Affärsetik

Du förstod ändå inte?
Har du koll på de företag du investerar i?
Du har tydligen stenkoll på de företag jag investerar i eftersom du anser att jag har dålig moral. Förklara gärna på vilket sätt bolagen jag investerar i brister i affärsetik?

Jag har aldrig ha påstått att du har dålig moral.

Jag ifrågasatte bara din idé om att det är bättre att investera än att driva egen verksamhet eftersom man har björnkoll på etiken när man kör en verksamhet, något som är väldigt svårt att ha om man inte jobbar i företaget.

Jag har aldrig ha påstått att du har dålig moral.

Jag ifrågasatte bara din idé om att det är bättre att investera än att driva egen verksamhet eftersom man har björnkoll på etiken när man kör en verksamhet, något som är väldigt svårt att ha om man inte jobbar i företaget.
Försöker du dig på ännu en pudel nu. Du påstod visst att jag hade dåligt moral eftersom du slog ned på att jag handlade på börsen och sen argumenterade att du inte handlade på börsen för att du minsann har moral.
Du påstod även att vi som handlar på börsen stjäl från dom fattiga.

Men det är ju tydligt att din sk börs moral föddes den dagen Utfors konkade och du förlorade dina 10 milj i aktier. Förstår att en sådan sak kan göra en bitter men det ser illa ut mackes.

Jag handlar i princip enbart med Aktier på stora listan och det enda bolaget som man kanske skulle kunna ha en moralisk aspekt på är väl Statoil då vars verksamhet troligtvis har en negativ miljöpåverkan men det har väl du inga moraliska synpunkter på eller för du kör väl både bil, moppe och mc som går på bensin? Du vet ska man börja slå sig för bröstet med moral så gäller det att ha ryggen fri och där faller dom flesta. Men det är väl som vanligt med moralpredikare, skenheliga hela bunten när det väl kommer till kritan.

Trodde du verkligen att du skulle kunna läsa om det oetiska i de ekonomiska rapporterna? Då hade garanterat det köpet blivit ett domstolsfall.

Jag var djupt involverad i Utfors som ansvarig för nätbygget efter mitt företags uppköp och jag vet hur mycket Utfors investerade.

Utfors var precis färdiga med bygget av ett hypermodernt Telekomnät genom alla nordens huvudstäder med kapaciteter långt över de som traditionell telekom erbjöd.

Säljorganisationen hade ganska nyligen kommit igång och vi kom in i ett skede då vi behövde ytterligare pengar men investerarna började dra öronen åt sig från IT. Utfors var i detta läget helt beroende av goda bankkontakter vilket man också hade. Prognoserna var goda.

Naturligtvis var ett supernät genom hela Norden mycket intressant för alla nordiska operatörer. Telenor hade också goda kontakter med Utfors bank.

Resten får du räkna ut själv men det hela slutade som sagt var med att Telenor kom över ett modernt nordiskt nät till vrakpris.

Dålig etik på den nivån är nog som du säger verkligheten och det drabbade ju ingen fattig så det kan jag köpa men när man släpper all moral och etik och det drabbar fattiga är det riktigt illa.

Jag kan ge dig ett antal exempel på hur Telenorägda DTAC dagligen lurar fattiga Thailändare på pengar med knep som mest liknar bondfångeri. Utbildade Européer köper inte sådana metoder så därför har man infört Turistkort som bara får köpas och registreras av utlänningar.

Exemplet med åtalet mot Coca Cola reflekterar bara hela problemet. Ansvarslöst!
Självfallet kan det ju varit så att bankerna trodde mer på att Telenor skulle klara att driva detta bättre och när Utfors inte levde upp till det som bankerna och Utfors kommit överens om så stöttade de Telenor för att behålla bra kontakter med ett bolag de trodde mer på.

Självklart när man är på obestånd så dikterar man inte reglerna längre. De vill ju till att följa de förpliktelser man har.

Det finns ju mycket att läsa om detta, ex.vis beskriver Aktiemarknadsnämnden hur avtalet såg ut man kom fram till och varför mellan raderna. Självklart för de som var delägare i ett bolag som man trodde på men affärsplanen inte var korrekt hade ju hoppats på bättre villkor. Här kan man läsa om vad Aktiemarknadsnämnden skrev http://www.aktiemarknadsnamnden.se/200231

I detta fallet var det ju inte direkt finanssektorn som var oetiska utan i så fall Telenor som gjorde ett klipp.

Försöker du dig på ännu en pudel nu. Du påstod visst att jag hade dåligt moral eftersom du slog ned på att jag handlade på börsen och sen argumenterade att du inte handlade på börsen för att du minsann har moral.
Du påstod även att vi som handlar på börsen stjäl från dom fattiga.

Men det är ju tydligt att din sk börs moral föddes den dagen Utfors konkade och du förlorade dina 10 milj i aktier. Förstår att en sådan sak kan göra en bitter men det ser illa ut mackes.

Jag handlar i princip enbart med Aktier på stora listan och det enda bolaget som man kanske skulle kunna ha en moralisk aspekt på är väl Statoil då vars verksamhet troligtvis har en negativ miljöpåverkan men det har väl du inga moraliska synpunkter på eller för du kör väl både bil, moppe och mc som går på bensin? Du vet ska man börja slå sig för bröstet med moral så gäller det att ha ryggen fri och där faller dom flesta. Men det är väl som vanligt med moralpredikare, skenheliga hela bunten när det väl kommer till kritan.

Du lägger en massa saker i munnen på mig som jag inte sagt. Har du uppfattat dem så så är det upp till dig. Jag har ingen anledning att gå i försvar för dina missuppfattningar.

Det verkar som du saknar argument eftersom du allt mer går in på person. Den diskussionen är helt meningslös.

Självfallet kan det ju varit så att bankerna trodde mer på att Telenor skulle klara att driva detta bättre och när Utfors inte levde upp till det som bankerna och Utfors kommit överens om så stöttade de Telenor för att behålla bra kontakter med ett bolag de trodde mer på.

Självklart när man är på obestånd så dikterar man inte reglerna längre. De vill ju till att följa de förpliktelser man har.

Det finns ju mycket att läsa om detta, ex.vis beskriver Aktiemarknadsnämnden hur avtalet såg ut man kom fram till och varför mellan raderna. Självklart för de som var delägare i ett bolag som man trodde på men affärsplanen inte var korrekt hade ju hoppats på bättre villkor. Här kan man läsa om vad Aktiemarknadsnämnden skrev http://www.aktiemarknadsnamnden.se/200231

I detta fallet var det ju inte direkt finanssektorn som var oetiska utan i så fall Telenor som gjorde ett klipp.

Nu har helt plötsligt denna diskussionen vänts till frågan om mina motiv till att ställa moraliska krav på finanssektorn. Ni båda försvarar enbart er sjuka "mor" och har nu vänt hela försvaret till personangrepp på mig. Håll er till saken istället för min person.

Utfors har inget med vår diskussion att göra och inget att göra med mina tidigare påståenden om finanssektorn. Om du tror att Utfors konkurs är orsaken till mina krav på affärsetik har du misstagit dig. Detta är bara en förklaring om mina privata affärer som tidigare efterfrågats här. Entrepenörer gör förluster precis som vinster och de tar oftast ut varandra. Det går ingen nöd på mig.

Senast redigerad av en moderator:
Du verkar inte komma ihåg men gå tillbaka till första tråden och läs vad du skrev mackes. Klockrent att du antydde att jag har dålig moral och stjäl från barn och att hela finansbranschen var kass.

Du verkar inte komma ihåg men gå tillbaka till första tråden och läs vad du skrev mackes. Klockrent att du antydde att jag har dålig moral och stjäl från barn och att hela finansbranschen var kass.
Men du har ju dålig affärsmoral, det har du ju redan skrivit ;) citat "jag hoppas Thailands ekonomi kraschar så bahten rasar" , "hoppas på ekonomisk krash i världen så man kan göra klipp" kanske inte ordagranna citat men ungefär så brukar det låta. Du har väl ingen tanke på någon annan om man läser dina skriverier, så om man skall läsa vad du skriver så visst har du dålig moral och lite empati när det gäller att tjäna pengar ;)
Tror inte du kan lura i någon som läst vad du brukar skriva på forumen att du besitter någon typ av affärsmoral ;)

Nu har helt plötsligt denna diskussionen vänts till frågan om mina motiv till att ställa moraliska krav på finanssektorn. Ni båda försvarar enbart er sjuka "mor" och har nu vänt hela försvaret till personangrepp på mig. Håll er till saken istället för min person.

Utfors har inget med vår diskussion att göra och inget att göra med mina tidigare påståenden om finanssektorn. Om du tror att Utfors konkurs är orsaken till mina krav på affärsetik har du misstagit dig. Detta är bara en förklaring om mina privata affärer som tidigare efterfrågats här. Entrepenörer gör förluster precis som vinster och de tar oftast ut varandra. Det går ingen nöd på mig.
Du börjar med att säga att du ogillar hela finansbranschen. Du berättar att du ogillar den så mycket att du tagit ut tjänstepensionen på så kort tid som möjligt för att du inte litar på IFs förvaltning.

Då påstår du att jag inte förstår moral, då tar jag upp att du plockat ut din tjänstepension på så kort tid som möjligt med SINK skatt vilket du erkänner. Här snackar vi inte moral alls att blåsa Sverige är helt ok. Ok det sätter ju ribban på diskussionen.

Sen tar du själv upp Utfors och en snyfthistoria. Du säger att Telenor inte hade någon hög affärsetik. Sen avslutar du med "Så jag är förbannad på avsaknaden av affärsetik, både hos företag och investorer, dock inte mina egna." och nu säger du "Utfors har inget med vår diskussion att göra och inget att göra med mina tidigare påståenden om finanssektorn.". Nähä, men frågan kvarstår ju då. Varför är du förbannad på finansbranschen? Varför påstår du att banker och försäkringsbolag är bovar? Hur tycker du banker ska hjälpa fattiga människor som inte kan betala.

Sen försöker du vända en saklig diskussion till personliga påhopp. "När det gäller SINK för enskilda personer har du helt plötsligt en mycket högre moral än när det gäller företagande."

Försök istället Mackes att hålla dig till sak, svara på frågorna eller förklara.

Vi har diskuterat låga etiken i andra branscher, Telekom, CocaCola, bilindustrin men inte fått ett sakligt bevis på finansbranschen mer än några få finansbolag som intresserade sig att förvalta dina pengar du tjänade på försäljningen men dessa pengar fanns ju inte då du inte realiserade vinsten. Så du vet ju inte vad som hade hänt, det var ju mer hypotetiskt.

Vad menar du med "er sjuka "mor"". Jag vet faktiskt inte vad du är ute efter. Du verkar vilja bevisa hur duktig du är och alla andra är onda, men så länge har det ju bara bevisats att du utnyttjat systemet.

Jag vet mycket väl vad jag skrivit, eftersom jag inte ljuger så behöver jag aldrig fundera på vad jag sagt.

Jag har aldrig påstått att du vare sig har dålig moral eller stjäl från barn. Vad jag däremot sagt är att det du föreslår "snuddar en bransch jag som sagt tycker väldigt illa om" nämligen att göra pengar på pengar.

Det handlar ju om vad jag tycker och inte om dig och din moral, det har du alldeles själv tagit på dig. Om du investerar moraliskt så gäller det ju inte mina åsikter dig.

Kanske det är så att du har dåligt samvete?

Nu har vi lite olika verklighetsuppfattning. Men det visar ju bara hur mycket perspektiven, d v s tidigare erfarenheter betyder för hur man uppfattar saker.

Min bild är att jag berättade att jag startat en verksamhet och du kontrade med att det är svårt, mycket bättre att investera. Detta fick mig att reagera på grund av det jag nämnt här ovan, väldigt få kontrollerar vad de företag de investerar i har för etisk profil. Ju mindre etik ju större profit. Detta är min syn på vår diskussion och det står jag för.

Någon pudel är det knappast men en lite mer nyanserad bild av mina åsikter, det är svårt att få ner allt i några få ord.

Historien med mina tidigare verksamheter har absolut inget med min syn på etik att göra. Jag byggde upp ett företag från scratch, fick in seriösa investorer och sålde efter tre år verksamheten för 200 miljoner. Det hela var ett aktiebyte med Utfors och då hade jag kunnat sälja min andel för 10 miljoner. Mina investorer sålde sina med bra vinst eftersom vår verksamhet försvann.

Jag sålde inte inga aktier eftersom jag trodde mycket på verksamheten och såg framför mig en ytterligare värdeökning. Helt och hållet mitt eget beslut. Utfors slutade som vi vet med konkurs och det hade mer med Norska Telenor att göra än våra investorer. Som sagt, på den nivån existerar ingen moral och etik. Telenor tog över Utfors konkursbo och ett nät som kostat tre miljarder att bygga för ett par hundra miljoner och kör på det idag.

Så jag är förbannad på avsaknaden av affärsetik, både hos företag och investorer, dock inte mina egna. Jag anser att man bör kontrollera företag man investerar i, hur många gör det? Jag tycker inte det är ok att bidra med pengar till företag med bristande etik. Det är "the bortom line".

Du föll alltså på din egna girighet. Mycket vill ha mer.
Du gjorde ett gott försök att bli en riktig kapitalist, men brände dig på det.
Hade det lyckats så hade du absolut inte gnällt så mycket som du gör idag.

Tjolahopp!

Själv inser jag att jag är rutten på investeringar och vet att jag får jobba livet ut utan att bli rik.

Livet suger något förjävligt

Du föll alltså på din egna girighet. Mycket vill ha mer.
Du gjorde ett gott försök att bli en riktig kapitalist, men brände dig på det.
Hade det lyckats så hade du absolut inte gnällt så mycket som du gör idag.

Tjolahopp!

Själv inser jag att jag är rutten på investeringar och vet att jag får jobba livet ut utan att bli rik.

Livet suger något förjävligt

Så att bygga upp en verksamhet och inte kapitalisera på delar av den när den växer till sig är girigt?

Väldigt konstigt sätt att se på företagsamhet, gäller det även de som lyckats?

Senast ändrad:
Ta inte detta personligt pojkar. Det fuskas i alla led kan jag intyga. Inköpschefer i alla företag kan hålla med mig om de är ärliga. (alla omotiverade precenter)
Så mycket mutor det förekommer i Sverige gör mig mörkrädd, men det tror inte de flesta men så är det.
Vill påstå att korruption i Sverige är minst lika utbrett som i Thailand. Vill gärna understryka minst.
Sedan finns det folk som tror annorlunda men i mitt fall har jag upplevt det.

Vad som är ärligt tjänade pengar är ju en diskussion utan slut, det finns inte.
Alla som startar en verksamhet vill tjäna pengar. Lagom mycket? Glöm det, så mycket som möjligt.
Visst kan man drömma om ett samhälle med god vilja och att ingen utnyttjar den andra, jo tjena.
Hoppas ändå att du lyckas med ditt kafe mackes, det skulle vara skönt och all ära för att du vill göra allt hederligt.

Helt sant tyvärr , som Teknisk förvaltare köpte jag in det mesta till våra fastighter ,i stort alla tjänster handlade jag upp , allt från ombyggnationer av lokaler till snöröjning , städ , ny tekniskt utrustning , ventilationnsystem , styrssystem för kyla/fläkt ventilation , herregud vad rik jag kunde varit om jag bara hade haft ett mer tänjbart samvete , massor av folk genom hela ledet från Servicetekniker och upp till regionschefsnivå som hade riktigt fina favörer inom den branschen , jag näöjde mig med en lunch då och då , samt att köpa material momsfritt och till reducerat pris , iofs kanske inte helt riktigt det heller men mutor så förbannat i bygg och fastightesbranschen , hade en arbetskamrat som levde som en kung på en förvaltarlön , allt hade fanskapet , vida känt vad han sysslade med , hans käring jobbade tydligen enligt rykten som kronofogdeassistent , snyggt par , hon kunde fn räknat som en barnunge och ändock förstått att inget gick ihop med deras leverne ... vad jag vet så funkar det ännu ... De sista två åren jobbade jag med ett bolag som ägde kåkar i Tensta Rinkeby samt Husby , där blev jag oense med min bästa vän och arbetsgivare ,egentlig orsake var att jag vägrade sälja svarta lägenheter till invandrarna som var i bostadsnöd , en 2a gick för 100-150000 kronor , det där sysslar fan inte jag med sade jag , vad skulle han göra , hitta på annat skit i stället , han kunde ju inte säga sanningen ,, så jag sade att ge mig ett bud så går jag i pension nu på stället , fick ett bud jag kunde acceptera och drog från skiten ... kan sova på nätterna i alla fall , inte så rik som de som sysslade med detta men jag klarar mig på Lövfens skitpension ..

Mygel överallt ,i alla länder kan jag tänka , bara att här är det mer utbrett i alla led och även rättssysstemet är inblandat , även Mackes ärliga Advokater ....:):):)

Jag är av den uppfattningen att om man trivs med det man håller på med blir det bra. Har man den övertygelsen så tar man inte ut vinsten halvvägs. Tyvärr innebar fusionen med Utfors att det kom in alltför många som var mer intresserade av pengarna än av verksamheten, därför försvann kapitalet också. Detta är min käpphäst, när pengarna blir ett självändamål och mer intressanta än verksamheten.

Känner man starkt för verksamheten behöver man heller inte hålla på med fusk. Det blir för dessutom svårare för varje år som går med den tekniska utvecklingen, det har ju skandalerna i Göteborg visat. När jag började min karriär frågade man ofta vad det skulle stå på kvittot, det förekommer inte längre.

Vi får aldrig ge upp kampen mot fusk, tekniken ger oss allt större möjligheter till kontroll. Nej, det är inte vattentätt än men långt mycket bättre än på 1900-talet. Det var en chock att komma till Thailand där korruptionen skedde så öppet, inte i närheten av svenska förhållanden. Men också här blir det bättre, idag kan jag köra 50 mil utan att bli stoppad tre gånger för påhittade brott som det var förr.

Oavsett vad ni säger och tror så är jag övertygad om att det finns massor av människor som brinner för en verksamhet, inte enbart för att tjäna pengar. Lyckas man med verksamheten kommer pengarna av sig självt. Titta på IKEA, Volvo, SKF, Ericsson. Bakom alla dessa låg en eldsjäl som brann för verksamheten.

Jag är av den uppfattningen att om man trivs med det man håller på med blir det bra. Har man den övertygelsen så tar man inte ut vinsten halvvägs. Tyvärr innebar fusionen med Utfors att det kom in alltför många som var mer intresserade av pengarna än av verksamheten, därför försvann kapitalet också. Detta är min käpphäst, när pengarna blir ett självändamål och mer intressanta än verksamheten.

Känner man starkt för verksamheten behöver man heller inte hålla på med fusk. Det blir för dessutom svårare för varje år som går med den tekniska utvecklingen, det har ju skandalerna i Göteborg visat. När jag började min karriär frågade man ofta vad det skulle stå på kvittot, det förekommer inte längre.

Vi får aldrig ge upp kampen mot fusk, tekniken ger oss allt större möjligheter till kontroll. Nej, det är inte vattentätt än men långt mycket bättre än på 1900-talet. Det var en chock att komma till Thailand där korruptionen skedde så öppet, inte i närheten av svenska förhållanden. Men också här blir det bättre, idag kan jag köra 50 mil utan att bli stoppad tre gånger för påhittade brott som det var förr.

Oavsett vad ni säger och tror så är jag övertygad om att det finns massor av människor som brinner för en verksamhet, inte enbart för att tjäna pengar. Lyckas man med verksamheten kommer pengarna av sig självt. Titta på IKEA, Volvo, SKF, Ericsson. Bakom alla dessa låg en eldsjäl som brann för verksamheten.

Ok, själv hade jag sålt, tagit stålarna och hoppats på att köparen driver det vidare.
Jag hade lätt tagit "pension2 om jag hade fått en stor summa på kontot.

Ok, själv hade jag sålt, tagit stålarna och hoppats på att köparen driver det vidare.
Jag hade lätt tagit "pension2 om jag hade fått en stor summa på kontot.

Absolut, jag missbedömde situationen och hade inte vinsten i fokus. Men med facit i hand så är det klart att jag skulle gjort det.
Men det blev ett riktigt bra 50-års kalas i Mexico för släkt och vänner!

Jag drog igång en ny verksamhet med samma namn när Utfors köptes av Telenor, jag ville inte jobba med vår dödgrävare. Den verksamheten såldes för några år sedan till USA.

Så jag är nöjd, men gillar inte "vinstmaximering" som fusket numera kallas och framförallt inte när det drabbar fattiga.

Helt sant tyvärr , som Teknisk förvaltare köpte jag in det mesta till våra fastighter ,i stort alla tjänster handlade jag upp , allt från ombyggnationer av lokaler till snöröjning , städ , ny tekniskt utrustning , ventilationnsystem , styrssystem för kyla/fläkt ventilation , herregud vad rik jag kunde varit om jag bara hade haft ett mer tänjbart samvete , massor av folk genom hela ledet från Servicetekniker och upp till regionschefsnivå som hade riktigt fina favörer inom den branschen , jag näöjde mig med en lunch då och då , samt att köpa material momsfritt och till reducerat pris , iofs kanske inte helt riktigt det heller men mutor så förbannat i bygg och fastightesbranschen , hade en arbetskamrat som levde som en kung på en förvaltarlön , allt hade fanskapet , vida känt vad han sysslade med , hans käring jobbade tydligen enligt rykten som kronofogdeassistent , snyggt par , hon kunde fn räknat som en barnunge och ändock förstått att inget gick ihop med deras leverne ... vad jag vet så funkar det ännu ... De sista två åren jobbade jag med ett bolag som ägde kåkar i Tensta Rinkeby samt Husby , där blev jag oense med min bästa vän och arbetsgivare ,egentlig orsake var att jag vägrade sälja svarta lägenheter till invandrarna som var i bostadsnöd , en 2a gick för 100-150000 kronor , det där sysslar fan inte jag med sade jag , vad skulle han göra , hitta på annat skit i stället , han kunde ju inte säga sanningen ,, så jag sade att ge mig ett bud så går jag i pension nu på stället , fick ett bud jag kunde acceptera och drog från skiten ... kan sova på nätterna i alla fall , inte så rik som de som sysslade med detta men jag klarar mig på Lövfens skitpension ..

Mygel överallt ,i alla länder kan jag tänka , bara att här är det mer utbrett i alla led och även rättssysstemet är inblandat , även Mackes ärliga Advokater ....:):):)

Jag förstår och sympatiserar, men en detalj: pensionssystemet är inte Löfvens fel. Det är längre sedan än så, som staten sa upp avtalet med sina medborgare.... Det är bara först nu vi börjar se resultatet!

Tillbaka
Topp