Amorellas grundstötning

 
Dagens nyhet om Amorella:

Viking Line arbetar för att fartyget Amorella ska kunna flyttas efter olyckan i Ålands skärgård i söndags, meddelar rederiet i ett pressmeddelande.

Fartyget ligger än så länge kvar vid Järsö i Ålands skärgård, men förhoppningen är att det under onsdagen ska kunna föras till hamnen i Långnäs på Åland. Senare kommer Amorella att tas vidare till varvet i Nådendal för reparation.

Utredningen om skadornas omfattning fortsätter.

I söndags kväll konstaterade dykare flera skador på fartyget som enligt Olycksutredningscentralen kört på en isboj i samband med olyckan. En isboj är en boj som är anpassad för att tåla påfrestningar av drivis.

Bojen, som var stålkonstruerad och förankrad i botten med kättingar, förstördes och byttes ut under måndagen.

Ingen av de runt 280 personer som befann sig ombord vid olyckan skadades.

Amorella har efter händelsen ersatts av fartyget Gabriella på linjen Åbo-Åland-Stockholm.
Märkligt, bojen lär väl ha legat där ett tag?
 
Olycksutredningscentralen: Tekniskt fel bakom Amorella-olyckan


Den direkta orsaken till att Viking Lines Amorella stötte på grund i september var ett tekniskt fel. Det skriver Olycksutredningscentralen i sin preliminära utredning.


"Som en följd av ett tekniskt fel i Amorellas effektregleringssystem flyttades den högra propellerns bladvinklar av sig själva till fullt backningsläge när fartyget närmade sig den smala passagen vid Hjulgrund", skriver Olycksutredningscentralen i sin rapport.


Ombord på kommandobryggan upptäckte besättningen att fartygets beteende avvek från det normala. I stället för att räta ut kursen fortsatte fartyget att svänga till höger mot farledsområdets kant, vilket ledde till den första bottenkänningen sydost om Hjulgrund.


Eftersom fartygets djupgående i fören ökade och fartyget fick slagsida mot höger, beslutade befälhavaren att köra upp fartyget på stranden vid ön Järsö för att stabilisera situationen.

 
 
 
Tillbaka
Topp