Glasögon i Thailand och Sverige - En jämförelse

 
Filter, ytbeläggning, tjocklek, material, slipning och andra saker spelar stor roll.

Går man in på specsavers och drar igång och ”maxar” ett par progressiva glasögon så tror jag inte man hamnar under 10k
Javisst om man är dum i huvudet så kanske man går på "merförsäljning " på.nåt man inte behöver så blir det dyrare.

caveat emptor gäller alltid..
 
Javisst om man är dum i huvudet så kanske man går på "merförsäljning " på.nåt man inte behöver så blir det dyrare.

caveat emptor gäller alltid..

Är det bättre så är det bättre. Att man kanske får betala mycket mer för det sista lilla är en ekonomisk fråga.
Då du hänger på flygforum så får vi ta en liknelse.
Om man köper biljett i ekonomi och biljett i First så betyder det inte att man inte kommer fram hela vägen bara för att man betalade mindre.

En annan liknelse är att trimma bilar. Det kostar kanske 20.000kr att gå från 400hk till 600hk. Att gå från 600hk till 650hk kan kosta 40.000kr.

Sedan så är det ganska välkänt på forumet att du är rätt ekonomisk av dig och då blir din ståndpunkt given.
 
Slipade glas är väl vad alla levererar.
De flesta kedjor sitter på tiotusentals olika slipningar i lager.
Tyvärr vill inte många kedjor sälja bara glas utan tillsammans med bågar där inkomsterna finns.

Mina märkesbågar stod för ca 5% av totalkostnaden för mina glasögon......
 
Är det bättre så är det bättre. Att man kanske får betala mycket mer för det sista lilla är en ekonomisk fråga.
Då du hänger på flygforum så får vi ta en liknelse.
Om man köper biljett i ekonomi och biljett i First så betyder det inte att man inte kommer fram hela vägen bara för att man betalade mindre.

En annan liknelse är att trimma bilar. Det kostar kanske 20.000kr att gå från 400hk till 600hk. Att gå från 600hk till 650hk kan kosta 40.000kr.

Sedan så är det ganska välkänt på forumet att du är rätt ekonomisk av dig och då blir din ståndpunkt given.
Och bara för att man betalar mer för att flyga business class behöver man inte vara dum i huvudet eller grundlurad som en del uttrycker det :rolleyes:
 
Och bara för att man betalar mer för att flyga business class behöver man inte vara dum i huvudet eller grundlurad som en del uttrycker det :rolleyes:

Nej, man behöver ju inte heller vara snål bara för att man flyger ekonomi heller.
En fråga om prioriteringar och ens egna ekonomi.
Men däremot när var och varannat inlägg handlar om vad saker kostar, så är det kraftig varning på snålhet.

Tycker mig finns ett enormt försvar för att man alltid ska köpa allt som är billigast. Allt annat är fel
 
Är det verkligen så stor prisskillnad på glasen?
SKillnaden jag sett är att lokala optikerna jag går till nu har ett stort lager av färdigslipade glas, har själv sett när dom drar ut hyllor fyllda med glaslinser eller plastlinser.
Top Charoen stor kedja här har inga lager utan som i Sverige.
Om det kan ha betydelse på prisskillnaden vet jag inte men som sagt jag har inte läsglasögon utan glasögon anpassade för mitt synfel med brytningsfel.
I Sverige eller Top Charoen här 1-2 veckors väntetid för slipning.
Här från lokal på lager och nåt mer gör dom och tar 1-2 timmar.
Har lagt upp bilder på tidigare där dom sätter in dom i maskin och behandlas.
 
Senast ändrad:
Istället för att käfta är det ju bara att leta upp en lokal optiker som thaiarna oftast använder och testa.
Det jag gjorde och nöjd med resultatet.
Som sagt bara 2000 baht för mina sista.
Känner dock inte till någon i Pattaya jag kan hänvisa till mina billiga glasögon köper jag i Laem Chabang men är inte så långt bort.
 
Senast ändrad:
Jag betalar gärna extra för bågarna jag vill ha, då blir glajorna i min smak, tycker inte direkt att detta gör mig till idiot!
Nope, det gör det verkligen inte.
Ville själv bara upplysa om att det finns butiker här nere där priserna med bågar, glas och syntest kan vara av vad man läst här 2000 baht istället för 20.000 baht.
Och kanske inte alla har kännedom om det...
Här är mina 2000 baht bågar.

20240418_032930.jpg
 
SKillnaden jag sett är att lokala optikerna jag går till nu har ett stort lager av färdigslipade glas, har själv sett när dom drar ut hyllor fyllda med glaslinser eller plastlinser.
Top Charoen stor kedja här har inga lager utan som i Sverige.
Om det kan ha betydelse på prisskillnaden vet jag inte men som sagt jag har inte läsglasögon utan glasögon anpassade för mitt synfel med brytningsfel.
I Sverige eller Top Charoen här 1-2 veckors väntetid för slipning.
Här från lokal på lager och nåt mer gör dom och tar 1-2 timmar.
Har lagt upp bilder på tidigare där dom sätter in dom i maskin och behandlas.

Om dom har färdigslipade progressiva glas så kan det knappast vara lönsamt då det är svårt att hitta den rätta människan till glasen man har i skåpen.
Det man gör är nog att man fixar till en någorlunda kompromiss i så fall. Å andra sidan så är progressiva glas alltid en kompromiss, mer eller mindre.

Man kan fortfarande på de gamla klassiska progressiva glasen här i Thailand. Dvs. Vanliga glasögon där man slipar ut ett tydligt fält nertill för läsglasögon.
Mer avancerad slipning kostar mer.
 
Är det bättre så är det bättre. Att man kanske får betala mycket mer för det sista lilla är en ekonomisk fråga.
Då du hänger på flygforum så får vi ta en liknelse.
Om man köper biljett i ekonomi och biljett i First så betyder det inte att man inte kommer fram hela vägen bara för att man betalade mindre.

En annan liknelse är att trimma bilar. Det kostar kanske 20.000kr att gå från 400hk till 600hk. Att gå från 600hk till 650hk kan kosta 40.000kr.

Sedan så är det ganska välkänt på forumet att du är rätt ekonomisk av dig och då blir din ståndpunkt given.
Jag misstänker att du missade andra passagen "nåt man inte behöver" sedan jämför du olika varor/tjänster.

Samma Sony OLED tv kan kosta betydligt mer hos den lokala TV handlaren jmf med NetOnNet.

Att sedan köpa försäkringar och olika servicepaket som man oftast inte behöver, garanti och försäkring har man ändå, är bortkastade pengar som säljaren har höga provisioner på.

Synsam tjänar.bra med stålar på deras olika paket av hyres och serviceavtal. Jag behöver bara glasögon.

Fast inte sa den billiga lokala optikern bakom second road. Jag gick dit och sa jag ser ju bättre utan än med glasögon, har jag fått diabetes? Nä men din syn är bättre så du behöver inte glasögon längre, fast läsglasögon då, slipade terminal, det kommer du inte undan.
 
Om dom har färdigslipade progressiva glas så kan det knappast vara lönsamt då det är svårt att hitta den rätta människan till glasen man har i skåpen.
Det man gör är nog att man fixar till en någorlunda kompromiss i så fall. Å andra sidan så är progressiva glas alltid en kompromiss, mer eller mindre.

Man kan fortfarande på de gamla klassiska progressiva glasen här i Thailand. Dvs. Vanliga glasögon där man slipar ut ett tydligt fält nertill för läsglasögon.
Mer avancerad slipning kostar mer.
Jag har inte nämnt progressiva glas, jag behöver inga glasögon för att läsa, sitta vid dator, etc.
Använder dom oftast vid bil och båtkörning.
Vet inte pris eller hur det är med progressiva hos dessa optiker.
 
Jag har inte nämnt progressiva glas, jag behöver inga glasögon för att läsa, sitta vid dator, etc.
Använder dom oftast vid bil och båtkörning.
Vet inte pris eller hur det är med progressiva hos dessa optiker.
Bra pris på progressiva glasögon och de finns i alla varianter från Bra Bättre till Bäst.

De enda progressiva som jag inte sett är de med en slipad ruta i glaset, det försvann ungefär samtidigt som Dacke fejden.
 
Jag misstänker att du missade andra passagen "nåt man inte behöver" sedan jämför du olika varor/tjänster.

Samma Sony OLED tv kan kosta betydligt mer hos den lokala TV handlaren jmf med NetOnNet.

Att sedan köpa försäkringar och olika servicepaket som man oftast inte behöver, garanti och försäkring har man ändå, är bortkastade pengar som säljaren har höga provisioner på.

Synsam tjänar.bra med stålar på deras olika paket av hyres och serviceavtal. Jag behöver bara glasögon.

Fast inte sa den billiga lokala optikern bakom second road. Jag gick dit och sa jag ser ju bättre utan än med glasögon, har jag fått diabetes? Nä men din syn är bättre så du behöver inte glasögon längre, fast läsglasögon då, slipade terminal, det kommer du inte undan.

Man behöver bara luft, vatten och mat.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
10
Visningar
7 K
Lhon Gen
L
 
Tillbaka
Topp