SV: Thailand - Bra saker med Thailand

 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
L

Liverpool

Gäst
"legolas " sa:
Som lite motvikt till det ibland negativa som sägs om Thailand, så kan vi väl göra de som är pro lite tillfreds. För det är ju ändå som så att det finns massor av saker som är bra med Thailand, eller hur?

Jag börjar då. Ni som irrat runt efter olika banker, och försöker att läsa skyltar som ingen vettig människa kan läsa. Ni kan ju tack vare Thailands system med färger lätt identifiera den bank som ni vill ha tag i. Om ni är färgblind, så är nog i det hänseendet Thailand INTE det land som ni kanske i första hand skall flytta till.

Ta bara när man kollar om kycklingen är rejält stekt/grillad. man måste ju i det läget kolla köttet längst inne vid benen så det inte är rosa där. Färgblind och inte se det rosa, Ja då får vi tala om sjukhus istället för banker.

Jösses nu kom jag ifrån ämnet som vanligt, vi pratade banker och de färger som man identifierar bankerna med, se här:

- Khrung Thep (Bangkok Bank) marineblå-mörkblå
- Khrung Thai Bank - mintgrön
- Kasikorn Bank - grön
- Siam Commercial Bank - lila
- Ayuttaya Bank - gul
- Omsin Bank - mörkrosa eller vinröd (svårt att säga)

jag gillar i alla fall skitmycket färgerna, man ser dom ifrån långt håll, och hittar därför lätt.

De måste väl vara en massa bra saker med Thailand eftersom du tog ditt pick o pack och flyttade dit för jag förmodar att bankerna hemma i Svedala inte var så dåliga att du kände att du måste flytta till Thailand bara för att där har dom olika färger på de olika bankernas skyltar! Skämt o sido, jag förstår att de var kärleken som tog dig dit och att äventyret lockade lite också. Du kanske tittar lite väl mycket på de som är dåligt (negativt) men de är ju som sagt din reflektion och de är ju bara den du kan berätta. Kan vi få lite mer info om vad du tycker är underbart med detta land? Klimatet är vi alla avundsjuka på redan men de måste vara mycket annat också.
 
Vad som är bra med Thailand - Med risk för att vara tjatig - så är det framför allt människorna och klimatet. Allt vad man klarar att uträtta med ytterst begränsade ekonomiska resurser. Och eftersom jag inte är fastboende där så har jag ju inte hunnit att upptäcka de negativa sidorna.

Summa summarum: Jag formligen älskar landet och folket!
 
Förutom det som är nämt tidigare, så må jag lägga till maten och frukterna. Jag längtar ner till alla dessa goda frukter. Maten får jag ju mycket av här hemma, men det är mycket som inte finns här som man längtar till. Eller är så dyrt att det blir jobbigt att hela tiden köpa. Som papaya till exempel, i Thailand ett par öre. Här får man ibland ge 70kr/kg för den.

Ännu värre durian det kan dom ge 600kr för. Tur man inte tycker om durian.

Ursäkta min fåordighet, men julmiddag vankas.
 
Där har vi ju en negativ sida som jag hade glömt - Durian. Att man kan gilla denna vedervärdiga frukt fattar jag bara inte. Men de flesta andra frukterna är ju suveräna, så den positiva sidan av frukter och grönsaker överväger ju stort! :thumbsup:
 
Mäniskorna e ju oftast otroligt trevliga finns nästan allti ett leende :)
Sen maten e ju underbart god det e ju tur man klarar av o laga mycke av den när man e i svedala
 
:) Ibland ser det ut som om folk skulle slåss om att få hjälpa oss farangers, så även polisen vid en del platser.
En gång glömde min fru nycklarna i moppen som var 2 veckor gammal (stöldbegärlig)
när vi kommer ut från marknaden finns den inte där så hon blir lite rädd. Min fru är ju thai---kort negativt minne men långt positivt
Då kommer en glad polis springande: frun frun jag har era nycklar här och jag har flyttat biken så ni lättare kommer ut. Sen stoppar han trafiken på sukomit för att jag ska komma ut säkert.
Numer köper vi ofta dricka till de poliser som jobbar där
Var mer hittar vi sådana poliser
:) :) :) :) :)
Kjell
 
Ja polisen som stoppade mig en gång utanför Khon Kaen var ytterst artig och vänlig. Han ville bara titta på körkortet, bilarna med thaichaufförer kollades mycket noggrannare. Detta trots att hela familjen inkl svärföräldrarna fanns med i bilen.

Men frugan tycker generellt att poliser är korkade.
 
"kjell.t " sa:
:) Ibland ser det ut som om folk skulle slåss om att få hjälpa oss västerlänningars, så även polisen vid en del platser.
En gång glömde min fru nycklarna i moppen som var 2 veckor gammal (stöldbegärlig)
när vi kommer ut från marknaden finns den inte där så hon blir lite rädd. Min fru är ju thai---kort negativt minne men långt positivt
Då kommer en glad polis springande: frun frun jag har era nycklar här och jag har flyttat biken så ni lättare kommer ut. Sen stoppar han trafiken på sukomit för att jag ska komma ut säkert.
Numer köper vi ofta dricka till de poliser som jobbar där
Var mer hittar vi sådana poliser
:) :) :) :) :)
Kjell

När jag kom till Bangkok efter min utflykt till exets by (se in hustruimportörs etc) åkte jag givetvis fel och hamnade på centralen (skulle till Rangsith). Där gick jag på muggen och stod vid pissrännan med en polis. Kommenterade hans vapen, särskilt hölstret, varpå polisen tog upp pistolen och räckte den till mig för påseende. Har aldrig varit med om maken och ja, den var laddad.
 
"Berralund " sa:
Ja polisen som stoppade mig en gång utanför Khon Kaen var ytterst artig och vänlig. Han ville bara titta på körkortet, bilarna med thaichaufförer kollades mycket noggrannare. Detta trots att hela familjen inkl svärföräldrarna fanns med i bilen.

Men frugan tycker generellt att poliser är korkade.

;) ;) Min fru gillar polisen, de kommer nu när jag inte är där, 2-3 ggr /dygn för att se till att inget händer henne polishövdingen vad han nu har för rang sa bara sist att om ni får problem med polisen i andra områden så ring mig, så tycker generalen för specialstyrkorna med. Värmer men de vet att vi inte skulle göra något galet så vi kallar det förtroende . Blir även insläppt på basen som vi är grannar med
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
 

Liknande trådar

 
Tillbaka
Topp