Amorellas grundstötning

brt666

Forumräv
Vi har ju en del sjöfolk här. Har någon en teori om hur i hela friden fartyget lyckades med en grundstötning på en rutt som trafikerats så frekvent? Nu menar jag alltså den ursprungliga grundstötningen som föranledde att kaptenen valde att sätta henne på det grund där hon ligger nu?

Något haveri med styrning och el kanske eftersom dom verkar ha gjort en skarp gir alldeles innan dom gick på grund. Då saktade dom ner och sedan efter det, troligen med rejäla skador i skrovet och vatteninträngning på flera ställen gick hon vidare in mot land och sattes upp på stranden för att inte sjunka eller kantra

1.png

2.png

Vi har ju en del sjöfolk här. Har någon en teori om hur i hela friden fartyget lyckades med en grundstötning på en rutt som trafikerats så frekvent? Nu menar jag alltså den ursprungliga grundstötningen som föranledde att kaptenen valde att sätta henne på det grund där hon ligger nu?
Man måste invänta Haverikommissionens utredning innan det sanna svaret kommer. Men @Tallviking s teori låter ganska trolig. Att sätta henne på grund kan vara en säkerhetsåtgärd. Teknik kan fallera och man kan aldrig bortse från den mänskliga faktorn..

Faktiskt har man varit med om några förlisningar under min karriär.
Wasa Express i Holmsund som jag var arbetsledare för att ta ut gods via pråmar.
En mindre båt som kanske hette Miniland från Åland. Där fick vi gå ut och lossa 1000mt för att få lossa fartyget
Branden på Tevera minns jag
Jobbigt att inte få delta länge .....

Något haveri med styrning och el kanske eftersom dom verkar ha gjort en skarp gir alldeles innan dom gick på grund. Då saktade dom ner och sedan efter det, troligen med rejäla skador i skrovet och vatteninträngning på flera ställen gick hon vidare in mot land och sattes upp på stranden för att inte sjunka eller kantra

1.png

2.png

Har du börjat använda iPhone?

Hur funkar det med eventuella hinder på vägen? Funkar det som min GPS i bilen att rutten uppdateras automatiskt om det finns kända hinder?
Det är en styrman som planerar rutten.
Och har dom follow track så följer båten den rutten styrman planerat.
Vet jag inte om dom har follow track och om dom har det får använda det inne bland skären.
Vi har det inte ombord, har inte lov att använda det.
Men vilket som skall kursändring vid waypoint godkännas med knapptrycking även om man har follow track.
Båten är inte ute och kör hej vilt av sig själv ;)

Det är en styrman som planerar rutten.
Och har dom follow track så följer båten den rutten styrman planerat.
Vet jag inte om dom har follow track och om dom har det får använda det inne bland skären.
Vi har det inte ombord, har inte lov att använda det.
Men vilket som skall kursändring vid waypoint godkännas med knapptrycking även om man har follow track.
Båten är inte ute och kör hej vilt av sig själv ;)
Jag tänkte mest om det ens är teoretisk möjligt att "hacka" navigeringen och ställa om kursen någon grad utan att någon omedelbart märker det. Det är ju rätt trångt i skärgården och båten är stor!

Jag tänkte mest om det ens är teoretisk möjligt att "hacka" navigeringen och ställa om kursen någon grad utan att någon omedelbart märker det. Det är ju rätt trångt i skärgården och båten är stor!
Ja den är ju rätt trång så svårt att tro på att dom går med follow track inne bland skären, på sin höjd autopilot, men vem vet med färjefolk.
Hade vi gått där hade det vart en matros som stod vid rodret och styrde efter ordergivning från kapten eller lots.
Men hur det funkar på färjorna där i skärgården har jag noll koll på, så kanske kör med follow track men då följer dom säkert med noga.
Hackade dock tror jag inte, så uppkopplade är inte båtarna ;)

Senaste nytt:

Olycksmyndighet: Amorella körde på en isboj
PUBLICERAD IDAG 16:49
Färjan Amorella är skadad efter söndagens olycka i Ålands skärgård. Fartyget körde på en isboj, enligt den finländska Olycksutredningscentralen.
Det är oklart om Amorella träffade bojen som en följd av att fartyget kom ur sin rutt.
Isbojen som är stålkonstruerad och förankrad i botten med kättingar förstördes och har bytts ut i dag.
Amorella står kvar på grund nära ön Järsö. Enligt rederiet har fartyget flera hål i olika storlek och det kommer att ta tid att bedöma skadorna.
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/olycksmyndighet-amorella-korde-pa-en-isboj

Dagens nyhet om Amorella:

Viking Line arbetar för att fartyget Amorella ska kunna flyttas efter olyckan i Ålands skärgård i söndags, meddelar rederiet i ett pressmeddelande.

Fartyget ligger än så länge kvar vid Järsö i Ålands skärgård, men förhoppningen är att det under onsdagen ska kunna föras till hamnen i Långnäs på Åland. Senare kommer Amorella att tas vidare till varvet i Nådendal för reparation.

Utredningen om skadornas omfattning fortsätter.

I söndags kväll konstaterade dykare flera skador på fartyget som enligt Olycksutredningscentralen kört på en isboj i samband med olyckan. En isboj är en boj som är anpassad för att tåla påfrestningar av drivis.

Bojen, som var stålkonstruerad och förankrad i botten med kättingar, förstördes och byttes ut under måndagen.

Ingen av de runt 280 personer som befann sig ombord vid olyckan skadades.

Amorella har efter händelsen ersatts av fartyget Gabriella på linjen Åbo-Åland-Stockholm.

Dagens nyhet om Amorella:

Viking Line arbetar för att fartyget Amorella ska kunna flyttas efter olyckan i Ålands skärgård i söndags, meddelar rederiet i ett pressmeddelande.

Fartyget ligger än så länge kvar vid Järsö i Ålands skärgård, men förhoppningen är att det under onsdagen ska kunna föras till hamnen i Långnäs på Åland. Senare kommer Amorella att tas vidare till varvet i Nådendal för reparation.

Utredningen om skadornas omfattning fortsätter.

I söndags kväll konstaterade dykare flera skador på fartyget som enligt Olycksutredningscentralen kört på en isboj i samband med olyckan. En isboj är en boj som är anpassad för att tåla påfrestningar av drivis.

Bojen, som var stålkonstruerad och förankrad i botten med kättingar, förstördes och byttes ut under måndagen.

Ingen av de runt 280 personer som befann sig ombord vid olyckan skadades.

Amorella har efter händelsen ersatts av fartyget Gabriella på linjen Åbo-Åland-Stockholm.
Hoppas inte nya båten som kommer 2021 heter "Grundarella"! :beer:

Tillbaka
Topp