Tre tuppar förstör farangens nattsömn på Samui

 
Man kan undra över om det finns någonting i den thailändska mentaliteten som gör att de inte gör någonting åt sådant? Även hundägarna borde ju bli rejält störda. :rolleyes:
Har väl gjorts hur mycket som helst, vildhundar och hundar som springer löst i centrala Pattaya och Naklua är bara en bråkdel mot för ca 15 år sen.
Ibland undrar man om det var på 90 talet när btt var kung i baren som du var nere sist?
 
Verkar som om höga ljud inte stör Thailändare i största allmänhet.
Man har ju sett Thaiare ligga och sova på trottoarer i värsta Bangkoktrafiken.

BTT
Hej

Håller med dig helt, man kan se Thailändare sova helt obesvärade längs dom trafikerade gatorna i Bangkok och på andra platser med oljud och buller, på flaket ovanpå en lastbil eller pickup, ute i byarna trots hundar och tuppar m.m, jag beundrar deras självkontroll och förmåga att stänga ute allt som västerlänningar uppfattar som störande och besvärande.

Mvh isan lover
 
Hej

Håller med dig helt, man kan se Thailändare sova helt obesvärade längs dom trafikerade gatorna i Bangkok och på andra platser med oljud och buller, på flaket ovanpå en lastbil eller pickup, ute i byarna trots hundar och tuppar m.m, jag beundrar deras självkontroll och förmåga att stänga ute allt som västerlänningar uppfattar som störande och besvärande.

Mvh isan lover
Helt ärligt, tror du dom har så många alternativ?
På dagen ja, men väljer man dom platserna för att sova beror det nog på att det finns inte så många alternativ, däremot kan det vara tryggare som uteliggare att sova där det är trafik, människor mm än att sova i en gränd.
 
Helt ärligt, tror du dom har så många alternativ?
På dagen ja, men väljer man dom platserna för att sova beror det nog på att det finns inte så många alternativ, däremot kan det vara tryggare som uteliggare att sova där det är trafik, människor mm än att sova i en gränd.
Det är väl troligen tiggare och då blir nog några fler slantar där det är mer folk i rörelse.
 
Har väl gjorts hur mycket som helst, vildhundar och hundar som springer löst i centrala Pattaya och Naklua är bara en bråkdel mot för ca 15 år sen.
Jag tänkte närmast på de hundar och tuppar som har ägare. Hur står man ut om man har en galande tupp eller skällande hund på sin tomt?
 
Helt ärligt, tror du dom har så många alternativ?
På dagen ja, men väljer man dom platserna för att sova beror det nog på att det finns inte så många alternativ, däremot kan det vara tryggare som uteliggare att sova där det är trafik, människor mm än att sova i en gränd.
Hej

Ja jag uppfattar det helt klart så att Thailändare rent generellt är mer toleranta och mindre känsliga än mer bortskämda, regelstyrda och lättstörda västerlänningar, och inte bara när det gäller ljud utan det mesta.

Det skulle t.ex aldrig gå att hålla djur av olika slag på samma sätt i bebyggelse som man gör i Thailand i Sverige, det skulle hagla in klagomål om både ljud och lukt o.s.v, tänk på all musik och väsen som hålls flera dagar i sträck vid alla begravningar, bröllop och molam m.m då även vägar stängs av, folk skulle bli tokiga här om det skulle tillåtas.

Jag tror att många barn i Thailand både sover och växer upp i en miljö med ljud på ett helt annat sätt än vi gör i Sverige där folk ofta ringer polisen om grannen spelar lite för högt en kväll eller anmäler grannen om denne köper höns och tupp i ett villaområde, så i Thailand lär dom sig sova även om det förekommer ljud och inte är helt tyst.

Mvh isan lover
 
Hej

Ja jag uppfattar det helt klart så att Thailändare rent generellt är mer toleranta och mindre känsliga än mer bortskämda, regelstyrda och lättstörda västerlänningar, och inte bara när det gäller ljud utan det mesta.

Det skulle t.ex aldrig gå att hålla djur av olika slag på samma sätt i bebyggelse som man gör i Thailand i Sverige, det skulle hagla in klagomål om både ljud och lukt o.s.v, tänk på all musik och väsen som hålls flera dagar i sträck vid alla begravningar, bröllop och molam m.m då även vägar stängs av, folk skulle bli tokiga här om det skulle tillåtas.

Jag tror att många barn i Thailand både sover och växer upp i en miljö med ljud på ett helt annat sätt än vi gör i Sverige där folk ofta ringer polisen om grannen spelar lite för högt en kväll eller anmäler grannen om denne köper höns och tupp i ett villaområde, så i Thailand lär dom sig sova även om det förekommer ljud och inte är helt tyst.

Mvh isan lover
Tror du att thailändare är annorlunda än andra asiater?

Själv anser jag att det mer oljud från tuppar, hundar, hög musik dygnet runt i Filippinerna än i Thailand och folk verkar inte störas alls.
 
Tror du att thailändare är annorlunda än andra asiater?

Själv anser jag att det mer oljud från tuppar, hundar, hög musik dygnet runt i Filippinerna än i Thailand och folk verkar inte störas alls.
Hej

Nej det är väl ungefär likadant i stora delar av övriga Asien också, det är nog snarare vi västerlänningar som skiljer oss mot både Asien, Afrika och Sydamerika. Förstår själv inte riktigt vad det beror på att det är så stora skillnader.

Mvh isan lover
 
Hej

Nej det är väl ungefär likadant i stora delar av övriga Asien också, det är nog snarare vi västerlänningar som skiljer oss mot både Asien, Afrika och Sydamerika. Förstår själv inte riktigt vad det beror på att det är så stora skillnader.

Mvh isan lover
Anpassning heter det, efter några år i Filippinerna bland galande tuppar slutade jag märka av dom.
Då är antalet tuppar tio gånger fler än i Thailand på grund av folknöjet tuppfäktning.

I Sverige kan man bo nära en järnväg med passerande tåg dygnet runt utan att störas efter en tid.
 
Det finns nog en massa anledningar till varför Sydostasiater generellt är ”mer tåliga” mot ljud

Sverige är ett individualistiskt samhälle, medan Thailand och Filippinerna är kollektivistiska samhällen. Sverige har rötter i protestantismen och lutherdom vilket säkert bidrar en del.

En annan orsak till att folk i Sydostasien accepterar högre ljudnivåer är nog demografiskt och ekonomiskt betingat. Många barn här växer upp omgivna av ständigt ljud och buller och folk omkring dem i relativt små hus, medan svenska barn inte sällan har egna rum vilket innebär att de kan stänga om sig. Man anpassar sig helt enkelt till det man är van vid sedan barndomen.
 
Det finns nog en massa anledningar till varför Sydostasiater generellt är ”mer tåliga” mot ljud

Sverige är ett individualistiskt samhälle, medan Thailand och Filippinerna är kollektivistiska samhällen. Sverige har rötter i protestantismen och lutherdom vilket säkert bidrar en del.

En annan orsak till att folk i Sydostasien accepterar högre ljudnivåer är nog demografiskt och ekonomiskt betingat. Många barn här växer upp omgivna av ständigt ljud och buller och folk omkring dem i relativt små hus, medan svenska barn inte sällan har egna rum vilket innebär att de kan stänga om sig. Man anpassar sig helt enkelt till det man är van vid sedan barndomen.

Stämmer till 100% Jag sov i eget rum från tre års ålder och har varit superkänslig för ljud hela livet i stort sett. Till och med en tickande väckarklocka kan driva mig till vansinne.

BTT
 
Anpassning heter det, efter några år i Filippinerna bland galande tuppar slutade jag märka av dom.
Då är antalet tuppar tio gånger fler än i Thailand på grund av folknöjet tuppfäktning.

I Sverige kan man bo nära en järnväg med passerande tåg dygnet runt utan att störas efter en tid.
Hej

Visst är det så, jag bor ju på landet i Sverige också och grannen har tuppar och vårt hus i byn är omgivet av höns, tuppar och lösspringande hundar o.s.v, men det är inga problem att sova där, man vänjer sig som du säger, så att som utlänning flytta till andra sidan jorden och anmäla vanor och ljud som man upplever som besvärande har man nog inte mycket för.

Mvh isan lover
 
Hej

Visst är det så, jag bor ju på landet i Sverige också och grannen har tuppar och vårt hus i byn är omgivet av höns, tuppar och lösspringande hundar o.s.v, men det är inga problem att sova där, man vänjer sig som du säger, så att som utlänning flytta till andra sidan jorden och anmäla vanor och ljud som man upplever som besvärande har man nog inte mycket för.

Mvh isan lover

De som ständigt klagar på oljud är ofta rätt negativa personer generellt. Thailand är fel. Sverige är fel. Allt är fel. Utan dom...

Sedan blir vissa rätt buttra av långdraget alkoholmissbruk också.
 
Hej

Ja jag uppfattar det helt klart så att Thailändare rent generellt är mer toleranta och mindre känsliga än mer bortskämda, regelstyrda och lättstörda västerlänningar, och inte bara när det gäller ljud utan det mesta.

Det skulle t.ex aldrig gå att hålla djur av olika slag på samma sätt i bebyggelse som man gör i Thailand i Sverige, det skulle hagla in klagomål om både ljud och lukt o.s.v, tänk på all musik och väsen som hålls flera dagar i sträck vid alla begravningar, bröllop och molam m.m då även vägar stängs av, folk skulle bli tokiga här om det skulle tillåtas.

Jag tror att många barn i Thailand både sover och växer upp i en miljö med ljud på ett helt annat sätt än vi gör i Sverige där folk ofta ringer polisen om grannen spelar lite för högt en kväll eller anmäler grannen om denne köper höns och tupp i ett villaområde, så i Thailand lär dom sig sova även om det förekommer ljud och inte är helt tyst.

Mvh isan lover
Det är nog bättra än i Sveriges många ghetton.
 
Minns att jag bodde på ett ställe längs Naklua Road och en natt väcktes jag av skithög musik som varade till 03.00.
Dagen efter gick jag och kollade grannskapet. Då hade det plötsligt startats en thailändsk karaokebar ett hus bort.
Jag gick in och frågade varför dom ska störa grannarnas nattsömn och fick svaret: " If you cannot sleep you can move to another place"

Så jag flyttade efter ett tag till ett ställe på Soi Photisarn och ganska snabbt stördes nattsömnen av skällande och ylande och skrikande hundar i olika trädgårdar plus att jag fick en veritable myrinvasion på rummet. Jag gick ner till vaktmästaren och berättade om problemet och han gav mig en burk insektsmedel.
Om det hjälpte? Svar nej. Jag vaknade en natt av att det kliade som fan över hela kroppen. Då hade jag myror över hela mig och sängen. Jag hade ett bensår efter att ha kliat på myggbett och smörjt med en salva som tydligen myrorna tyckte om.

BTT
 
Senast ändrad:
 
 
Tillbaka
Topp