44 levande apor ämnade att ätas på restauranger räddades av polis.

Jag sa att när vi var ute och drack i Honduras när vi låg till kaj där att kocken laga dålig mat.
Fick dom till att jag ogillade han som dom, så messman kom in i tv rummet när jag satt där, säg till så skär vi halsen och kastar han över räcket, fick ju stoppat det, helt sjukt inte upplevt samma på annan båt men där ombord var det crazy och mycket hat.
Var kadett då.

Enligt Filippinarna och kocken själv på Bro Alexandre så äter dom apor på det sättet längst upp på öarna i nordligaste filippinerna, gör även en motsvarighet på köttbullar av risråttor?
Aldrig vart där själv men vad kocken som kom därifrån berätta och även andra filippinare ombord, då dom hatade kocken och såg hans folk i norr som barbarer.
Messman kom tom och frågade mig en kväll om vi var ok med att dom slängde han överbord, var lite bananas ombord där, wanted listor sattes upp 100 dollar till den som tar livet av chiefen.
Var inte bästa stämmningen direkt.
Hur mycket fick dom om dom skulle ta livet av dig da

Chiefen ombord var alkoholist och sa själv att hans normala törnar var att fyllna på vid påmönstring och hålla det så till avmönstring och ett jäkla hummör där efter, wanted plancherna sattes upp 1 vecka innan han mönstra på.

Senast ändrad:
Dock fick han lugnat ner sig efter en utskällning av kapten då han hade vart på bryggan och skällt ut fillipinske 3dje styrman så han börja gråta.
Och 1st maskinisten vägra sitta i officersmässen med chiefen.

Men kapten var gammal alkis med kraftiga tics, som han var tjackskadad, bodde många år på Filippinerna men som han sa själv kan inget om landet, tillbringade den lediga tiden då i horkvarteren i Manila och inte sett annat av landet.
Men när jag var där sa han det var historia och då hade han varit nykter i 10 år, men han hade ju kraftiga skador därefter.

Hej

Har bara sett detta på bild, då satt apan med fastsurrade ben och armar i en stol, man hade dessutom munkavle på den för att den inte skulle kunna skrika, sen sattes stolen under ett bord med hål i, sen tog man upp ett hål i apskallen genom att kapa toppen på skallen, sen åts mycket riktigt hjärnan varm med sked, direkt ur huvudet på den levande apan.

Mvh isan lover
Tror det är en myt från Indiana Jones och liknande.

/ SatanG
Jag misstänker att ni båda tänker på Ruggero Deodatos mästerverk Cannibal Holocaust från 1980. Där äts det AP hjärna levande uppstucken i ett hål i bordet. Det intressanta med den filmen också är att det är en spelfilm gjord på en riktig dokumentär gjord av ett filmteam som försvann i Amazonas. Det är räddningsteam som hittar filmen.

Rekommenderas till våra unga cinemanastrar här inne! Full kulinarisk upplevelse så att säga. Titel kanske skvallar om vad mer som äts.........

Jag misstänker att ni båda tänker på Ruggero Deodatos mästerverk Cannibal Holocaust från 1980. Där äts det AP hjärna levande uppstucken i ett hål i bordet. Det intressanta med den filmen också är att det är en spelfilm gjord på en riktig dokumentär gjord av ett filmteam som försvann i Amazonas. Det är räddningsteam som hittar filmen.

Rekommenderas till våra unga cinemanastrar här inne! Full kulinarisk upplevelse så att säga. Titel kanske skvallar om vad mer som äts.........

Har du inte sett Indiana Jones eller?
Dom referera nog till korrekt.

Hej

Googlade och fann det här.

Aphjärna – serveras i Asien och kan ätas rå, kokt eller ugnsbakad. Men försiktighet rekommenderas då konsumtion av hjärnan kan leda till ett tillstånd som kallas variant Creutzfeldt-Jakobs sjukdom. Detta är en dödlig neurologisk sjukdom vilket får hjärnan att se ut som en svamp.

Mvh isan lover

Hej

Googlade och fann det här.

Aphjärna – serveras i Asien och kan ätas rå, kokt eller ugnsbakad. Men försiktighet rekommenderas då konsumtion av hjärnan kan leda till ett tillstånd som kallas variant Creutzfeldt-Jakobs sjukdom. Detta är en dödlig neurologisk sjukdom vilket får hjärnan att se ut som en svamp.

Mvh isan lover
Det är samma som kallades galna kosjukan.

Hej

3.Aphjärna
apa_93881264.jpg

En av de mest kontroversiella och sjukaste maträtter enligt oss. Återigen är det kina och sydöstasien som är i farten och nu handlar det om att äta krämig aphjärna. Lägg apan i en skål, spänn fast den, slå hål på skallen och var snabb med att stoppa in skeden för att fånga upp härligheten. Detta skall då vara mest utsökt när apan fortfarande är vid liv. På senare dar har det dock bevisats att äta aphjärna kan vara mycket farligt och leda till en rad tunga sjukdomar men detta lär knappast stoppa alla de passionerade apätarna därute.

Även aftonbladet har uppmärksammat att aphjärna äts.

Mvh isan lover

Hej

Ja så är det nog, knappast riskfritt att äta rå hjärna på något djur och apor är ju dessutom avlägsna släktingar till oss.

Tillagad hjärna av kalv och vildsvin har jag dock ätit i Thailand och Italien.

Mvh isan lover
Om jag inte missminner mig så kommer creutzfeldt från kanibalism, en sjukdom som uppkommit där djur har ätit djur av samma sort.
Det är galna kosjukan, och uppdagades i England där man gav ko foder baserat på självdöda kor som ingick i födan.
Kor käkade kor. Blev kallat galna kosjukan.
Man har enligt illustrerad vetenskap funnit samma spridning av samma sjukdom inom tidigare kanibalstammar, och verkar som något som uppstår, inte sprids vid konsumtion av egen art, typ människa äter människa, ko äter ko som var i England.
Sjukdommen verkar starta där och sen kan spridas vidare.

Tillbaka
Topp