Work Permit / Buisness Visa

Min Tirak var på Immigration hela dagen igår för att söka Work Permit / Buisness Visa åt en av de Italienska tjejerna som jobbar på dykfirman som Tirak är anställd på.

Hur hänger Work Permit och Buisness Visa ihop eller är det 2 helt skilda begrepp?

Min info är gammal och har säkerligen ändrats med åren men tror att principen är samma.

Åkte till Penag (Malaysia) med en jäkla massa dokument från arbetsgivaren (mig själv). Fick där ett Non B visum. Baserat på detta visum kunde jag på plats (Thailand) ansöka om ett WP.
Så ja, det är skilda begrepp eftersom det är olika processer (men ändå inte om du förstår vad jag menar;) ).
Det går att få WP på andra visum också men det är inte aktuellt i ert fall.

Min info är gammal och har säkerligen ändrats med åren men tror att principen är samma.

Åkte till Penag (Malaysia) med en jäkla massa dokument från arbetsgivaren (mig själv). Fick där ett Non B visum. Baserat på detta visum kunde jag på plats (Thailand) ansöka om ett WP.
Så ja, det är skilda begrepp eftersom det är olika processer (men ändå inte om du förstår vad jag menar;) ).
Det går att få WP på andra visum också men det är inte aktuellt i ert fall.

Då kan man alltså söka ett Non Buisness Visa från sitt hemland också och sedan söka ett Work Permit i Thailand?

Om tjejerna har alla papper som krävs så kan dom ansöka om Non B i Italien (som jag misstänker det är) och med det visumet ansöka om WP på plats (Thailand)

OBS! Ta inte min info till banken, för detta var för en handfull år sedan.
Kolla upp minimilönen. för den vet jag har ändrats. Om det är som förr så behöver man inte betala ut lönen i helhet, däremot så ska skatt betalas på det minimibelopp som gäller.
Åter igen, ta inte mina ord för sanning. Lägstalönen har höjts till 65.000 Baht/månad för ett WP. Det är den lönen som är baserad för löneskatten
Färre anställda thai behövs per WP numer så det är en lättnad.

Men kolla upp allt innan.

Det är väl Non immigrant Business visa, inte Non Business Visa. Så för att få jobba i Thailand behöver du ett WP (Work Permit), för att få komma in i landet behöver du ett Non immigrant visa, där business visa oftast är det som behövs, men kan vara annan typ av non immigrant visa. Dock får man inte jobba utan WP.

Det är väl Non immigrant Business visa, inte Non Business Visa. Så för att få jobba i Thailand behöver du ett WP (Work Permit), för att få komma in i landet behöver du ett Non immigrant visa, där business visa oftast är det som behövs, men kan vara annan typ av non immigrant visa. Dock får man inte jobba utan WP.

Det är därför det är bra med ett bra forum där andra vet bättre än den som frågar / startar en tråd.

Och just jag ville veta mera om detta ämne.

Senast redigerad av en moderator:

Tillbaka
Topp