liv.
Det gör det fortfarande och karriären får fortsätta ett tag till.
Utrustning finns.

Hej

Vithajen tror forskare kan komma att dyka upp på västkusten om dom redan inte har varit här, dom har observerats utanför Skottlands kust, man väntar på första observationen här i våra vatten.

Mvh isan lover
Hajen påminner om sossarna!

Hej

Det är väl just varmare vatten här på västkusten som gör detta sannolikt enligt forskarna.

1630826854333.png

Mvh isan lover
Usch, precis som med gädda...lång tång ta ut wobblern:eek:

Hej

I veckan har det siktats sadeldelfiner utanför Vinga.

Richard fick sällskap vid Vinga – av ovanliga delfiner​

GöteborgPå tisdagseftermiddagen tog sig Richard Seger ut på en fisketur utanför Vinga. Men plötsligt hände någonting som fick honom att lägga ner sitt fiskespö och plocka upp sin kamera – när flera delfiner, av den på västkusten ovanliga arten sadeldelfiner, började hoppade runt båten.
– Det var som att man var i en sagostund, säger Richard Seger.

Mvh isan lover

Liknande trådar

Tillbaka
Topp