Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
JA den visar bla om det men i mitt fall var det när jag tog bortSå peth-testet som artikeln handlar berättar om du har höga levervärden?
JA den visar bla om det men i mitt fall var det när jag tog bort
gallblåsan, jag fråga Dr när värdet var lite för högt kan jag
dricka en Öl Ja sa hon det är inte därför dina värden är för höga
Snacka om att inte förstå....Du förstår som vanligt inte om du besöker en läkare och han gör det testet så skickar han det till Transportstyrlsen och läkaren
där tar beslutet inte polisen
Ja men om du har höga levervärden visar det på högt alcholintag
Även om man har ett beroende så ska ska det väl inte vara anledning till att ta körkortet så länge man inte kört bil onykter.En läkare bör eller skall samtala med den som har för högt värde innan hen kontaktar Transportstyrelsen. Gör en läkare en anmälan direkt är det för jävligt, den provtagne måste få chansen att visa att konsumtionen är tillfälligt och inte orsakad av ett beroende.
Även om man har ett beroende så ska ska det väl inte vara anledning till att ta körkortet så länge man inte kört bil onykter.
Det trodde jag att det alltid var. Eller är det bara på västkusten...Ämnet har tagits upp tidigare.
Då de flesta bilar har både automat, gps och parkeringshjälp så är det ok att köra med lite sprit i kroppen.
Självklart inte. Att ta körkortet riskerar självfallet då att beroendet blir allt värre istället. Man måste tänka längre än näsan räcker.Även om man har ett beroende så ska ska det väl inte vara anledning till att ta körkortet så länge man inte kört bil onykter.
Om en läkare ser att du har problem i huvet så är han skyldig att anmäla det för vapenlicens och körkortTror ett lagbrott begås här och skall anmälas.
Transportstyrelsen är inte en vårdinstans, jag måste tom godkänna att min nya vårdcentral får ta del av min historik från tidigare vårdcentrsl och sjukhus.
Jag har ju bott i många olika kommuner och för att ny vårdcentral skall få ta del min trafikolycka vård har jag varit tvungen att godkänna för varje ny vårdcentral.
"Det är viktigt att de som vänder sig till vården känner förtroende för personalen de möter och vågar prata öppet om besvär eller symtom så att rätt vård kan ges. Därför omfattas alla som arbetar inom hälso- och sjukvården av tystnadsplikt. Grundprincipen är att du som arbetar inom vården aldrig får lämna ut uppgifter utan patientens godkännande. Det gäller till exempel uppgifter om sjukdomar, behandling eller privat situation."
Hej.Och det sa läraren att vad dom än försöker lura ur dig så är det du och din patient ombord förtroende till dig.
Men du faller som sjukvårdsansvarig under tysstnadsplikt och ingen annan myndighet eller företag har rätt att kräva det från dig, och säger du utan godkännande från patient åker du på det.
Om tex som för mig eller annan som är öppen om det så ok som med min blindtarm eller trikarens broskoperation, vi berätta själva för alla.
Men om du som patient ombord pratar med styrman i förtroende och tar prover så kan han åka dit rejält om nämner det för annan.
Det gäller all vårdpersonal, med vilken rätt lämnar dom prover som dom tagit utan att fråga innan till en icke läkarvårdsmyndighet?
Samma gäller iland.
Ja så då är det ju upp till människan att göra sig hörd, beslutande minister för det här är KD och dom kommer inte få min röst nästa gång.Hej.
Utdrag ur Skånska Dagbladets artiklar i ämnet. Ligger bakom betalvägg så alla kan inte läsa det.
"20 februari 2025
Alla med körkort ska tvingas till PEth-test när de söker vård. Transportstyrelsens ansvariga tjänstemän vill gå ytterligare steg för att framtvinga en alkoholfriare livsstil för svenskar som vill ha kvar sina körkort. Ett nytt förslag innebär att alla som söker vård ska kunna tvingas att ta PEth-blodprov"
Förslaget ligger ute på remiss. Går det igenom så spelar det ingen roll vad du säger. Vägrar du att ta testet så rapporteras det ändå till Transportstyrelsen, som då kan dra in ditt körkort.
Kommer förslaget att gå igenom? Risken är stor. Möjligen kan massiv kritik från media (då många journalister är storkonsumenter) stoppa det.
Byråkraterna på Transportstyrelsen tillsammans med sina egna läkare kommer naturligtvis att kämpa för ett utökat testande.
MVH Lilla Fridolf
Ja blir bara värre och värre i Sverige. Friheten skalas av bit för bit. Hur blev det så här? Räcker att besöka kontoret två gånger i veckan, jobbar annars hemifrån. Fullt med lättkränkta PK människor. Alla skall vara vegetarianer, gå på gym med PT, vara social på AW men sedan snacka skit om varandra. Råkar man säga något som inte ligger PK maffian i fatet blir det möte med HR. Nä skall bli skönt att sluta jobba om ett par år. Jobbet i sig helt okej men PK maffian suger.Ja så då är det ju upp till människan att göra sig hörd, beslutande minister för det här är KD och dom kommer inte få min röst nästa gång.
Har ju blivit värre än stasi, regler hur länge vi får kolla tel, tv, tablet, dator och dricka en öl så är vi alkisar osv.
Förmyndarsamhälle och då skriver jag hellre ut mig igen än bor i ett angivarsamhälle med en minion i brillor som styr.
Fullständigt vansinnigt så länge ingen kör alkoholpåverkad! Skall folk behöva vara nervösa så fort dom skall lämna sina regelbundna blodprover? Men kör någon påverkad skall däremot alla medel sättas in, även livslånga obligatoriska kontroller. Det gäller att ha det goda omdömet att ge f*n i att sätta sig i eller på ett fordon när man har druckit alkohol.Hej.
Utdrag ur Skånska Dagbladets artiklar i ämnet. Ligger bakom betalvägg så alla kan inte läsa det.
"20 februari 2025
Alla med körkort ska tvingas till PEth-test när de söker vård. Transportstyrelsens ansvariga tjänstemän vill gå ytterligare steg för att framtvinga en alkoholfriare livsstil för svenskar som vill ha kvar sina körkort. Ett nytt förslag innebär att alla som söker vård ska kunna tvingas att ta PEth-blodprov"
Förslaget ligger ute på remiss. Går det igenom så spelar det ingen roll vad du säger. Vägrar du att ta testet så rapporteras det ändå till Transportstyrelsen, som då kan dra in ditt körkort.
Kommer förslaget att gå igenom? Risken är stor. Möjligen kan massiv kritik från media (då många journalister är storkonsumenter) stoppa det.
Byråkraterna på Transportstyrelsen tillsammans med sina egna läkare kommer naturligtvis att kämpa för ett utökat testande.
MVH Lilla Fridolf