Flytta till Sverige.

 
Jag vet och därför ansökte vi i november 2022 men fick då avslag för att vi ansökt för tidigt.

Lagen är skriven för svenskar i Sverige som vill flytta sin partner från utlandet till Sverige. För svenska medborgare som bor utomlands så fungerar dock lagen inget vidare. Finns säkert någon WT i Finspång som tycker att vi får skylla oss själva, men faktum är att det är nästan omöjligt att tajma in ett anställningskontrakt i Sverige, skolgång, bostad i Sverige, avyttring av bostad i annat land etc när tiden för visum kan vara allt mellan 6-18 månader.

Jag kan gladeligen sitta på ett 5-stjärnigt hotell i Phuket och vänta i 6 månader, skillnaden mellan 45 och 5% i skatt betalar lätt för det, men varför? Min fru har varit i Sverige 50 gånger; varför skulle den 51:a gången vara annorlunda? Får hon ”nej” har hon ju fortfarande rätten att vara i Sverige 90 dagar. Efter det åker vi hem, som vi gjort alla andra gånger; vad är skillnaden?
UT ger henne andra rättigheter än turistvisa.
 
Jag vet och därför ansökte vi i november 2022 men fick då avslag för att vi ansökt för tidigt.

Lagen är skriven för svenskar i Sverige som vill flytta sin partner från utlandet till Sverige. För svenska medborgare som bor utomlands så fungerar dock lagen inget vidare. Finns säkert någon WT i Finspång som tycker att vi får skylla oss själva, men faktum är att det är nästan omöjligt att tajma in ett anställningskontrakt i Sverige, skolgång, bostad i Sverige, avyttring av bostad i annat land etc när tiden för visum kan vara allt mellan 6-18 månader.

Jag kan gladeligen sitta på ett 5-stjärnigt hotell i Phuket och vänta i 6 månader, skillnaden mellan 45 och 5% i skatt betalar lätt för det, men varför? Min fru har varit i Sverige 50 gånger; varför skulle den 51:a gången vara annorlunda? Får hon ”nej” har hon ju fortfarande rätten att vara i Sverige 90 dagar. Efter det åker vi hem, som vi gjort alla andra gånger; vad är skillnaden?
Var så jag kände med.
Sitta och betala för dubbelt boende för pga skola då ena barnet är styvson och jag är ute på sjön varannan månad så kunde dom ju inte stanna i Sverige under ut ansökan och vänta på ett ifall att får.
Vi behövde bostad i Sverige att söka ut på och en här medans väntade och äldstes skolgång.
La ner det, fast var lika bra, nu bor dom här och jag turistar, har inget visum till Thailand själv längre utan håller mig till 30 dagars då dom tagit bort 1 årigt visa o spouse family 1 årigt multiple entry och mitt gick ut 4 April.
Görs bara svårare och svårare.
 
Det förstår jag också. Men hon kommer göra sin intervju på ambassaden i Bkk och sedan åka in på ett turistvisum. Efter hon har gjort din intervju så kan det väl inte spela någon roll om hon väntar på resultatet i Stockholm eller Bangkok? Får hon nej så är det ju bara att åka hem igen när turistvisat går ut.
Det är nog uttänkt för dom som inte åker hem igen efter ett nej utan stannar kvar olagligt.
Har väl blivit så vanligt så nu drabbar det oss med.
 
Dock ser jag inte hur dom skall kunna se om var i Norge eller Sverige när beslutet tas.
Registreras ju inte om man kört med bilen över dagen och suttit i den och väntat på beslut.
 
Det är nog uttänkt för dom som inte åker hem igen efter ett nej utan stannar kvar olagligt.
Har väl blivit så vanligt så nu drabbar det oss med.

Så är det säkert, men det är där min efterfrågan om logik eller sunt förnuft kommer in. Min fru har varit i Sverige 40-50 gånger; om hon såååå gärna hade velat stanna i Sverige, borde hon inte redan gjort det? Vi var i Sverige både i juli och december 2023; varför stannade hon inte kvar då?

Vi har skickat in mitt anställningsavtal och utan att skryta så är det en hyfsad lön. En dotter, svensk medborgare, som kommit in på Handels i Stockholm och en 3:a i Vasastan? Gifta i 25 år.

Jag har bara lite svårt att se att frugan skulle välja att gömma sig under tunnelbanan om hon inte får uppehållstillstånd.
 
Så är det säkert, men det är där min efterfrågan om logik eller sunt förnuft kommer in. Min fru har varit i Sverige 40-50 gånger; om hon såååå gärna hade velat stanna i Sverige, borde hon inte redan gjort det? Vi var i Sverige både i juli och december 2023; varför stannade hon inte kvar då?

Vi har skickat in mitt anställningsavtal och utan att skryta så är det en hyfsad lön. En dotter, svensk medborgare, som kommit in på Handels i Stockholm och en 3:a i Vasastan? Gifta i 25 år.

Jag har bara lite svårt att se att frugan skulle välja att gömma sig under tunnelbanan om hon inte får uppehållstillstånd.
Det är ju så och regeln uppfyller ju inget, dom som tänker stanna kvar gömmer ju sig innan beslutet och blir det negativt på beslutdagen håller sig gömda.
Men finns ju tyvvär inte 2 typer av UT ansökan utan "samma" för alla.
Sätter det där samma inom "" för en sanning med modifikation.
 
Det är ju så och regeln uppfyller ju inget, dom som tänker stanna kvar gömmer ju sig innan beslutet och blir det negativt på beslutdagen håller sig gömda.
Men finns ju tyvvär inte 2 typer av UT ansökan utan "samma" för alla.
Sätter det där samma inom "" för en sanning med modifikation.

Det finns ju faktiskt många typer av UT-ansökan och frugans är just baserad på att hon har en partner som är EU-medborgare, så redan där är risken att hon springer och gömmer sig borta; hon har ju faktiskt rätten att vara i EU i 90 dagar.

Frugan har ett giltigt Schengen-visum, för två år, utfärdat i juni 2023. Hon har alltså all rätt att befinna sig i Sverige från mitten av juni 2024 till mitten av september 2024, och inom den tiden kommer Mig att ta sitt beslut om hennes uppehållstillstånd. Varför får hon då inte vara där? Det finns ingen lag som stoppar henne utan bara någon form av praxis från Mig.

Har inget med illegala invandrare att göra utan ren lathet; precis som att vi fick vänta från 10:00 till 10:30 på ambassaden då de två personerna före oss var no-show. Ambassadpersonalen satt bara där och väntade i 30 minuter.

Vi måste vara bättre än så.
 
Det finns ju faktiskt många typer av UT-ansökan och frugans är just baserad på att hon har en partner som är EU-medborgare, så redan där är risken att hon springer och gömmer sig borta; hon har ju faktiskt rätten att vara i EU i 90 dagar.

Frugan har ett giltigt Schengen-visum, för två år, utfärdat i juni 2023. Hon har alltså all rätt att befinna sig i Sverige från mitten av juni 2024 till mitten av september 2024, och inom den tiden kommer Mig att ta sitt beslut om hennes uppehållstillstånd. Varför får hon då inte vara där? Det finns ingen lag som stoppar henne utan bara någon form av praxis från Mig.

Har inget med illegala invandrare att göra utan ren lathet; precis som att vi fick vänta från 10:00 till 10:30 på ambassaden då de två personerna före oss var no-show. Ambassadpersonalen satt bara där och väntade i 30 minuter.

Vi måste vara bättre än så.
Här finns lagarna, du får kolla själv nu skall jag sova.

Här flera länkar till men borde falla under kattegorin innan, orkade inte läsa då inte vesäntligt för oss längre.

 
När två olika regelverk styr är det upplagt för byråkratiskt krångel.

Viseringskoden för Schengen och nationella regler via Migrationsverket är inte kompatibla.

Schengenvisum får inte vara en genväg till bosättning och det ger utrymme för olika tolkningar.
 
Jag tycker att man jobbar ineffektivt på migrationsverket.
Att man inte delar upp ansökningarna i olika kategorier är helt galet. Enkla fall borde kunna avgöras på några få dagar om man vill…men man vill nog faktiskt inte. Det finns ju inte direkt några incitament för att varken producera eller göra någon som helst form av jobb.

Tydligen går ansökan genom flera steg. Någon går igenom ekonomi och bostad separat.
Jag hade ett stolpskott just på den punkten.

Jag skickade in december månads lönespecifikationer för 3 år bak i tiden, mitt huslån och information om bostaden.

Det var inte riktigt bra nog.
Handläggaren ville veta hur mycket jag amorterade, elräkningar och undrar fan om inte tvålkostnader skulle uppges.

Jag frågade om han var seriös med frågorna och trodde att jag kanske inte skulle klara av försörjningskravet.

Jag svarade givetvis på de riktigt korkade frågorna och bad han att själv se på sin lönespecifikation, bostadsyta, hur många rum han har och hans månadskostnad och utifrån det så kanske han skulle kunna klura ut att jag inte har några problem som helst att uppnå försörjningskravet även om jag amorterade lånet med 30.000kr/månad.

Sedan hörde jag inget från den snubben. Mailadressen försvann och fick besked om att han hade slutat (vilket nog var bäst för allt och alla).
Tråkigt nog var han inte ensam om att vara korkad på gruppboendet.

Jag hade en kompis vars huslån ej existerade, lön på ca 250-300k/månad och ett bankkonto som gör att han knappast hade behövt jobba.
Även han fick frågor om typ hur mycket bensinkostnaden till gräsklipparen låg på under vintertid.

Det kändes mer som nyfikenhet om folks privatekonomi än att se om man uppfyller de ekonomiska kraven.

Det som är rätt så kul är att de flesta handläggare inte hade några direkta svenskklingande namn.
 
Det finns ju faktiskt många typer av UT-ansökan och frugans är just baserad på att hon har en partner som är EU-medborgare, så redan där är risken att hon springer och gömmer sig borta; hon har ju faktiskt rätten att vara i EU i 90 dagar.

Frugan har ett giltigt Schengen-visum, för två år, utfärdat i juni 2023. Hon har alltså all rätt att befinna sig i Sverige från mitten av juni 2024 till mitten av september 2024, och inom den tiden kommer Mig att ta sitt beslut om hennes uppehållstillstånd. Varför får hon då inte vara där? Det finns ingen lag som stoppar henne utan bara någon form av praxis från Mig.

Har inget med illegala invandrare att göra utan ren lathet; precis som att vi fick vänta från 10:00 till 10:30 på ambassaden då de två personerna före oss var no-show. Ambassadpersonalen satt bara där och väntade i 30 minuter.

Vi måste vara bättre än så.
Hej

Dina erfarenheter av ambassaden påminner mycket om mina även om dom ligger längre tillbaka i tiden, har blivit besviken på servicenivå, ointresse och lathet nästan varje gång jag har haft med dom att göra genom åren.
Men däremot väldigt bra erfarenheter vid dom kontakter vi har haft med Migrationsverket genom åren, mycket hjälpsam personal med ett korrekt och trevligt bemötande.

Mvh isan lover
 
Hej

Dina erfarenheter av ambassaden påminner mycket om mina även om dom ligger längre tillbaka i tiden, har blivit besviken på servicenivå, ointresse och lathet nästan varje gång jag har haft med dom att göra genom åren.
Men däremot väldigt bra erfarenheter vid dom kontakter vi har haft med Migrationsverket genom åren, mycket hjälpsam personal med ett korrekt och trevligt bemötande.

Mvh isan lover
Migrationsverket borde ta efter immigration i Thailand så kanske det blir ordning på Sverige nu när sossarnas storhetstid är ett minne blott. :thumbsup:
 
Hej

Dina erfarenheter av ambassaden påminner mycket om mina även om dom ligger längre tillbaka i tiden, har blivit besviken på servicenivå, ointresse och lathet nästan varje gång jag har haft med dom att göra genom åren.
Men däremot väldigt bra erfarenheter vid dom kontakter vi har haft med Migrationsverket genom åren, mycket hjälpsam personal med ett korrekt och trevligt bemötande.

Mvh isan lover

Min erfarenhet av Migrationsverket, så här långt, är också att de är helt OK. Min kritik har aldrig varit mot hur de utför sin uppgift, utan mot reglerna de måste förhålla sig till. Det ska bara inte spela någon roll om frugan befinner sig i Sverige när de tar beslutet; dels har hon ett Schengenvisum som utfärdades innan hon ansökte om UT, dels gäller den tidsgränsen på 90 dagar oavsett om hon har ansökt om UT eller ej och dels kan de inte säga nej då vi med råge uppfyller alla krav. Hon får vara i Danmark och hon får vara i Norge, varför inte i Sverige?

Det är dock helt oacceptabelt att det tar ambassaden 70 dagar när rekommendationen är 30 dagar. Jag är ju där någon gång varje år för nytt pass, körkortsförlängning etc och det är alltid helt tomt. De är verkligen för jävla lata.
 
Min erfarenhet av Migrationsverket, så här långt, är också att de är helt OK. Min kritik har aldrig varit mot hur de utför sin uppgift, utan mot reglerna de måste förhålla sig till. Det ska bara inte spela någon roll om frugan befinner sig i Sverige när de tar beslutet; dels har hon ett Schengenvisum som utfärdades innan hon ansökte om UT, dels gäller den tidsgränsen på 90 dagar oavsett om hon har ansökt om UT eller ej och dels kan de inte säga nej då vi med råge uppfyller alla krav. Hon får vara i Danmark och hon får vara i Norge, varför inte i Sverige?

Det är dock helt oacceptabelt att det tar ambassaden 70 dagar när rekommendationen är 30 dagar. Jag är ju där någon gång varje år för nytt pass, körkortsförlängning etc och det är alltid helt tomt. De är verkligen för jävla lata.
Hur har du fått svenskt körkortförlängning, är du inte utskriven?
 
Det är väl pga. alla dessa som inte accepterar ett avslag och håller sig undan utvisningen. :unsure:

Om de får ett avslag när de befinner sig utanför landets gränser så kanske man slipper att få alla problem med att bli av med dem.

Jag förstår det men ibland borde ändå logiken trumfa. Min fru har ändå varit i Sverige runt 50 gånger; varför skulle hon välja att stanna just den här gången? Hon har ett 10-årigt visum i USA och ett 5-årigt visum i UK i passet så hon kan ju åka dit.

Vi har ändå varit gifta i 26 år och har en 18 årig svensk dotter samt hyr en lägenhet för 30,000 SEK/månad; känns inte som att hon kommer gå under jorden om hon får ett nej.
 
Jag förstår det men ibland borde ändå logiken trumfa. Min fru har ändå varit i Sverige runt 50 gånger; varför skulle hon välja att stanna just den här gången? Hon har ett 10-årigt visum i USA och ett 5-årigt visum i UK i passet så hon kan ju åka dit.

Vi har ändå varit gifta i 26 år och har en 18 årig svensk dotter samt hyr en lägenhet för 30,000 SEK/månad; känns inte som att hon kommer gå under jorden om hon får ett nej.
Är väl det som är problemet med Sverige, alla lika, var som sagt massa skriverier i media om att Chris prinsessan Madeilenes make behövde gå genom samma process när dom tänkte flytta till Sverige, alla lika.
Risken att han skulle gå under jorden är ju ännu lägre.
 
 

Liknande trådar

T
Svar
153
Visningar
11 K
Anonym
A
S
Svar
123
Visningar
13 K
P
A
Svar
50
Visningar
6 K
Farang53
F
T
Svar
29
Visningar
5 K
glimten66
G
M
Svar
1
Visningar
1 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
2 K
A
A
Svar
12
Visningar
7 K
A
 
Tillbaka
Topp