Akvarium

Yrkeshemlighet :laugh2:men du kommer få ett par när dom är lovliga :)

Våra är uppfödda på Pepsi Max :laugh2:

Vi tänkte vänta några veckor och sedan lutar det väl åt honungsgurami. Blir även ett litet karantänakvarium snart för nya fiskar och lite växtodling. Frågan är hur litet det blir, frugan kollade på 2000 liters akvarium igår då hon saknar att ha fiskar som hon hade i Thailand.

Våra är uppfödda på Pepsi Max :laugh2:

Vi tänkte vänta några veckor och sedan lutar det väl åt honungsgurami. Blir även ett litet karantänakvarium snart för nya fiskar och lite växtodling. Frågan är hur litet det blir, frugan kollade på 2000 liters akvarium igår då hon saknar att ha fiskar som hon hade i Thailand.
Mitt nästa blir 576 liter, men säg inget till min fru ;)

Oj jäklar! Gjorde du inte rent sanden först? Det där var nog bland det värsta jag har sett. Jag skulle nog göra några vattenbyten.
Kan man inte lägga i aluminium sulfat? Då sjunker det på några timmar och det är inte skadligt för fiskarna efteråt.
Dock har jag sett grodor stryka med i poolen just under natten efter man lagt i alum.
Har ni problem med alger och vill ha ett klart vatten så använder ni i kopparsulfat, men se för bövelen att inte ha i fiskarna under natten.
Och som med allt annat, överdosera inte, räcker med några gram för ett akvarium.

Kan man inte lägga i aluminium sulfat? Då sjunker det på några timmar och det är inte skadligt för fiskarna efteråt.
Dock har jag sett grodor stryka med i poolen just under natten efter man lagt i alum.
Har ni problem med alger och vill ha ett klart vatten så använder ni i kopparsulfat, men se för bövelen att inte ha i fiskarna under natten.
Och som med allt annat, överdosera inte, räcker med några gram för ett akvarium.
Tror det är bättre att göra ”rätt” från början än att mixtra med kemikalier i vattnet där man senare skall ha fiskar.

Fiskarna får leka lite i akvariet nu.

20220128_161453.webp

Som jag sagt tidigare, är det mycket kärlek I huset :) har ju ett litet kar med 4 fjärilsciklider i hopp att få yngel.
Nu har ena paret lagt ägg på en sten, hanen vaktar ordentligt.
20220129_112921.webp

Även i mellan akvariet har kakadua honan fått yngel igen :)
20220129_113017.webp
20220129_113026.webp

Hanen är väldigt intresserad av ynglena, så mycket att jag har lust att plocka ur honom ;)
20220129_113154.webp

Som jag sagt tidigare, är det mycket kärlek I huset :) har ju ett litet kar med 4 fjärilsciklider i hopp att få yngel.
Nu har ena paret lagt ägg på en sten, hanen vaktar ordentligt.
20220129_112921.jpg

Även i mellan akvariet har kakadua honan fått yngel igen :)
20220129_113017.jpg
20220129_113026.jpg

Hanen är väldigt intresserad av ynglena, så mycket att jag har lust att plocka ur honom ;)
20220129_113154.jpg
Jäklar vad kul! Bra betyg på att dom trivs.

Tillbaka
Topp