12års-cykel????

• Trådstartare Trådstartare vulcan
  • Start datum Start datum

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
V

vulcan

Gäst
Jag blir 60 år denna månad och det hade jag tänkt låta passera som ingenting, som jag gjort med mina 20 senaste födelsedagar. Men se det går inte. Det finns tydligen en livscykel på 12 år som är väldigt viktig i Buddismen. Min fru (thai) menar att vi måste gå till tempel under året för att mitt liv skall bli bra. Är det någon som kan förklara detta på ett enkelt sätt. Hon kan vänta med detta tills vi kommer till Thailand i december, men år detta väldigt viktigt så kan jag tänka mig att besöka templet i Eslöv på min födelsedag.
Lennart

Ursäkta en skeptiker, men....

Nu tror jag att de flesta svenskar över 60 år inte har gått i något tempel.
Jag tror dessutom att svenskar över 60år har rent generellt ett bättre liv än den 60åriga thailändaren.

Men visst, för att behaga frugan och hennes tro så kan du gärna gå dit.

Thai brukar inte bry sig om födelsedagar och vet ofta inte ens vilket datum deras föräldrar är födda,
men många asiater bryr sig mycket om kinesiska år. Vart 12:e år kommer samma "grundryp" tillbaka (t ex Drake) och vart 60:e år är det det även samma element (t ex Vatten).

Så jag gissar att din thaifru tycker det är OK bara du gör tempelbesöket innan det här kinesiska året tar slut, och det gör det inte förrän i början på nästa år.

Ursäkta en skeptiker, men....

Nu tror jag att de flesta svenskar över 60 år inte har gått i något tempel.
Jag tror dessutom att svenskar över 60år har rent generellt ett bättre liv än den 60åriga thailändaren.

Men visst, för att behaga frugan och hennes tro så kan du gärna gå dit.

Ja du andrej...... visst är du skeptisk men det köper jag. Jag har besökt tempel ett antal gånger både i Sverige och Thailand. Vill inte säga att jag är troende, men det finns något visst i Budismen. Vi gifte oss Budistiskt för några år sen och det var den finaste ceremoni jag upplevt. Tillbaka till frågan.... 12årscykeln...
Lennart

"vulcan " sa:

-cut-
Ja du andrej...... visst är du skeptisk men det köper jag. Jag har besökt tempel ett antal gånger både i Sverige och Thailand. Vill inte säga att jag är troende, men det finns något visst i Budismen. Vi gifte oss Budistiskt för några år sen och det var den finaste ceremoni jag upplevt. Tillbaka till frågan.... 12årscykeln...
Lennart

Ja, håller med dig. Buddhismen (och några liknande som t ex Taoism) har något speciellt, som de andra stora religionerna inte har. En mycket viktig del är att de inte försöker tvinga på folk sin religion utan (de bra) munkarna säger
"Så här tror jag. Du får tro vad du vill."
medan andra religioner t o m för/fört krig för att antingen tvinga på sin religion på andra eller döda oliktroende.

12årscykeln svarade jag på tidigare ovan :)

Ja, du har rätt,
men Buddhismen brukar ofta räknas bland de stora religionerna :)

"ledarn " sa:
Oavsett utseende så håller jag med dig om att dom är jobbiga som försöker "pracka" på en deras tro.....

Då är det lite charmigare att ge munkarna lite mat tidigt på morgonen. Och sen får man vara ifred om man vill....

Amen på den! Både dom och "Jehovas Vilse" är skitjobbiga!! >:(

Munkarna har jag absolut ingenting emot, där är det precis som ni säger.

De det dykt upp dylika kristna fanatiker brukar jag säga:

-Det finns bara 3 alternativ.
1. Gud är inte alls allsmäktig, som ni påstår.
2. eller så är han elak
eftersom annars skulle han inte låta barn råka ut för så mycket skit.
3. Eller så finns han inte...

Då brukar de försöka med några olika argument, som jag snabbt sorterar in i ovan, så de brukar bli svarslösa ganska snart.

Det är ytterligare en fördel med att bo långt ute på landet att man blir inte störd så ofta av sådana :)

"Lunkan " sa:

2. eller så är han elak

Då brukar de försöka med några olika argument, som jag snabbt sorterar in i ovan, så de brukar bli svarslösa ganska snart.

Det är ytterligare en fördel med att bo långt ute på landet att man blir inte störd så ofta av sådana :)

Har du provat denna fråga då Lunkan?

-Adam och Eva hade två söner, Kain och Abel. Hur kan vi människor då finnas? Kan dom få ihop den ekvationen?

Förlåt, vi har nog kommit lite "Off Topic" nu!

"Lunkan " sa:

2. eller så är han elak

Denna diskusion hade du o jag en gång innan.. Dina argument har inte ändrat sig...

"vulcan " sa:
Jag blir 60 år denna månad och det hade jag tänkt låta passera som ingenting, som jag gjort med mina 20 senaste födelsedagar. Men se det går inte. Det finns tydligen en livscykel på 12 år som är väldigt viktig i Buddismen. Min fru (thai) menar att vi måste gå till tempel under året för att mitt liv skall bli bra. Är det någon som kan förklara detta på ett enkelt sätt. Hon kan vänta med detta tills vi kommer till Thailand i december, men år detta väldigt viktigt så kan jag tänka mig att besöka templet i Eslöv på min födelsedag.
Lennart

OCH SÅ ÅTERGÅR VI TILL TRÅD SKAPARENS FRÅGA !!!!!!!!!!

Enligt Buddistiskt tro gick det till så här när åren fick sina djur tecken:

När Buddha skulle lämna detta jordeliv kallade han alla jordens djur till sig en sista gång. Av jordens alla djur kom det bara 12. För att hedra dessa fick de namnge åren efter den ordning som de kommit. Då råttan kommit först blev första året råttans år följt av, oxen, tigern, haren, draken, ormen, hästen, geten,apan, tuppen, hunden och sist grisen.

En cykel är på 60 år. Dessa 60 år är indelade i 5 st 12 års perioder. Varje år har förutom sitt djurtecken även ett element kopplat till sig. Dessa element är metall, vatten, eld, jord samt trä. Förutom att du har ett djurtecken har du då även ett element.

January 27 1990 ~ February 14 1991 : Metal Horse
February 7 1978 ~ January 27 1979 : Earth Horse
January 21 1966 ~ February 8 1967 : Fire Horse
February 3 1954 ~ January 23 1955 : Wood Horse
February 15 1942 ~ February 4 1943 : Water Horse
January 30 1930 ~ February 16 1931 : Metal Horse
February 11 1918 ~ January 31 1919 : Earth Horse
January 25 1906 ~ February 12 1907 : Fire Horse

Tack Berra men nu så tog ja bara Hästen så de finns ju 11 till men så säger sägnen.......

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

S
Svar
0
Visningar
819
Sae-Tang
S
A
Svar