Medicinska problem för oss män / gubbar

 
Jo det kan nog stämma för löparna att vaderna är utsatta och det är där kramperna kommer mest.

När jag får kramper så är det oftast i låren och som värst ofta på baksidan av dessa. Har naturligtvis pratat med andra i jobbet och frågat om de har samma problem men de har sagt att de inte har haft lika stora problem även om nog alla kan få kramp mer eller mindre någon gång. Tidigare undersökningar jag gjorde för rätt så länge sedan om jag hade t.ex. mindre bra blodcirkulation visade inget onormalt.
Pinsamt, självklart skall det vara magnesium. Undrar vad jag fick aluminium ifrån?:xmas_smiley:


Satt kanske och tänkte på den kommande utdelningen ifrån Norsk Hydro! :p
 
Senast ändrad:
Vad körde du för Magnesium i så fall? Själv tar jag Magnesiumkarbonat (MgCo3) och det har funkat utmärkt.
Använd det här i matlagningen emellanåt istället. Blandar alltid sportdrycken med Seltin istället för vanligt bordssalt.

seltin-mineralsalt-10-550g-0.jpg
 
Ät god och näringsrik mat och mycket vatten så slipper ni alla dessa kemikalier. :cool:
Njaaa. jag har en bestämd känsla av att just detta med maten om man som jag bor här i Thai är just i många fall boven i dramat, har inga som helst problem att hålla vikten här nere, men är inte mer aktiv här, snarare tvärtom. Dåligt näringsvärde i mycket av livsmedeln här gissar jag på . likaså fattigt på mineraler. En gissning som jag tror stämmer med tanke på i vilka jordar det mesta odlas i, samt även vilka djurfoder de har :rolleyes:
 
Jo det kan nog stämma för löparna att vaderna är utsatta och det är där kramperna kommer mest.

När jag får kramper så är det oftast i låren och som värst ofta på baksidan av dessa. Har naturligtvis pratat med andra i jobbet och frågat om de har samma problem men de har sagt att de inte har haft lika stora problem även om nog alla kan få kramp mer eller mindre någon gång. Tidigare undersökningar jag gjorde för rätt så länge sedan om jag hade t.ex. mindre bra blodcirkulation visade inget onormalt.
När hämta nybygge i korea så fanns det extra magnesiumtabletter ombord, tog själv en 100st burk hjälper väl även mot vätskebrist?

"magnesium som hjälper till att minska trötthet och utmattning, samtidigt som de stödjer normal muskelfunktion och elektrolytbalans."
 
Använd det här i matlagningen emellanåt istället. Blandar alltid sportdrycken med Seltin istället för vanligt bordssalt.

seltin-mineralsalt-10-550g-0.jpg

Finns många olika typer av magnesium med olika för- och nackdelar.

Magnesium är dessutom billigt så såg inget som hindrade att satsa på det jag kom fram till var bäst för mig vilket var magnesiumkarbonat och inte magnesiumsulfat.

Men tack ändå för tipset. :)
 
Njaaa. jag har en bestämd känsla av att just detta med maten om man som jag bor här i Thai är just i många fall boven i dramat, har inga som helst problem att hålla vikten här nere, men är inte mer aktiv här, snarare tvärtom. Dåligt näringsvärde i mycket av livsmedeln här gissar jag på . likaså fattigt på mineraler. En gissning som jag tror stämmer med tanke på i vilka jordar det mesta odlas i, samt även vilka djurfoder de har :rolleyes:
Man behöver ju inte äta isaanmat varje dag. Det finns gott om näringsriktig mat som importeras men då sätter väl älsklingen sig på tvären.:)
 
Man behöver ju inte äta isaanmat varje dag. Det finns gott om näringsriktig mat som importeras men då sätter väl älsklingen sig på tvären.:)
Inte alls , hon har bott så många år i sverige (15 år) hon äter gärna Pizza, pannbiff med potatismos och stekt lök, Och hon lagar Svensk husmanskost grymt bra. bara det att urvalet är begränsat och ofta överprisat
 
Inte alls här heller men visst skall isaanmat intagas då och då. Inte konstigt alls. På jobbet äter hon det som erbjuds för dagen.
Skulle inte vilja vara utan hennes Isaanmat, brukar säga att din mat är bra mycket bättre än det jag får ute på restaurang. Jag anser att hennes Thaimat ligger i Michelinklass, hon är grym att komponera ihop olika grönsaker som hon antingen odalr eller plockar i skogen. Min hustrus "paneng" är exempelvis något mycket extra
 
Skulle inte vilja vara utan hennes Isaanmat, brukar säga att din mat är bra mycket bättre än det jag får ute på restaurang. Jag anser att hennes Thaimat ligger i Michelinklass, hon är grym att komponera ihop olika grönsaker som hon antingen odalr eller plockar i skogen. Min hustrus "paneng" är exempelvis något mycket extra
Nu börjar du likna Einar. :)
 
Nu börjar du likna Einar. :)
Nää, jag tror inte hans fru lagar lika bra Isaan/Thaimat som min fru, så kan inte likna honom det minsta, och det finns bättre och sämre kockar/kokerskor i Thai , så är det bara , inget skryt på något sätt
Verkar som många i den yngre generationen, de under 40 iaf, har tappat matlagningskonsten.

/ SatanG
Ja, men inte alla, min hustru har lärt upp sina döttrar bra, de är inte riktigt i samma klass. Jag förstår varför många kända kockar världen över håller Thaikockar för kanske värdens förnämsta. Och ofta är de som min hustru självlärda,
Jag vill öppna en restaurang på hennes tomt nära kommunen samt tecnical Highscool här i stan, hon har ju 3 rai 300 m från stora nya sjukhuset samt privata gymnasieskolan och kommunhuset, en mindre öppen restaurang med förstklassig mat skulle slå bra här, ingen restaurang här som jag vet kan tävla med henne. Men tyvärr inser hon inte själv att hon är så pass duktig som hon är, så blir svårt att få henne att starta upp något. Hon har avlopp samt vatten i gatan vid sin idag helt tomma tomt , bara att ansluta
 
Tja blodtrycksmätaren som jag har vid min kontorshörna här i Sverige visar 138/90 med puls 59 i vila men efter några koppar starkt kaffe. Är inte nöjd med detta och jag behöver komma igång med dagliga promenader nu nu när värken i benen börjar släppa efter kramperna jag fick under och efter resan från Thailand. Har många fina alternativ på promenad rutter så fort jag går utanför dörren och det är mera behagliga temperaturer här än det var i Thailand. Sista dagen vi lämnade så var det 42 grader i skuggan i Udon Thani.

Ska dock vänta några dagar ytterligare innan jag ger mig på att byta till sommar hjulen på bilarna men har som tur var dubbfria vinterdäck på min VW passat så det inte är något problem om jag skulle åka på någon kontroll.
 
 

Liknande trådar

G
Svar
1
Visningar
2 K
Wanpen
W
A
Svar
0
Visningar
1 K
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
natcha
N
Svar
20
Visningar
2 K
A
 
Tillbaka
Topp