Rätt och fel 10 bra sätt att hantera luftfuktigheten i Thailand på.

Hej

Själv har jag lite kluvna tankar runt hög luftfuktighet, ska man sitta under ett träd eller Palm på stranden är det ju inga problem, men ska jag utföra fysiskt arbete, bygga hus, gräva eller avverka skog eller något annat tungt arbete förbannar jag den kvävande fuktigheten, t.o.m Thailändarna klagar ju när det är hög luftfuktighet och värme samtidigt, i Sverige kallar vi det ju för åskluft som också kan vara tryckande, men den är ändå inget mot när det är 97-98% luftfuktighet i tropikerna och termometern står på 35-40 grader, då kan jag hålla mig för skratt.

Men flera av tipsen som är med på listan använder jag mig av, tänker då på att dricka mycket, inte använda AC, hålla sig i skuggan så mycket som möjligt, börja arbeta tidigt på morgonen innan värmen kommer igång och kanske ta lite extra salt och en paus i skuggan ibland.

Själv har jag lite svårt för att hålla ett lugnt tempo, jag vill gärna köra på lite extra och då kommer ju svetten direkt, men då finns det ju oftast någon damm eller annat vattendrag i närheten av där man jobbar och där kan man ju svalka av sig om det blir jobbigt.

Mvh isan lover

Är ju den höga luftfuktigheten som är så härlig, det jag gillar med det här klimatet.
Kommer ihåg än idag när jag upplevde den första gången, gick ut ifrån bryggan, va som att gå in i en vägg av fukt så jäkla skönt.
Håller med dig @PanPan !! När man kommer ut från flygplatsen och den härliga värmen, fuktigheten och atmosfären slår en som en smäll mitt i fejset, då mår man så djäkla bra!!! Himmelriket!! På med shortsen och ta en kall Singha.. Njut av livet!! :wai::wai::wai:
Tänk det omvända... Åker från Thailand och landar på Kastrup och kommer ut i blåst, kyla och regn... Fy fan... Vi vänder och åker tillbaka... :confused:

Håller med dig @PanPan !! När man kommer ut från flygplatsen och den härliga värmen, fuktigheten och atmosfären slår en som en smäll mitt i fejset, då mår man så djäkla bra!!! Himmelriket!! På med shortsen och ta en kall Singha.. Njut av livet!! :wai::wai::wai:
Tänk det omvända... Åker från Thailand och landar på Kastrup och kommer ut i blåst, kyla och regn... Fy fan... Vi vänder och åker tillbaka... :confused:

Hej

Som sagt till shorts och bärs så sitter nog både värmen och luftfuktigheten fint, men det är nog värre för dom Thailändare och falanger som jobbar utomhus.

Mvh isan lover

Kan jag intyga, målade ju vårat förråd. Svettades så rollern gled ur näven;)och då är det inte ens varma perioden, hade nog inte målat i mars-april :)

Hej

Kommer ihåg när vi byggde vårt första hus i april, det var jag, svärfar och en morbror, det var 43-44 grader varmt och näst intill outhärdligt, själv lade jag en handduk i en hink med is, den virade jag sedan runt huvudet och fick byta den med jämna mellanrum, när det är så varmt jobbar t.o.m Thailändarna mest tidigt på morgonen och på e.m när solen dalar, mitt på dagen sitter folk i skuggan och flämtar.

Mvh isan lover

Hej

Som sagt till shorts och bärs så sitter nog både värmen och luftfuktigheten fint, men det är nog värre för dom Thailändare och falanger som jobbar utomhus.

Mvh isan lover
Jag har jobbat utomhus både igår och idag, igår rensa jag ogräs och klippte gräsmattan, idag har jag kört högtrycken och vaskat utsidan ;)
Svärfar hade vaknat upp idag och vart friskare så blev ingen avfärd norröver så grejja hemma istället..
Bärs blir det inte så ofta här nere nuförtiden mest mjölk, cola och vatten men shorts har jag ju självklart på mig ;)
Men nu när klockan slagit 13:00 så har jag gått över till att grejja och dona inomhus.

jag har inte så stora problem med fukt och värme, men thailändarna sej till min fru att farlang måste ha både mössa och skjorta på sej. några tycker att vi skall köpa land och plantera när farlang kan jobba så i värmen

Hej

Det kan jag tänka mig, dom flesta tror ju att utlänningar bara kan sitta i skuggan eller under en Palm på stranden med en öl i handen.

Mvh isan lover
Tror du inte att thailändarna är avundsjuka på att vi kan slöa och dricka öl när vi känner för det? För vanliga thai är öl mycket dyrt.

Tror du inte att thailändarna är avundsjuka på att vi kan slöa och dricka öl när vi känner för det? För vanliga thai är öl mycket dyrt.

Hej

Både ja och nej, ser man det på årsbasis så har nog dom säsongsarbetande bönderna nästan mer tid att dricka öl i skuggan än oss falanger, sen har jag har fått för mig att många Thailändare tycker att vi vita män är ganska värdelösa, rädda för allt, tål inte värme, klarar inte av kroppsarbete, kan inte odla ris, behöver hjälp med nästan allting o.s.v, men jag håller med om att öl är förhållandevis dyrt, förr i tiden drack nästan inga Thailändare på landsbygden öl, men numera är det ganska vanligt.

Mvh isan lover

Hej

Både ja och nej, ser man det på årsbasis så har nog dom säsongsarbetande bönderna nästan mer tid att dricka öl i skuggan än oss falanger, sen har jag har fått för mig att många Thailändare tycker att vi vita män är ganska värdelösa, rädda för allt, tål inte värme, klarar inte av kroppsarbete, kan inte odla ris, behöver hjälp med nästan allting o.s.v, men jag håller med om att öl är förhållandevis dyrt, förr i tiden drack nästan inga Thailändare på landsbygden öl, men numera är det ganska vanligt.

Mvh isan lover
En vanlig arbetare som tjänar 300-350 Baht om dan,vräker inte i sig öl. Kostar en stor Leo ca 56 Baht,så blir det inte många. Det behövs inte många utlänningar för att kunna dricka lika mycket eller mer än 1000 thailändare.

En vanlig arbetare som tjänar 300-350 Baht om dan,vräker inte i sig öl. Kostar en stor Leo ca 56 Baht,så blir det inte många. Det behövs inte många utlänningar för att kunna dricka lika mycket eller mer än 1000 thailändare.

Hej

I byn är det faktiskt vanligt att män köper tre flaskor öl ibland på kvällen, men dessa delar man sedan på med sina vänner och man turas om att köpa, men du har helt rätt i att dom inte alls kan köpa lika många öl som en falang och inte så ofta heller.

Mvh isan lover

Hej

I byn är det faktiskt vanligt att män köper tre flaskor öl ibland på kvällen, men dessa delar man sedan på med sina vänner och man turas om att köpa, men du har helt rätt i att dom inte alls kan köpa lika många öl som en falang och inte så ofta heller.

Mvh isan lover

Är man dyngalkis som många är i thailand behövs inte mycket mer än 2 öl för att det skall susa bra i knoppen.

Påstår du annat så ljuger du. För alkoholister är de och det finns gott om dem.

Hej

Mvh isan lover
Finns ju även faranger som inte har råd med öl , men Thaisen i vår by har det allt som ofta

Liknande trådar

Tillbaka
Topp